عملکرد امیدوارکننده؛ تراشه ایکس الیت بازی Control را به‌صورت 1080p/30fps اجرا می‌کند

پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لپ تاپ مرجع کوالکام با تراشه اسنپدراگون ایکس الیت
کوالکام لپ‌تاپ‌های مرجع مجهزبه اسنپدراگون ایکس الیت را در اختیار چند گیمر معروف قرار داد تا نظرشان را اعلام کنند.
تبلیغات

در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی ۲۰۲۴ که ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) برگزار شد، کوالکام به بازی‌سازها وعده داد که لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی‌بر اسنپدراگون ایکس الیت خواهند توانست بازی‌ها را بدون پورت‌کردن، به‌خوبی اجرا کنند.

در مورد بازی‌های نیمه‌سنگین مانند Control و Baldur's Gate 3، هدف مطلوب، دست‌یابی به نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه در وضوح 1080p، تنظیمات گرافیکی متوسط و احتمالاً با فعال کردن فناوری AMD FSR 1.0 است.

کوالکام ویدیوهایی منتشر کرده که تجربه‌ی تعدادی از گیمرهای معروف در هنگام کار با ایکس الیت را نشان می‌دهند. یکی از گیمرها می‌گوید: «بازی Elden Ring با نرخ بسیار خوبی در حدود ۳۰ فریم‌برثانیه و Baldur's Gate 3 با نرخ ۲۱ تا ۲۴ فریم‌برثانیه اجرا شد؛ خیلی جالب است که این بازی‌ها را روی ویندوز مبتنی‌بر آرم می‌بینیم.»

حساب کاربری BooredAtWork ویدئویی از گیم‌پلی بی‌وقفه‌ی بازی‌های Control ،Baldur's Gate 3 و Redout 2 را منتشر کرد. در صحنه‌های ابتدایی بازی Control دیده می‌شود که نرخ فریم‌ تا ۲۶ فریم‌برثانیه پایین می‌آید و در زمان‌های مبارزه یا در حال دویدن، بین ۳۰ تا ۴۰ فریم‌برثانیه متغیر است.

ویدیوی دیگری از JuanBagnell نشان می‌دهد که نرخ فریم‌ در Baldur's Gate 3 در نبرد ابتدای بازی که در منطقه‌ی کاملاً بسته‌ای برگزار می‌شود، بین ۲۵ تا ۳۰ فریم‌برثانیه با وضوح 1080p است.

BooredAtWork در ویدیوی خود اشاره می‌کند که بازی‌ها را می‌توان با وضوح کمتر از 1080p در حالتی که تنظیمات AMD FSR 1.0 لپ‌تاپ روی Performance قرار گرفته است اجرا کرد تا افت وضوح آن از طریق آپ‌اسکیل فضایی جبران شود.

بازی‌های یادشده روی لپ‌تاپ مرجع کوالکام اجرا می‌شوند، نه محصول نهایی. بنابر این مشخص نیست که این بازی‌ها چقدر بهینه‌سازی شده‌اند و ممکن است در حالت واقعی عملکرد بدتری داشته باشند.

کوالکام می‌گوید: «لپ‌تاپ در محدوده‌ی توان ۲۰ تا ۲۴ وات عمل می‌کند.» اگر تراشه در لپ‌تاپی با ظرفیت باتری معمولی ۴۹٫۵ وات‌ساعت (مانند لپ تاپ لنوو مدل ThinkPad X13s) قرار گیرد، می‌توان انتظار حداکثر دو ساعت عمر باتری را از آن داشت. این مقدار تقریباً با کنسول‌های بازی دستی ویندوزی برابر است.

فعلاً قیمت لپ تاپ هایی که با پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت عرضه می‌شوند، مشخص نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات