هوش مصنوعی ممکن است «آخرالزمان شغل‌ها» را رقم بزند

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تصویری از یک ربات انسان نما در پس زمینه سیاه و قرمز
هوش مصنوعی ممکن است در آینده‌ا‌ی نه‌چندان دور بسیاری از شغل‌ها را نابود کند.
تبلیغات

در دنیای امروز که فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، هوش مصنوعی نقش مهمی در تغییر شکل و ماهیت کارها ایفا می‌کند. طبق گزارش IPPR، احتمال دارد هشت میلیون شغل در بریتانیا با پذیرش عمومی هوش مصنوعی از بین بروند.

بنابر نظر کارشناسان، در حال حاضر ما در مرحله کودکی هوش مصنوعی هستیم. در این مرحله، هوش مصنوعی به افراد در شغل‌های مختلف کمک می‌‌کند تا کیفیت و سرعت کارها بالاتر رود.

به‌مرور زمان مشاغل بیشتری به هوش مصنوعی نیازمند می‌شوند و این فناوری نیز بسیار پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر از قبل خواهد شد. در آن مرحله بسیاری از افرادی که کار‌های پاره‌وقت و اداری را انجام می‌دهند با این فناوری جایگزین می‌شوند؛ مشاغلی که حداقل در بریتانیا به‌طور نامتناسبی توسط زنان انجام می‌شوند.

محققان حدود ۲۲ هزار نوع از وظایف مختلف را که توسط کارگران و کارمندان در انواع مشاغل انجام می‌شود، تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که وظایف تکرارشونده، بیش از همه توسط هوش مصنوعی‌ مولد در معرض جایگزینی قرار می‌گیرند؛ معادل ۱۱ درصد از وظایفی که افراد در انگلستان انجام می‌دهند.

از آنجا که اکثر کسب‌و‌کارهای بزرگ و کوچک برای کاهش هزینه‌های خود تمایل دارند بسیاری از وظایف موجود در کار را به فناوری‌های مختلف مثل هوش مصنوعی واگذار کنند، مقیاس تخریب مشاغل می‌تواند به سطوح بی‌سابقه‌ای برسد. به طوری که محققان دریافتند که تا ۵۹ درصد از وظایف موجود در مشاغل انگلستان، می‌توانند در معرض خطر جایگزینی قرار بگیرند.

اقتصاددان ارشد IPPR می‌گوید: «هوش مصنوعی مولد به اختلالی بزرگ در بازار کار منجر می‌شود یا می‌تواند رشد اقتصادی را به‌شدت افزایش دهد. در هر صورت، برای میلیون‌ها نفر از ما تغییرات ایجاد خواهد کرد. باید در نظر داشت که فناوری فعلی سرنوشت‌ساز نیست و آخرالزمان شغلی نیز اجتناب‌ناپذیر نیست. دولت‌ها، کارفرمایان و اتحادیه‌ها این فرصت را دارند که تصمیمات حیاتی اتخاذ کنند تا اطمینان حاصل شود که ما بتوانیم این فناوری جدید را به‌خوبی مدیریت ‌کنیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات