ناسا نمی‌تواند نمونه‌های مریخ را طبق برنامه به زمین بیاورد

چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
طرح مفهومی از صعودگر مریخی درحال پرتاب نمونه‌های مریخ
مقام‌های ناسا اعلام کردند که طرح اولیه برای بازیابی ۳۰ نمونه زمین‌شناسی از مریخ به دلیل هزینه و تاخیر بسیار بالا به بازنگری اساسی نیاز دارد.
تبلیغات

ناسا به‌دنبال راهی جدید برای بازگرداندن نمونه‌های ارزشمند مریخی خود به زمین است. این نمونه‌ها به‌وسیله‌ی مریخ‌نورد پرسویرنس از دهانه‌ای به نام یزرو جمع‌آوری شده‌اند که میلیاردها سال پیش میزبان دریاچه و دلتای رودخانه بود.

به‌دست‌آوردن نمونه‌های مریخی یکی از اهداف علمی پراولویت ناسا است. مقام‌های این سازمان می‌گویند مطالعه‌ی مواد بکر سیاره سرخ در آزمایشگاه‌های مجهز سرتاسر جهان می‌تواند اطلاعات کلیدی درباره‌ی مریخ آشکار کند؛ ازجمله اینکه آیا این سیاره واقعا زمانی میزبان حیات بوده است یا خیر.

مقام‌های ناسا سه‌شنبه اعلام کردند که آژانس فضایی از مدت‌ها پیش ساختار برنامه‌ی بازگشت نمونه مریخ (MSR) را آماده کرده؛ اما تاخیرهای مکرر و افزایش هزینه‌ها موجب شده است که اجرای طرح اصلی دیگر عملی نباشد. بیل نلسون، مدیر ناسا به خبرنگاران گفت: «ختم کلام این است که هزینه‌ی ۱۱ میلیارد دلاری ماموریت بسیار گزاف است و بازگشت نمونه‌ها تا سال ۲۰۴۰ پذیرفتنی نیست.»

«بازگشت نمونه‌ها تا سال ۲۰۴۰ پذیرفتنی نیست»

برچسب قیمت ۱۱ میلیاردی، تخمین دست بالای یک هیئت بررسی مستقل است که سپتامبر گذشته منتشر شد. برای درک بزرگی این عدد باید اشاره کرد که مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰، هزینه‌ی کلی ماموریت بازگشت نمونه از مریخ را فقط بین ۲٫۵ تا سه میلیارد دلار برآورد کرده بود.

تیمی از داخل ناسا بعدا نتایج ماه سپتامبر را تجزیه‌وتحلیل کرد و بدین نتیجه رسید که آژانس فضایی نمی‌تواند با ساختار طراحی‌شده‌ی کنونی، نمونه‌های پرسویرنس را تا پیش از سال ۲۰۴۰ به زمین بیاورد. این نتیجه‌گیری به دلایلی مانند محدودیت بودجه و عدم تمایل به جذب منابع سایر پروژه‌های علمی پراولویت ناسا، مانند ماموریت پهپاد دراگون‌فلای به مقصد تیتان، قمر زحل اشاره می‌کند.

لوله‌های مهروموم‌شده حاوی نمونه‌های مریخ روی سطح سیاره سرخ
مریخ‌نورد پرسویرنس لوله‌های حاوی نمونه‌های مریخ را روی سطح سیاره رها کرده است.

براساس برنامه‌ی کنونی، یک سطح‌نشین ساخت ناسا قرار است به دهانه‌ی یزرو فرستاده شود. این فضاپیما، موشکی به نام صعودگر مریخی (MAV) و به‌طور بالقوه چندین هلی‌کوپتر بازیابی کوچک مانند اینجنیوتی، هواگرد پیشگام ناسا را با خود حمل خواهد کرد.

هدف این بود که پرسویرنس نمونه‌های جمع‌آوری‌شده را به سمت سطح‌نشین ببرد و سپس آن‌ها را در صعودگر مریخی بارگذاری کند. هلی‌کوپترهای بازیابی ممکن است در عملیات بارگیری نمونه‌ها مشارکت کنند؛ به‌ویژه اگر پرسویرنس تا زمان رسیدن سطح‌نشین در وضعیت خوبی قرار نداشته باشد. سپس، صعودگر مریخی نمونه‌ها را به مدار مریخ پرتاب می‌کند و آن‌ها را به یک فضاپیمای ساخت آژانس فضایی اروپا تحویل می‌دهد. این فضاپیما درنهایت نمونه‌ها را به سمت زمین حمل می‌کند.

بااین‌حال، ناسا اکنون به‌منظور کاهش هزینه‌ها و دریافت سریع‌تر نمونه‌ها، به‌دنبال راهی جدید است. صرفه‌جویی مالی در ماموریت بازگشت نمونه مریخ به پیشبرد سایر پروژه‌های علمی آژانس فضایی کمک می‌کند و موجب می‌شود تا ناسا بتواند سفرهای سرنشین‌دار به سیاره سرخ را سریع‌تر برنامه‌ریزی کند. نلسون گفت« پذیرفتنی نیست که آن‌قدر صبر کنیم. دهه‌ی ۲۰۴۰ زمانی است که می‌خواهیم فضانوردان را به مریخ بفرستیم.»

برنامه‌ریزی برای طراحی برنامه‌ی جدید که ممکن است برخی از عناصر طرح قدیمی را حفظ کند، اکنون آغاز شده است. به‌گفته‌ی نلسون، ناسا از آزمایشگاه پیش‌رانش جت در کالیفرنیا که تاسیسات پیشگام مخصوص کاوش‌های رباتیک سیاره‌ای است و دیگر مراکز پژوهشی خود می‌خواهد تا ایده‌های نوآورانه برای ماموریت بازگشت نمونه مریخ ارائه دهند.

ناسا برای یافتن راه جدید به بخش خصوصی نیز چشم دوخته است

ناسا همچنین به بخش خصوصی چشم دوخته است. نیکی فاکس، قائم‌مقام واحد ماموریت‌های علمی ناسا گفت آژانس فضایی از بخش خصوصی نیز درخواست می‌کند تا ایده‌های جدید برای آوردن نمونه‌ها از سیاره سرخ را مطرح کنند.

مدیر ناسا افزود این سازمان تا ۱۷ مه پذیرای طرح‌های پیشنهادی خواهد بود. هدف این است که تا اواخر پاییز یا زمستان اطلاعات کافی جمع‌آوری شود تا ناسا بتواند مسیر جدید را برای اجرای برنامه بازگشت نمونه از مریخ ترسیم کند.

البته درحال‌حاضر مشخص نیست که آن مسیر جدید چگونه خواهد بود. بااین‌حال، فاکس به برخی از احتمالات اشاره کرده است؛ ازجمله یک صعودگر مریخی کوچک‌تر و ارزان‌تر و کاهش شمار نمونه‌های بازگشتی از ۳۰ لوله‌ی مهروموم‌‌شده به تعداد نامشخصی کمتر. فاکس و نلسون تاکید کردند که ماموریت بازگشت نمونه مریخ با وجود دشواری کار، همچنان اولویتی بالا برای ناسا باقی می‌ماند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات