فروش اینترنتی دارو همچنان ممنوع

فروش اینترنتی دارو همچنان ممنوع است؛ دستورالعمل صادر شده فقط برای حمل دارو بود!

برخلاف شایعات، دستورالعملی که توسط وزارت ارتباطات صادر شده فقط برای حمل دارو است و این بدان معنا نیست که فروش اینترنتی دارو مجاز است.

چند روز پیش خبری روی خروجی سایت‌ها مبنی بر مجاز شدن فروش اینترنتی دارو منتشر شد. در همین راستا، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این به‌وجود آمد که داروخانه های فیزیکی به سرنوشت تاکسی تلفنی‌ها دچار می‌شوند و به کام مرگ خواهند رفت. همین باعث موضع‌گیری‌های انجمن داروسازان نسبت به این وضعیت شده بود.

حالا معاون وزیر ارتباطات در واکنش به مخالفت انجمن داروسازان با آیین‌نامه جدید حمل دارو، عنوان کرد که این آیین‌نامه فقط برای حمل دارو از داروخانه به کاربر است و نه فروش اینترنتی دارو.

پیشینه خبر:
آیا با آزادسازی فروش آنلاین دارو در ایران، داروخانه های فیزیکی به کام مرگ می‌روند؟

تحویل اینترنتی دارو به‌نفع تمام مردم است

رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به بیانیه انجمن داروسازان ایران مبنی بر مخالفت با آیین‌نامه موسوم به فروش اینترنتی دارو، اظهار داشت که هرگونه تحول در عرصه دیجیتال با مقاومت گروه‌هایی که ذینفع وضع موجود هستند مواجه می‌شود، حتی اگر این تحولات به نفع مردم باشد!

فروش اینترنتی دارو همچنان ممنوع

وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه عرضه و حمل دارو توسط سکوهای دیجیتال، افزود که مخالفت انجمن‌های ذینفع با این آیین‌نامه که به نفع عموم مردم، داروخانه‌ها و ارتقای حکمرانی وزارت بهداشت بر داده‌های سلامت است، جای تعجب دارد.

باقری اصل با تاکید بر اینکه این آیین‌نامه فقط برای حمل دارو از داروخانه به کاربر است، تصریح کرد:

تمام داروخانه‌ها بدون هیچ‌گونه اولویتی به جز نزدیکی به محل سکونت بیمار، می‌توانند در این سکوها فعالیت کنند. سکوهای مذکور هیچ دسترسی به اطلاعات نسخه‌ها ندارند و فقط شماره پیگیری نسخه الکترونیکی، شماره تلفن بیمار و آدرس محل تحویل دارو به آن‌ها ارائه می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تمام فرآیندهای مربوط به حوزه سلامت در داروخانه انجام می‌شود و سکوها فقط واسطه‌ای بین داروخانه‌های مجاز و متقاضیان دارو هستند، خاطرنشان کرد که الزامات مربوط به حریم خصوصی در قوانین بالادستی بر این سکوها حاکم است.

وی در خصوص اینکه چرا این آیین‌نامه توسط وزارت ارتباطات ابلاغ شده است نیز اینطور توضیح داده که، وزیر ارتباطات علاوه بر مسئولیت‌های تخصصی خود، ریاست کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت و شورای اجرایی فناوری اطلاعات را نیز بر عهده دارد. همچنین طبق بند ح ماده ۶۸ قانون برنامه ششم، نظارت بر توسعه سلامت الکترونیکی بر عهده این وزارتخانه است.

فروش اینترنتی دارو همچنان ممنوع

باقری اصل در پایان عنوان کرد: «علاوه بر تاکید هیات وزیران بر همکاری وزارت ارتباطات با وزارت بهداشت در این زمینه، شأن تخصصی حوزه داده و اطلاعات، هوشمندسازی و اقتصاد دیجیتال در حوزه ماموریت‌های قانونی این وزارتخانه قرار دارد.»

هنوز مشخص نیست که این آیین‌نامه جدید چه تاثیری بر فعالیت داروخانه‌ها و دسترسی مردم به دارو خواهد داشت. برخی معتقدند که این آیین‌نامه می‌تواند به نفع بیماران باشد و دسترسی آن‌ها به دارو را آسان‌تر کند. در مقابل، برخی دیگر نگران هستند که این آیین‌نامه به ضرر داروخانه‌ها باشد و به تعطیلی برخی از آن‌ها منجر شود. زمان نشان خواهد داد که این آیین‌نامه جدید چه دستاوردهایی خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*