دانلود آهنگ کردی شاد (عروسی)

دانلود آهنگ کردی شاد جدید و قدیمی مخصوص عروسی

گلچین بهترین های شاد کردی برای رقص تند دسته جمعی و تکی کردی ، هلپرکی ، عروسی

دانلود به صورت تکی و فایل یکجا با لینک مستقیم از سرور ایران با ترافیک نیم بها

****آخرین آپدیت 24 اسفند 1400****

کاربران عزیز اگر شما هم آهنگ کردی شاد دارید

در قسمت نظرات لینک آهنگ را برای ما ارسال کنید تا با نام شما به لیست اظافه شود.

موسیقی و رقص کردی
موسیقی و رقص کردی

موسیقی کردی شاخه ای از موسیقی شرقی است که در بین اقوام ومردمان کرد زبان رایج است.

این موسیقی به دلیل گسترش و پراکندگی اکراد در جهان و تعدد و تنوع مناطق کرد نشین از جمله در غرب آسیا و منطقه خاورمیانه بسیار غنی و زیبا است.

موسیقی کردی شامل اواها ترانه‌ها آهنگ‌ها و نغمه‌هایی است که به زبان کردی بیان می‌شود و بیانگر ارزش‌ها باورها و حوادث روزگار هستند که زیر شاخه فرهنگ و فولکور کردی است.

این موسیقی از دو قسمت کلاسیک و مدرن تشکیل شده‌است که هر کدام انواع و شاخه‌های مخصوص به خود را دارند.

 

رقص کردی (به کردی: هه‌ڵپه‌ڕکی، هه‌ڵپه‌ڕین، چۆپی، چووپی، دیلان، بازی، شایی، سه‌ما، گۆڤه‌ند) بخشی از آیین‌های نمایشی کردها است که به صورت گروهی و به شکل حلقه‌ای نا کامل مرکب از رقصندگان زن و مرد (گه‌نم و جۆ = گندم و جو) درحالی‌که پنجهٔ دست‌هایشان به هم گره خورده است و از راست به چپ در حرکت هستند اجرا می‌شود.

اولین نفر سمت راست گروه که با دستمالی در دست وظیفهٔ هدایت و هماهنگ کردن حرکت بقیه رقصندگان را به عهده دارد و سرعت و ریتم و شور رقصندگان بستگی به هدایت او دارد را در زبان بومی سَرچُوپی‌کِش (به کردی: سه‌رچۆپی‌کێش) و آخرین نفر گروه را که در منتهی‌الیه سمت چپ حلقه قرار دارد و او نیز مسئولیت مشابهی دارد«بن چوپی» یا «گاوانی » می‌نامند.

تاریخ رقص کردی

تاریخ دقیقی برای پیدایش و شکل‌گیری این رقص نمی‌توان تعیین کرد اما در کاوش‌های باستانی که در مناطق کردنشین انجام شده‌است می‌توان نمونه‌هایی از این رقص را بر روی سفالینه‌های پیش از تاریخ مشاهده کرد.

رقص‌های کردی اشکال متنوعی دارند ولی به‌طورکلی از دو دسته رقص‌های غنایی و رقص‌های رزمی تشکیل شده‌است. گونه‌ای دیگر از رقص‌های عرفانی نیز در برخی مناطق کردستان رایج بوده که مشخصاً نمی‌توان ریشهٔ آن را کردی دانست؛ که اجرای آن به دو صورت فردی (سَما/ سه‌ما = سماع) و گروهی ذِکر انجام می‌شود.

نحوه رقصیدن

معمولاً بهترین رقصنده (زن یا مرد) نقش رهبری گروه سرچوپی‌کِش (سه‌چۆپی‌کێش) را به عهده می‌گیرد و اولین نفر حلقه رقصندگان است.

او باانجام ماهرانه حرکات نمایشی توسط دستمالی که در دست راست خود دارد و نیز به کمک اصواتی هیجان انگیز و گاهی با کلام ضمن افزودن بر هیجان رقصندگان مسئولیت تنظیم سرعت و ریتم حرکت گروه را بر عهده می‌گیرد.

منابع مطالب : ویکی پدیا

در ادامه گلچین شاد ترین آهنگ های کردی برای شما آماده کرده ایم این آهنگ ها به مرور زمان به روز رسانی خواهند شد و آهنگ های کردی جدید به لیست اظافه خواهند شد .

در حال به روز رسانی هستیم …

4.7/5 - (3 امتیاز)

فارسی من

«فارسی من» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از خبرگزاری های معتبر ایران دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، زیر خبر درج شده است بوده و سایت «فارسیمن » مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا