موضوعات داغ روز:

خودروهای سنت شکن تاریخ را بشناسید

منتشر شده در 10 فروردین 1403 ساعت 11:00
نویسنده محمد فرهنگیان
خودروهای سنت شکن تاریخ

خودروهای سنت شکن تاریخ از جمله نقاط عطفی هستند که صنعت خودروسازی را متحول کرده اند و ما در این مقاله به معرفی این خودروها می پردازیم.

نوآوری در دنیای خودروها به اشکال مختلف وجود دارد. از سریع‌ترین تا ارزان‌ترین، از ایمن‌ترین تا مواد جدید پیشگامانه، در اینجا نگاهی داریم به برخی از خلاقانه‌ترین خودروهایی که تا کنون ساخته شده‌اند و در زمان خود تاثیرات چشمگیر و غیرقابل انکاری بر صنعت خودروسازی داشته اند بو نوعی به عنوان خودروهای سنت شکن تاریخ شناخته می شوند.

۱ فورد مدل T مدل ۱۹۰۸

فورد مدل T مدل 1908

مدل T فورد اولین خودروی ارزان قیمتی نبود که جایگزین اسب و گاری در مناطق روستایی آمریکا شد، چرا که پیش از آن الدزمبیل هم در آمریکا به تولید خودرویی با تیراژ انبوه اقدام کرده بود، اما اولین خودرویی بود که قابلیت اطمینان را برای عامه مردم جامعه آمریکایی به ارمغان آورد. این امر با استفاده از فولاد وانادیوم به دست آمد که سبک تر و قوی تر از فولادی بود که اکثر خودروهای آن زمان از آن ساخته می شدند.
نوآوری‎های فورد مدل T به دقیقا در جایی بود که با استفاده از خطوط مونتاژ جدید ساخته شده بود، که به کاهش قیمت از ۹۵۰ دلار به تنها ۲۶۰ دلار در کمتر از ۱۰ سال پس از معرفی کمک کرد. ایده‌های انقلابی دیگر برای T سیلندرها و بلوک‌های موتور جداگانه بود که ساخت این قطعات را آسان‌تر و ارزان‌تر می‌کرد.

۲ آستین ۷ مدل ۱۹۲۲

آستین 7 مدل 1922

اگر برخی از ایده های هربرت آستین اجرا می شد، آستین ۷ می توانست بسیار رادیکال تر باشد. او به یک موتور شعاعی در عقب و یک الگوی الماس برای چرخ ها فکر کرد. خوشبختانه، دیگر همکار او Stanley Edge این ایده‌ها را مهار کرد و چیزی که سری ۷ را تا این حد نوآور کرد، روشی بود که استانداردی را برای چیدمان کنترل‌ها در همه خودروها تعیین کرد.
برخلاف بسیاری از خودروهای دیگر آن زمان، سری ۷ پدال‌های سه‌گانه خود را طوری تنظیم می‌کرد که پدال گاز در سمت راست، ترمز در وسط و کلاچ در سمت چپ قرار داشت. و بدین ترتیب آستین ۷ اولین خودروی تولید انبوه با این چیدمان بود و تقریباً ۳۰۰,۰۰۰ دستگاه سری ۷ از این طریق ساخته شد و محبوبیت آن را ثابت کرد.

۳ سیتروئن Traction Avant مدل ۱۹۳۴

سیتروئن Traction Avant مدل 1934

شهرت سیتروئن برای ساخت خودروهای خلاقانه با Traction Avant، اولین خودروی دیفرانسیل جلو که به تولید انبوه رسید، ایجاد شد. اما انگار که ایده دیفرانسیل جلو بودن به تنهایی برای متمایز کردن آن از رقبای سرسخت پیش از جنگ جهانی دوم کافی نبود. Traction همچنین در طراحی بدنه مونوکوک پیشگام بود که نیاز به قاب شاسی مجزا را از بین می برد.
علاوه بر همه این‌ها اما traction avant اولین خودرو دارای سیستم تعلیق میله پیچشی مستقل در اطراف و ترمزهای هیدرولیک بود. همچنین این اولین خودرویی بود که به تایرهای میشلن X رادیال مجهز شد و همه اینها باعث شد تا Traction Avant تا سال ۱۹۵۷ تولید شود.

۴ جیپ ویلیز مدل ۱۹۴۱

جیپ ویلیز مدل 1941

داستان منشأ جیپ پیچیده است، اما وسیله نقلیه اصلی در یک روز توسط کارل پروبست طراحی شد تا با مشخصات تعیین شده توسط ارتش ایالات متحده مطابقت داشته باشد. پروبست برای شرکت Bantam دیگر خودروساز آن زمان آمریکا، خودرو تولید می‌کرد و طراحی او به لطف وزن سبک، ساختار محکم و چهار چرخ متحرک، برتری چشمگیری بر دیگر رقبا داشت. اما ارتش نگران بود که Bantam ظرفیت پاسخگویی به تقاضای تولید را نداشته باشد. سپس از ویلیز و فورد خواسته شد تا آن‌ها هم این خودرو را تولید کنند، ویلیز اول شد و از موتور چهار سیلندر خود استفاده کرد. اولین نمونه اولیه جیپ تنها در ۷۵ روز تکمیل شد. تا پایان جنگ جهانی دوم، ۶۳۷,۰۰۰ دستگاه توسط ویلیز و فورد جیپ ساخته شد.

۵ فولکس واگن بیتل مدل ۱۹۴۶

فولکس واگن بیتل مدل 1946

مسیر تولید فولکس واگن بیتل پر از موانع بود اما چیزی که به موفقیت این خودروی کوچک کمک کرد بازاریابی نوآورانه آن بود. در اوایل دهه ۱۹۵۰، فولکس واگن اتومبیل خود را با طنز تبلیغ می کرد. آگهی تبلیغاتی سال ۱۹۶۴ که از راننده ماشین برف روب پرسیده می شد چگونه به سر کار می رسد، در ایالات متحده، جایی که تلویزیون وارد اکثر خانواده ها شده بود، عالی بود.
فولکس‌واگن حتی موتور هوا خنک بیتل را که بسیاری در دهه ۱۹۶۰ قدیمی می‌دانستند، به سخره گرفت. در یک آگهی بازرگانی، فولکس واگن به مالکان یادآوری کرد که ضد یخ سیستم شستشوی شیشه جلو را دوباره پر کنند: “چون ما می دانیم چگونه موتور را با هوا خنک کنیم. اما هنوز نمی دانیم چگونه شیشه جلو را با هوا بشوییم.” این طنز پردازی ها روی دیگر بازاریابی برای خودرو را نشان داد و بیتل را هم جاودانه کرد.

۶ جگوار XK120 مدل ۱۹۴۸

جگوار XK120 مدل 1948

موتور XK دارای محفظه های احتراق نیم کره‌ای و میل بادامک های دوگانه از بالا بود که تا قبل از این برای اتومبیل‌های مسابقه‌ای در نظر گرفته می‌شد. اما نتیجه این نوآوری پر ریسک جگوار، یک موتور ۳.۴ لیتری شش سیلندر بود که ۱۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. موتور XK تا سال ۱۹۹۲ که آخرین دایملر DS420 ساخته شد در تولید باقی ماند. تا آن زمان، موتور XK برنده ۵ مسابقه ۲۴ ساعته لمان شده بود و همه چیز را از خودروهای اسپرت گرفته تا سدان های لوکس تامین می کرد.

۷ شورولت کوروت مدل ۱۹۵۳

شورولت کوروت مدل 1953

در حالی که خودروسازان در بریتانیا از فایبرگلاس برای توسعه بدنه خود استفاده می کردند، شورولت از این ماده برای خودروی اسپرت جدید خود در ایالات متحده استفاده کرد. که رویکردی عملگرایانه از سوی شورولت بود زیرا مسیری سریع و ارزان را به بدنه ای براق ارائه می کرد تا خودروی اسپرت خود را به بازار عرضه کند. ایده استفاده از فایبرگلاس و نسل های بعدی کوروت از این ماده استفاده کردند. نتیجه بسیاری از اشکال خیره کننده بود که تولید آنها از فلز بسیار گران بود و باعث شد کوروت به یک خودروی اسپرت مقرون به صرفه برای بازار ایالات متحده تبدیل شود.

۸ مرسدس بنز ۳۰۰SL Gullwing مدل ۱۹۵۴

مرسدس بنز 300SL Gullwing مدل 1954

مگر می‌شود از خلاقیت و نوآوری در صنعت خودرو صحبت کرد و نامی از مرسدس گالوینگ ۱۹۵۴ به میان نیاورد. درهایی که در هنگام باز شدن شبیه بال‌های گشوده شده پرنده بود به مرسدس بنز ۳۰۰SL این لقب را داده بود، اما آنچه انقلابی بود موتور ۳.۰ لیتری شش سیلندر خطی به کار رفته در پرنده مرسدس بود که عنوان اولین موتور تولیدی مجهز به تزریق سوخت در جهان را یدک می‌کشید و امکان اندازه گیری دقیق‌تر سوخت را فراهم می کرد. این موتور ۲۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می رسید.

۹ سیتروئن DS مدل ۱۹۵۵

سیتروئن DS مدل 1955

هنگامی که سیتروئن در سال ۱۹۵۵ مدل DS را روانه بازار کرد، طراحی فضایی رابرت آپرون فقید ناگهان همه خودروهای خانوادگی دیگر سازندگان را به محصولاتی قدیمی و از مد افتاده تبدیل کرد. این سبک طراحی جدید با فناوری نهفته در چراغ جلو تکمیل می‎شد که به صورت کاملا مکانیکی با چرخش فرمان، مسیر تابش نور چراغ‌های جلو نیز تغییر می‌کرد سیستم تعلیق، فرمان، ترمزها و کلاچ هم به صورت هیدروپنوماتیکی کنترل می‌شدند. سیستم تعلیق جدید سیتروئن اما به DS هندلینگ بی نظیری حتی روی سطوح لغزنده می‌بخشید، جذابیت نوآورانه دیگر این محصول، امکان بالا و پایین رفتن میزان ارتفاع خودرو آن هم تنها به وسیله یک اهرم بود.
اما شاسی پیچیده این خودرو بدون ضعف نبود، زیرا صاحبان DS به سرعت با نشت و خرابی‌های متعدد روغن روبرو می‌شدند. اما سیتروئن بر این مشکلات غلبه کرد و DS به مدت ۲۰ سال در تولید باقی ماند.

۱۰ لوتوس الیت مدل ۱۹۵۸

لوتوس الیت مدل 1958

زمانی که لوتوس الیت عرضه شد، شکفتی رسانه ها و خودروسازان جهان را به دنبال داشت. چراکه اینجا با محصول روبرو بودیم که از مواد جدید فایبرگلاس، که در آن زمان بهت و حیرت همه را برانگیخته بود، سروکار داشتیم که نه تنها برای بدنه، بلکه برای کل ساختار لوتوس الیت استفاده شده بود. این یک پیشرفت بزرگ بود و قدرت فایبرگلاس را نشان داد، زیرا الیت شاسی جداگانه ‎ای نداشت. و باعث شد این خودرو در مجموع تنها ۶۶۰ کیلوگرم وزن داشته باشد.

وزن بسیار سبک و آیرودینامیک خوب نیز به سرعت و هندلینگ خوب آن کمک کرده بود. اگرچه الیت، کمتر از ۱۰۰۰ مشتری پیدا کرد، اما اعتقاد لوتوس به فایبرگلاس را تأیید نمود و شهرت این شرکت را برای طراحی نوآورانه تثبیت کرد و این خودرو تبدیل به یکی از خودروهای سنت شکن تاریخ شد.

۱۱ مینی مدل ۱۹۵۹

مینی مدل 1959

الک ایسیگونیس، که بعدها به خاطر طراحی مینی لقب سر را دریافت کرد، در طراحی مینی افسانه‌ای به طور کامل در مورد خودروهای کوچک تجدید نظر کرد و مینی را توسعه داد. پکیج جدید طراحی به گونه‌ای پی‌ریزی شده بود که موتور و گیربکس را در کوچکترین فضای ممکن جای می‌داد و علاوه بر این، چرخ ها به گوشه های انتهایی خودرو منتقل شده‌اند تا فضای داخلی را به حداکثر برسانند و هندلینگ عالی را به مینی هدیه دهد.
با استفاده از هر اینچ، مینی جادارتر از هر خودروی دیگری در اندازه خود بود، اما برخی از نوآوری ها به این اندازه دوام نداشتند. سیستم تعلیق مخروطی لاستیکی خودروهای اولیه با سیستم تعلیق Hydrolastic در سال ۱۹۶۴ جایگزین شد، اگرچه که سیستم تعلیق جدید نیز یک راه حل ابتکاری بود.

۱۲ ولوو ۵۴۴ PV مدل ۱۹۵۹

ولوو 544 PV مدل 1959

تصور خودرویی محافظه‌کار تر از ولوو PV544، با مکانیک ساده و ساختار محکم، تقریبا غیر ممکن است. و با این حال اولین خودرویی بود که کمربند ایمنی سه نقطه ای را به جهان آورد که بیش از هر اختراع دیگری جان انسان ها را در جاده ها نجات داده است.کمربند سه نقطه ایده نیلز بوهلین، مهندس ولوو بود، که تشخیص داد کمربندهای ساده در هنگام تصادف محافظت کمی دارند. اضافه شدن کمربند مورب سرنشینان را بسیار ایمن تر نگه می داشت. یکی دیگر از نوآوری های ولوو، چشم پوشی از حق ثبت اختراع خود بود تا هر خودروسازی بتواند کمربند ایمنی سه نقطه ای را در خودروهای خود نصب کند.

۱۳ شورولت کورویر مدل ۱۹۶۰

شورولت کورویر مدل 1960

شورولت (Chevrolet) کورور در زمانی ظاهر شد که طراحی خودروهای ایالات متحده در اوج استفاده از باله‌های بزرگ بود، بنابراین کورور به عنوان یک خودروی خانوادگی کامپکت، به دلیل رویکرد جدید خود متمایز شد. چیزی که نوآورانه بود، استفاده از یک موتور شش سیلندر هوا خنک در عقب برای به حداکثر رساندن فضای داخلی بود کورور همچنین پیشگام یک سبک طراحی مینیمال‌تر بود که در دهه ۱۹۶۰ جایگزین طراحی ماکسیمالیستی دهه‌های پیشین شد.
هندلینگ ضعیف ناشی از توزیع وزن در عقب و سیستم تعلیق محور چرخشی، شهرت کورور را خدشه دار کرد و تا آنا پیش رفت که پس از انتشار کتاب “نا ایمن در هر سرعتی” از رالف نیدر، کورور به یک شکست به تمام معنا برای جنرال موتورز تبدیل شد. اما تغییری که در مسیر طراحی خودروسازان آمریکایی ایجاد کرد را نمی‌توان نادیده گرفت.

۱۴ خودروی پانهارد ۲۴ مدل ۱۹۶۳

خودروی پانهارد 24 مدل 1963

ظاهر غیرمعمول پانهارد ۲۴ ممکن است به همان اندازه که برای خریداران جذاب است، منصرف کننده نیز باشد، اما اثربخشی آن در شکافتن جریان هوا غیرقابل انکار است. پانهارد به لطف کارآیی آیرودینامیکی خود، با وجود داشتن یک موتور بوکسر ۸۴۸ سی سی با قدرت ناچیز ۵۰ اسب بخار، به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت دست یافت.
خطوط تمیز ۲۴ توسط شیشه جلو پشتیبانی می شد که در گوشه های ستون های جلو خمیده بود. این نه تنها به حداکثر سرعت قابل توجه کمک کرد، بلکه اطمینان حاصل کرد که ۲۴ مصرف سوخت ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.

۱۵ رنو ۱۶ مدل ۱۹۶۵

رنو 16 مدل 1965

رنو ۱۶ اولین خودروی هاچ بک نبود، اما خودرویی بود که نشان داد این سبک بدنه چقدر می تواند کاربردی باشد. با درب عقب بزرگ، صندوق عقب به راحتی در دسترس بود و خود فضای بار بسیار بزرگی داشت، زیرا ۱۶ دیفرانسیل جلو بود، بنابراین هیچ محور یا دیفرانسیل عقبی برای کار با آن وجود نداشت. تعلیق میله پیچشی نیز به این معنی بود که رنو ۱۶ کمترین فضای ممکن در صندوق عقب را به اتصالات سیستم تعلیق اختصاص داده. ویژگی خاص این طراحی به این معنی بود که فاصله بین دو محور در سمت راست خودرو ۷۰ میلی متر بیشتر از سمت چپ بود.

۱۶ لامبورگینی میورا مدل ۱۹۶۶

لامبورگینی میورا مدل 1966

لامبورگینی میورا همان خودرویی بود که واژه سوپر اسپرت برای آن ابداع شد تا یکی از بزرگان عرصه خود باشد. اما این ماشین چیزهای خیلی بیشتری جز ظاهر شگفت انگیزش داشت. لامبورگینی با معرفی طرح موتور وسط به صنعت، برتری بیشتری نسبت به رقبای خود داشت. برخلاف اکثر ابرخودروهای بعدی، موتور و گیربکس میورا به صورت عرضی در شاسی چیده شده بودند که به ظاهر جسورانه آن کمک کرد. این خودرو با حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعت، سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان بود. اگرچه حداکثر سرعت در واقعیت نزدیک به ۲۷۵ کیلومتر در ساعت بود، اما کار لامبورگینی انجام شد زیرا همه رقبا در حال عقب نشینی بودند و میورا تبدیل به یکی از خودروهای سنت شکن تاریخ شد.

۱۷ جنسن اف اف مدل ۱۹۶۸

جنسن اف اف مدل 1968

۱۳ سال قبل از آئودی کواترو، جنسن اولین خودروی اسپرت دنیا را با سیستم چهار چرخ متحرک ارائه کرد. “FF” در نام خودرو مخفف “چهار چرخ متحرک فرگوسن” است، زیرا این سیستم سازنده تراکتور بود که به Jensen Interceptor پیشرانه نوآورانه خود را داد. FF همچنین دارای سیستم ترمز Maxaret دانلوپ بود، سالها قبل از اینکه در اکثر خودروهای دیگر استفاده شود. FF با فاصله بین دو محور طولانی تر و دریچه های جانبی دوگانه، از نظر بصری بسیار متفاوت از Interceptor استاندارد بود، شاید به همین دلیل است که تنها ۳۲۰ نمونه از این خودرو پیشگامانه فروخته شد.

۱۸ رنج روور مدل ۱۹۷۰

رنج روور مدل 1970

Range Rover برای یک SUV لوکس طراحی نشده نبود. آنچه لندرور می خواست این بود که ماشینی راحت‌تر از مدل های سری ایجاد کند که بتوان از آن در مزرعه و بزرگراه استفاده کرد. به لطف شاسی فنری منعطف و طولانی Rover و موتور قدرتمند ۳.۵ لیتری V8، به راحتی به این امر دست یافت. حداکثر سرعت رنجروور تقریباً ۱۶۰ کیلومتر در ساعت بود، اما می‌توانست تمام کارهای کشاورزی را نیز انجام دهد. با گذشت زمان، بیشتر و بیشتر ویژگی های لوکس به عنوان استاندارد یا اختیاری ارائه شد، زیرا رنج روور بیشتر به بازار سطح بالا رفت و بخش SUV را ایجاد کرد که امروزه می شناسیم.

۱۹ فولکس واگن گلف GTI مدل ۱۹۷۵

فولکس واگن گلف GTI مدل 1975

چند خودروی دیگر وجود دارند که به درستی ادعا می‌کنند که پدیده «هات هچ» را آغاز کرده‌اند، اما گلف GTI فولکس‌واگن اولین خودرویی است که خریداران واقعاً در اطراف آن جمع می‌شوند. نوآوری اصلی این بود که به یک خودروی کوچک عملی و بدون به خطر انداختن دو طرف معادله، کمی از عملکرد خودروهای اسپرت اضافه شد.
از آنجایی که خودروهای اسپرت سنتی در ذهن خریداران اهمیت کمتری پیدا کردند، گلف GTI در گام بعدی عالی بود. سیستم تزریق سوخت بوش آن برای آن زمان غیرعادی بود و عملکرد و قابلیت اطمینان خوبی را تضمین می کرد، در حالی که هندلینگ چابک و قابل پیش بینی آن جذابیت GTI را افزایش داد و کلاس کاملاً جدیدی از خودرو را تعریف کرد و به لیست خودروهای سنت شکن تاریخ اضافه شد.

۲۰ ساب ۹۹ توربو مدل ۱۹۷۸

ساب 99 توربو مدل 1978

هنگامی که ساب، مدل ۹۹ توربو را در سال ۱۹۷۸ به بازار عرضه کرد، کلمه توربو هنوز به خوبی شناخته نشده بود. گنجاندن توربوشارژ در مدل ۹۹ ، خودرویی با قدرت فوق العاده ۱۴۵ اسب بخاری را به وجود آورد، در حالی که همچنان راحتی و ظرافت مدل استاندارد در آن حفظ شده بود. در حالی که ساب اولین تولیدکننده‌ای نبود که توربوشارژ را در یک خودروی تولیدی قرار داد، اما این فناوری را رایج کرد و بعداً آن را در انواع خودروهای خود عرضه کرد.
تحویل قدرت توربو کمی تاخیر داشت، اما سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت و شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۸.۹ ثانیه، اعداد بسیار خوبی بود که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

۲۱ آئودی کواترو مدل ۱۹۸۰

آئودی کواترو مدل 1980

آئودی، کواترو را برای مسابقات رالی ساخت. ایده سیستم چهار چرخ متحرک به طور اتفاقی و پس از مشاهده اینکه یک کامیون نظامی در طول آزمایشات زمستانی شرایط لغزنده را به خوبی تحمل می کند، به وجود آمد. با این سیستم جدید نوآورانه و یک موتور پنج سیلندر توربوشارژ با قدرت ۲۰۰ اسب بخار، شما خودرویی داشتید که می توانست بهترین های جهان را در مراحل رالی شکست دهد و یکی از خودروهای سنت شکن تاریخ لقب گیرد.

۲۲ رنو اسپیس مدل ۱۹۸۴

رنو اسپیس مدل 1984

قبلا MPV ها به خصوص در ایالات متحده وجود داشتند، اما رنو اسپیس تا حد زیادی پیشرفته‌ترین وسیله نقلیه در نوع خود بود. این خودرو که برای رنو توسط ماترا ساخته شد، از قطعات پلاستیکی سبک وزن روی یک قاب فولادی سبک وزن برای پوشش طرح مونوباکس خود استفاده کرد. حداکثر فضای داخلی
فضای داخلی جایی است که Espace واقعاً می درخشد و صندلی های عملی را برای حداکثر هفت نفر ارائه می دهد. نه تنها این، شما می‌توانید چیدمان صندلی‌ها را تغییر دهید، زیرا هر پنج صندلی عقب را می‌توان به صورت جداگانه جمع کرد یا جدا کرد، و یک کف کاملاً صاف برای حمل بار نهایی وجود داشت.

۲۳ مرسدس بنز کلاس S مدل ۱۹۹۱

مرسدس بنز کلاس S مدل 1991

Flagship یا پرچمدار اصطلاحی است که برای مرسدس کلاس S بهتر از بسیاری دیگر به کار می رود و سری W140 که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد، مطمئناً شایسته این عنوان است و این خودرو یکی از خودروهای سنت شکن تاریخ به حساب می آید. ایده‌های جدید متنوعی را ارائه کرد و ایده‌های دیگری را که در انواع خودروها یافت می‌شوند را در یک مدل ترکیب کرد. این کلاس S دارای پنجره‌های درب دو جداره، سیستم ESP بود و اولین سیستم ناوبری ماهواره‌ای GPS مرسدس بنز بود که به عنوان یک آپشن ارائه شد.

همه این ویژگی ها مانند نگاهی کوتاه به آینده به نظر می رسید و همینطور هم شد. این همچنین در مورد نوآوری هایی مانند برف پاک کن های اتوماتیک شیشه جلو و چراغ های جلو زنون و همچنین کیسه های هوای جانبی با سنسور های سرنشین اعمال می شود.

۲۴ مک لارن F1 مدل ۱۹۹۲

مک لارن F1 مدل 1992

گوردون موری با طراحی مک لارن F1 ایده یک ابرخودرو را به نهایت خود رساند و این خودرو هم یه لیست خودروهای سنت شکن تاریخ اضافه شد. به نوعی، او از فناوری های مدرن مانند توربوشارژرها چشم پوشی کرد زیرا موری می خواست ناب ترین تجربه رانندگی ممکن را داشته باشد. چیزی که F1 را در آن زمان و اکنون بسیار نوآور می کند این واقعیت است که تمام جزئیات با هدف ارائه بهترین ها به راننده در نظر گرفته شده است.
این توجه منجر به تولید خودرویی شد که تنها ۱۱۳۷ کیلوگرم وزن داشت، در حالی که جگوار XJ220 مربوط به همان دوران حدود ۳۳۳ کیلوگرم سنگین‌تر بود. مک لارن با ۶۲۷ اسب بخار قدرت موتور ۶.۰ لیتری V12 ساخت BMW به سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت رسید که تنها با معرفی بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵ از این سرعت پیشی گرفت.

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.

توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.