1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو

مشکلات رایج سیستم سوخت رسانی خودرو

29 فروردین 1403
  • 0

سیستم سوخت رسانی خودرو یکی از سیستم های اصلی خودروی شما برای به حرکت رد آمدن می باشد. سیستم سوخت رسانی شما نیروی لازم برای اشتعال موتور خودرو را فراهم می آورد . نقص در هر یک از قطعات سیستم سوخت رسانی خودروی شما موجب روشن نشدن خودرو یا ریپ  زدن خودروی شما می شود. سیستم سوخت رسانی خودرو از سیستم های اصلی و ایمنی خودروی شما می باشد که تضمین امنیت سرنشینان و موتور خودروی شما را برعهده دارد . سیستم سوخت رسانی خودرو بسیار پیچیده و وابسته به یکدیگر می باشد. حتی اگر کوچک ترین نقصی در هر بخشی از سیستم سوخت رسانی برای خودروی شما پیش بیاید ، شما و خودروی شما امنیت خود را به صورت کامل از دست می دهد .

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی ایرادات رایج در سیستم سوخت رسانی را با یکدیگر بررسی کنیم. 

خرابی در سیستم سوخت رسانی 

سیستم سوخت خودرو شما سوخت را از باک بنزین و به موتور پمپ می کند . نیازی به گفتن نیست، اگر سیستم سوخت رسانی به درستی کار نکند، می تواند مشکل ساز باشد. بازده سوخت را از دست خواهید داد. اگر واقعاً چیزی اشتباه باشد، ممکن است ماشین اصلاً کار نکند. آسیب به اجزای سیستم سوخت نیز ممکن است منجر به نشت سوخت شود که می تواند از جهات مختلفی خطرناک باشد.

در بیشتر موارد، مشکلات عمده سیستم سوخت به پمپ بنزین می رسد. این چیزی است که جریان گاز را در خطوط نگه می دارد. مشکلات دیگری که می تواند ایجاد شود، گرفتگی فیلترهای سوخت یا خطوط سوخت است. یا، نشتی ممکن است با اتصال شل یا قطعات آسیب دیده اتفاق بیفتد.

1. موتور در حال فشار و به سختی کار میکند

زمانی که موتور جریان ثابتی از بنزین را به موتور دریافت نمی کند ، موتور شما گاز بیش تر باید بخورد و همچنین گرفتگی سبب می شود تا موتور کپ کند. این بدان معناست که جریان ثابتی از سوخت به موتور پمپ نمی شود.

2. مشکل استارت زدن ماشین

این می تواند هر تعدادی از مشکلات مکانیکی مانند خرابی سیستم جرقه زنی، دینام، باتری فرسوده یا شمع معیوب باشد. ممکن است مشکل سیستم سوخت نیز باشد. اگر ماشین شما روشن نمی شود، بهتر است که یک مکانیک حرفه ای علت را تشخیص دهد.

3. صدای ناله مخزن سوخت

هر صدای غیرعادی در وسیله نقلیه شما باعث نگرانی است. خرابی پمپ بنزین اغلب با صدای ناله بلندی که از مخزن سوخت می آید شنیده می شود. معمولاً به این معنی است که سوخت خودرو کم است، سوخت آلوده در سیستم وجود دارد یا پمپ بنزین به درستی کار نمی کند.

4. کمبود قدرت

مشکل سیستم سوخت نیز ممکن است خود را در هنگام رانندگی در شرایط استرس زا (دمای بالا، ارتفاع بالا، سربالایی های شیب دار، یا حمل بار در سربالایی) نشان دهد. موتور ممکن است پاشیده شود یا به طور کامل خاموش شود. ممکن است در مواقعی که بیشتر به آن نیاز دارید، قدرت زیادی را از دست بدهد، و این اغلب نشان دهنده مشکل سیستم سوخت رسانی است.

5. از دست دادن مسافت پیموده شده گاز

اگر مسافت پیموده شده بنزین خود را با دقت پیگیری کنید و متوجه شوید که MPG را که به آن عادت کرده اید دریافت نمی کنید، مشکل در سیستم سوخت یکی از چندین مورد است که می تواند باعث کاهش بازده سوخت شود.

6. ماشین در حال افزایش است

گاهی اوقات، مشکل در سیستم سوخت رسانی باعث می شود خودرو در حین رانندگی افزایش یابد. سرعت ثابتی را حفظ نمی کند و با فشار دادن پدال گاز احساس می کنید که در حال تقلا است.

7. سوخت نشت می کند

یک نشانه مطمئن از خرابی قطعات سوخت رسانی این است که متوجه شوید بنزین یا گازوئیل از زیر خودرو شما نشت می کند. در صورت مشاهده نشتی بنزین ، با خودروی خود رانندگی نکنید و خود را سریع به تعمیرگاه ببرید. 

8. فرسودگی یا نشتی از قطعه 

در نهایت، هر یک از قطعات سیستم سوخت شما ممکن است به دلیل سن، نقص ساخت و یا بی توجهی از کار بیفتد. به عنوان مثال، پمپ بنزین، خطوط و انژکتورها همگی ممکن است ترک بخورند و نشت کنند. موتور پمپ بنزین نیز می تواند بیش از حد گرم شود و بمیرد. اگر فرستنده سوخت دچار مشکل شود، نمی توانید مقدار دقیق بنزین را در باک خود بخوانید. اگر درپوش بنزین شما دیگر مخزن را آب بندی نمی کند، حتی می توانید یک هشدار موتور چک دریافت کنید.

9.مسدودشدن سیستم سوخت رسانی 

یکی از چیزهایی که می تواند نسبت هوا به سوخت را از بین ببرد، گرفتگی است. فیلتر بنزین شما اگر هر دو سال یکبار تعویض نشود ممکن است مسدود شود و اگر انژکتورهای سوخت شما هر 60 هزارکیلومتر تمیز نشوند ممکن است مسدود شوند. کثیفی، رسوبات و تجمع کربن همگی چیزهای رایجی هستند که می توانند این قطعات سیستم سوخت را مسدود کنند. خاک و رسوبات همچنین می توانند خطوط سوخت شما را مسدود کرده و از جریان گاز به داخل موتور جلوگیری کنند.

پمپ بنزین انژکتوری یکی از اجزای کلیدی یک موتور احتراقی است و قطعه نسبتاً گران قیمتی است که در صورت معیوب شدن باید تعویض شود. نقش اصلی پمپ بنزین انژکتوری این است که در فشار بالا، سوخت را از مخزن سوخت به فضاهای احتراق موتور دوز کند. اغلب اوقات با اطمینان کار می کند و برای چنین پمپ تزریقی از بقیه خودروها بیشتر عمر می کند. به هر حال همیشه درست نیست. به همین دلیل است که ما این مقاله را برای شما آورده ایم که در آن به برخی از رایج ترین علل نقص در این مجموعه قطعه منحصر به فرد می پردازیم.

 

انواع پمپ بنزین

  • پمپ بنزین که در داخل باک سوخت قرار دارد
  • پمپ سوخت تزریقی که بخشی از بلوک موتور است

پمپ بنزین چگونه کار می کند؟

 

شرح وظایف یک پمپ بنزین که در داخل باک سوخت قرار دارد، نسبتاً ساده است. ابتدا، الکتروموتور پره های توربین را می چرخاند که به نوبه خود باعث می شود که توربین سوخت را از مخزن سوخت بمکد. سپس سوخت از فیلتر عبور می کند و مستقیماً به پمپ سوخت تزریق می شود. سپس پمپ بنزین تزریقی، سوخت را از طریق انژکتورهای جداگانه تا سیلندرهای موتور هدایت می کند. رسانای فشار کافی برای کل این فرآیند به طور مداوم توسط شیر فشار حفظ می شود. در برخی موارد، پمپ بنزین که به طور معمول در داخل باک سوخت قرار دارد، با یک پمپ دوز فشار پایین تعبیه شده در داخل پمپ سوخت تزریق جایگزین می شود.

 

پمپ بنزین انژکتوری چگونه کار می کند؟

 

پیشرانه پمپ یا توسط میل بادامک موتور و یا توسط مکانیزم پیشرانه مستقل در داخل پمپ تزریق تسهیل می شود. پمپ پیستونی رایج ترین نوع پمپ تزریق در خودروهای امروزی است. در نهایت پمپ تزریق سوخت را خنک و تا حدی روغن کاری می کند .

2.png

رایج ترین عیوب پمپ بنزین انژکتوری

 

از جمله شایع ترین علل نقص پمپ بنزین انژکتوری، به طور کلی آلودگی مدار سوخت با خوردگی، کثیفی یا شاید رسوبات مخزن سوخت یا فیلتر سوخت است. علاوه بر این، می تواند:

 

  • خرابی واحد کنترل پمپ تزریق 
  • خرابی سنسور پمپ تزریق
  • خطای سوپاپ دوز سوخت 
  • خطای سر توزیع کننده پمپ تزریق
  • خرابی بدنه پمپ تزریق 
  • رگولاتور سوپاپ آسیب دیده
  • شفت آسیب دیده

چگونه از معیوب شدن پمپ بنزین جلوگیری کنیم؟

  • پمپ بنزین را همراه با کل سیستم سوخت در شرایط خوب و تمیز نگه دارید
  • با باک سوخت تقریبا خالی رانندگی نکنید
  • به کیفیت سوخت و عدد اکتان سوخت توجه کنید 
  • فیلتر بنزین را مرتباً بررسی کنید و در صورت نیاز حتماً آن را تعویض کنید 
  • لوله های سوخت، اتصال برق را به طور منظم بازرسی کنید. مراقب هرگونه ترک یا نقص تازه شکل گرفته و سایر انواع آسیب هایی باشید که احتمالاً منجر به نقص در پمپ بنزین شما می شود.

نتیجه گیری 

قطعات سوخت رسانی نقش مهم کلیدی را در خودروی شما ایفا می کنند . خریدن قطعات سوخت برای خودرو نیازمند مشاوره و همچنین گارانتی یک ساله می باشد ، که نرسی کو این امکان را برای شما همراه با بهترین قیمت ها فراهم می نماید. همچنین در مجموعه ی نرسی کو شما می توانید بهترین قیمت ها در کنار تنوع بسیار بالا را تجربه نمایید. 



نظرات