موضوعات داغ روز:

معرفی کیا K4 ؛ جانشین سراتو با طراحی جذاب تر و امکانات بیشتر آمد

منتشر شده در 09 فروردین 1403 ساعت 20:00
نویسنده سعید علیپور
معرفی کیا K4

کیا از مدل جدید K4 در نمایشگاه خودروی نیویورک پرده برداری کرد. این خودرو طراحی اسپرتی دارد و قرار است جایگزین فورته یا همان سراتو شود.

بر اساس برنامه ریزی های کیا، این سدان جذاب تا پایان سال وارد بازار آمریکا خواهد شد. همین چند روز قبل بود که شرکت کیا نخستین تصاویر رسمی از K4 را منتشر کرد. این خودرو در حقیقت یک مدل کاملاً جدید محسوب می شود و در دسته سدان های کامپکت، قرار می گیرد. البته پیش تر کیا سدانی با همین نام را مخصوص بازار چین تولید کرده است، اما مدل مذکور ارتباطی با آن ندارد.

طراحی کیا K4

مشخصات فنی کیا K4

کیا K4 با دو پیشرانه به فروش خواهد رسید. نسخه پایه این خودرو به موتور ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز است. این موتور توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۷۹ نیوتن متر گشتاور را دارد و نیروی آن از طریق گیربکس CVT به سمت چرخ های محور جلو ارسال می شود.

کیا K4

اما نسخه پرچمدار کیا K4 به موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ مجهز است. این موتور می تواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. در این نسخه گیربکس هشت سرعته خودکار وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. این نسخه از پدال های تعویض دنده در پشت فرمان بهره می برد.

اگر کیا رویه قبل را ادامه دهد، نسخه GT از K4 هم عرضه خواهد شد. این نسخه در صورت ورود به بازار، باید قدرت بیشتری نسبت به فورته یا سراتو GT داشته باشد. شاید بدانید این خودرو ۲۰۱ اسب بخار قدرت دارد.

طراحی ظاهری

کیا K4 بر مبنای زبان طراحی جدید کمپانی که از آن با نام «اتحاد تضادها» یاد می شود، خلق شده؛ همانند محصولات جدید کیا، این سدان جدید هم چهره جذاب و پویایی دارد. چراغ های جلو این خودرو مشابه با حرف Y طراحی شده و با جلوپنجره موسوم به پوزه ببر ادغام شده اند.

نمای جانبی کیا K4

اما بدون شک خاص ترین ویژگی نمای ظاهری کیا K4 شیب ملایم انتهای سقف آن است که سبب شده این خودرو سدانی فستبک باشد. انتقال دستگیره درهای عقب به روی ستون C دیگر ویژگی متمایز K4 است. در نمای پشت هم این سدان کره ای طراحی جذابی دارد و می توان شباهت هایی بین آن و شاسی بلند برقی EV9 مشاهده کرد.

تریم GT-Line با دقت در قطعات مشکی رنگ جلو و عقب، رینگ های ۱۸ اینچی آلیاژی، قاب مشکی آینه ها، رکاب های جانبی و خطوط کرومی از بقیه قابل تشخیص هستند. تریم GT-Line توربو هم علاوه بر این ها، به چراغ های اصلی LED، مه شکن های LED و رینگ های اختصاصی تجهیز شده است. هر دو تریم سری GT-Line در محور عقب از سیستم تعلیق چند اتصالی (مولتی لینک) سود می برند. ناگفته پیداست که به خاطر استفاده از این نوع تعلیق پیشرفته، هندلینگ سری GT-Line در مقایسه با سایر تریم ها با اختلاف بهتر خواهد بود.

بدنه کیا K4

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، کیا K4 در کلاس سدان های کامپکت (C) طبقه بندی می شود. این خودرو طول و عرضی به ترتیب برابر با ۴۷۰۹ و ۱۸۴۹ میلیمتر دارد. با چنین ابعادی، K4 نه تنها بزرگ تر از سراتو است، بلکه بزرگ ترین مدل کلاس خود به شمار می رود. رشد ابعاد K4 باعث افزایش فضای داخلی آن شده است. به گفته کیا میزان فضای پای سرنشینان عقب به ۳۸ اینچ یا ۹۶۵ میلیمتر رسیده و صندوق عقب گنجایشی برابر با ۴۱۳ لیتر دارد.

طراحی داخلی کیا K4

در داخل کابین پنل عریض پشت فرمان بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می کند. معمولاً درون پنل های عریض دو نمایشگر دوقلو نصب می شود، اما در کیا K4 از یک نمایشگر یکپارچه ۳۰ اینچی استفاده شده است. این خودرو به اپل کارپلی و اندروید اتو بی سیم مجهز است و از آپدیت های نرم افزاری از راه دور پشتیبانی می کند.

کابین کیا K4

محصول جدید کیا در پنج تریم LX، LXS، EX، GT-Line و GT-Line توربو تولید خواهد شد. طبق انتظار این تریم ها از نظر سطح امکانات و رنگ بندی داخل کابین تفاوت هایی با هم دارند. در سری GT-Line صندلی ها به طور استاندارد دارای گرمکن هستند، اما سردکن و حافظه را باید از لیست آپشن ها انتخاب کرد. سیستم صوتی با کیفیت هارمن کاردن نیز در لیست آپشن ها دیده می شود.

صندلی عقب کیا K4

سدان خوش استیل کیا K4 در حالت استاندارد با انبوهی از امکانات ایمنی وارد میدان رقابت خواهد شد. در این خودرو ایربگ های جانبی عقب، دستیار حفظ خودرو در بین خطوط، سیستم پیشگیری برخورد از جلو و هشدار وجود ترافیک در پشت به صورت استاندار موجود هستند.

قیمت و زمان عرضه

در مقطع کنونی، کیا فقط به انتشار مشخصات فنی و لیست تجهیزات و امکانات K4 بسنده کرده و از پرداختن به قیمت آن خودداری کرده است. با وجود این می توان حدس زد که این خودرو با قیمت بالاتری نسبت به سراتو عرضه خواهد شد. شاید بدانید مدل ۲۰۲۴ از سراتو قیمتی در حدود ۲۱ هزار دلار دارد. از سوی دیگر، K4 باید قیمت پایین تری نسبت به K5 به فروش برسد تا خرید آن منطقی باشد. ارزان ترین نسخه از این سدان سایز متوسط هم ۲۶,۷۴۵ دلار قیمت دارد. با این حساب می توان نتیجه گرفت که مدل پایه از K4 قیمتی در حدود ۲۴ هزار دلار خواهد داشت. این سدان کامپکت از نیمه دوم امسال به عنوان مدل ۲۰۲۵ وارد بازار خواهد شد.

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.

توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.