موضوعات داغ روز:

مقایسه کی ام سی J7 و ریسپکت بهمن موتور ؛ کدام سدان چینی بهتر است؟

منتشر شده در 30 فروردین 1403 ساعت 10:00
نویسنده حسین باباپور
عکاس علیرضا پاداش
مقایسه KMC J7 و ریسپکت

کی ام سی J7 و ریسپکت دو سدان مونتاژی کرمان موتور و بهمن موتور هستند و ما در این مطلب به مقایسه این دو خودرو می پردازیم.

قصد خرید یک سدان کامپکت صفر کیلومتر با ویژگی‌های مدرن و قیمت‌های نه‌چندان فضایی، باعث می‌شود تا مشتریان بسیاری با دو گزینه کی ام سی جی ۷ و ریسپکت بهمن موتور روبرو شوند.

اما کی ام سی j7 بهتر است یا ریسپکت؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با مطلب مقایسه کی ام سی j7 با ریسپکت بهمن موتور از رسانه آخرین خودرو همراه شوید تا به طور دقیق‌تر مزایا و معایب این دو ماشین چینی بازار ایران را نسبت به یکدیگر بشناسید و بدانید کدام برای خرید بهتر است.

درباره کی ام سی جی۷ و ریسپکت بهمن موتور

کی ام سی j7 از تولیدات برند سهول چین است که در اصل به کمپانی JAC تعلق دارد. این خودرو نسخه فیس‌لیفت و به‌روز شده جک جی ۷ به حساب می‌آید و از سال ۲۰۲۱ با نام سهول A5 پلاس به بازار چین و سایر کشورها عرضه شده است. شرکت کرمان موتور نیز این سدان جذاب چینی را از اواسط سال ۱۴۰۱ با نشان KMC و نام جی ۷ در ایران عرضه کرد.

کی ام سی J7

ریسپکت بهمن موتور نیز در واقع همان کایی ژاندو موجود در بازار چین است که از لحاظ فنی و پلتفرم با چری آریزو ۷ یکسان بوده و در واقع نسخه فیس‌لیفت آریزو ۷ به حساب می‌آید. این خودرو محصول سال ۲۰۲۱ است و از نیمه سال ۱۴۰۱ با نام بهمن ریسپکت پرایم در دسترس مشتریان ایرانی قرار گرفته است. از سال ۱۴۰۲ نیز نسخه جدیدتر این محصول با نام ریسپکت ۲ به بازار آمده که تغییراتی در داخل کابین آن نظیر استفاده از کلاستر تمام دیجیتال و اهرم تعویض دهنده مدرن اعمال شده است.

ریسپکت بهمن موتور

مقایسه طراحی کی ام سی J7 و ریسپکت

ماشین کی ام سی جی ۷ به واسطه فرم بدنه فست‌بک به علاوه خطوط فوق‌العاده مدرن که در نقاط مختلف بدنه به‌ویژه نمای جلو و عقب آن به کار گرفته شده است، قاعدتاً زیبا و جذاب‌تر از ریسپکت بهمن موتور دیده می‌شود. چراکه ریسپکت در اصل نسخه فیس‌لیفت یک ماشین قدیمی یعنی آریزو ۷ است و اگرچه نمای جلو و عقب آن به طور کامل تغییر کرده و تقریباً زیبا و امروزی به چشم می‌آید، اما باز هم نسبت به حریف فرم ساده و قدیمی‌تری دارد و قاعدتا از لحاظ هیجان بصری و میزان اسپرت بودن ظاهری به پای کی ام سی جی ۷ نخواهد رسید.

با وجود این شاید برخی مشتریان استایل ساده و کلاسیک‌تر بدنه ریسپکت را بیشتر بپسندند و با طرح‌های مدرن که در شمایل امثال کی ام سی جی ۷ دیده می‌شود، خیلی ارتباط برقرار نکنند. اما در مجموع کی ام سی جی ۷ به واسطه بهره‌مندی از المان‌های بصری نوین و فرم ظاهری اسپرت تر، نسبت به ریسپکت پرایم ظاهر کاملا گیرا و جذاب‌تری ارائه می‌دهد و ماشین زیباتری به نظر می‌رسد.

مقایسه مشخصات فنی کی ام سی جی۷ و ریسپکت

مقایسه فنی کی ام سی جی ۷ و ریسپکت بهمن موتور حکایت از این دارد که در اینجا با موتورهای توربوشارژ ۱.۵ لیتری طرف هستیم. با این تفاوت که قدرت موتور کی ام سی جی ۷ بالاتر است و نوع جعبه‌دنده‌ها نیز در این دو خودرو کاملاً تفاوت دارد. موتور کی ام سی جی ۷ قدرتی برابر با ۱۷۲ اسب بخار به علاوه ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را تحویل یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه می‌دهد.

مقایسه فنی کی ام سی J7 و ریسپکت

این در حالی است که ریسپکت پرایم از جعبه‌دنده اتوماتیک CVT با ۹ دنده مصنوعی استفاده می‌کند و حداکثر قدرت موتور آن نیز برابر ۱۵۴ اسب بخار به علاوه ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور است. این نکته را هم باید بدانید که این اعداد و ارقام صرفاً میزان توان موتور در سر میل‌لنگ است و قدرتی که به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند، معمولاً کمتر از این اعداد است.

می‌توان با کمک برنامه‌ریزی مجدد ECU یا ریمپ در مراکز تخصصی، این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد و توان بیشتری به سر چرخ‌ها رساند؛ اما باید بدانید که این کار گارانتی را باطل می‌کند و بهتر است آن را به بعد از دوره گارانتی موکول کنید. همچنین معمولاً موتورهای توربوشارژ چینی در بازار ایران حساسیت زیادی نسبت به کیفیت بنزین دارند که می‌توان این مشکل را نیز با ریمپ تا حد زیادی برطرف کرد.

طراحی ریسپک

با توجه به قدرت موتور بالاتر و همچنین استفاده از گیربکس دوکلاچه، طبیعی است که جک جی ۷ شتاب بهتری نسبت به ریسپکت داشته باشد. طبق تست‌های انجام شده، شتاب کی ام سی جی ۷ برابر حدوداً ۸.۸ ثانیه یا کمی بالاتر است، اما این رقم برای سدان بهمن موتور به حوالی ۱۰.۵ ثانیه می‌رسد.

از سوی دیگر به دلیل ذات اسپرت‌تر جی ۷، شاهد این هستیم که سیستم تعلیق آن کمی خشک‌تر عمل می‌کند تا پایداری و هندلینگ این ماشین پرشتاب به نحوی استاندارد و ایمن حفظ شود. اما سواری ریسپکت کمی نرم‌تر است و وجود سیستم تعلیق مولتی لینک در هر دو خودرو باعث ارتقای پایداری آنها به ویژه هنگام دور زدن‌های سریع و عبور از جاده‌های پرپیچ‌وخم می‌شود.

طراحی KMC J7

همچنین میزان مصرف سوخت کی ام سی جی ۷ حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای ریسپکت تا حوالی ۷.۵ لیتر افزایش پیدا می‌کند. تفاوت در نوع جعبه‌دنده‌ها به علاوه به‌کارگیری سیستم تزریق سوخت مستقیم در موتور کی ام سی را می‌توان دلایل اصلی این اختلاف دانست.

خودروکی ام سی j7ریسپکت پرایم
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۵ لیتر
توان خروجی۱۷۲ اسب بخار – ۲۸۰ نیوتن متر۱۵۴ اسب بخار – ۲۳۰ نیوتن متر
گیربکس۶ دنده دوکلاچه اتوماتیکCVT اتوماتیک ۹ دنده
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۸.۸ ثانیه۱۰.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶.۵ لیتر در۱۰۰کیلومتر۷.۵  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۲۱۰ کیلومتربرساعت۱۹۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۸۵ کیلوگرم۱۴۰۹ کیلوگرم
حجم باک۵۵ لیتر۵۰ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۹۲-۱۸۲۰-۴۷۸۰ میلیمتر۱۴۸۳-۱۸۲۵-۴۶۷۰ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۷۰ میلیمتر۲۷۰۰ میلیمتر
حجم صندوق ۵۴۰ لیتر۴۵۵ لیتر

مقایسه طراحی داخلی کی ام سی J7 و ریسپکت

نوع طراحی داخلی این دو خودرو به ویژه قسمت میانی داشبورد تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. درون کابین کی ام سی جی ۷ حس می‌کنید که با طرح‌پردازی مدرن‌تری روبرو هستید و وجود نمایشگر بزرگ در وسط داشبورد شاید بسیاری از شما را یاد محصولات تسلا بیندازد.

این سبک طراحی تقریباً آینده‌نگرانه‌تر به نظر می‌رسد و باعث می‌شود که حس نسبتاً متفاوتی به کاربر یا سرنشینان انتقال یابد. از طرف دیگر طرح داشبورد ریسپکت تقریباً اسپرت‌تر به نظر می‌رسد و احتمالاً بتواند ارتباط بیشتری با کاربران به ویژه جوان‌ترها ایجاد کند. ضمناً در ریسپکت ۲ به دلیل استفاده از اهرم تعویض دنده جدید به علاوه نمایشگر تمام دیجیتال پشت آمپر، شاهد کابین امروزی‌تر و مجلل‌تری نسبت به مدل‌های قبلی خواهید بود.

فرمان ریسپکت

بنابراین بسته به سلیقه شما هر دو ماشین طراحی داخلی نسبتاً زیبا و قابل قبولی ارائه می‌دهند. سطح کیفی متریال و مواد استفاده شده داخل کابین هر دو خودرو تقریباً مناسب و در یک سطح ارزیابی می‌شود که می‌تواند باعث رضایت نسبی کاربران باشد.

فرمان KMC j7

کابین هر دو خودرو جزو جادارترین انواع موجود در بازار است، اما فضای پای ردیف عقب در کی ام سی جی ۷ به دلیل فاصله محوری بزرگتر آن، کمی بیشتر خواهد بود. همچنین اگر صندوق عقب بزرگتری می‌خواهید، کی ام سی جی ۷ با ظرفیت ۵۴۰ لیتر مقابل شما قرار دارد. این در حالی است که حجم صندوق ریسپکت بهمن موتور معادل ۴۵۵ لیتر است.

مقایسه امکانات و آپشن‌ها

مقایسه کی ام سی J7 و ریسپکت از نظر برخورداری از امکانات رفاهی و ایمنی نشان می‌دهد که به طور کلی هر دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند، اما وضعیت کی ام سی نسبت به حریف بهتر است. چرا که تجهیزاتی مثل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سقف پانوراما و پدل شیفتر پشت فرمان در این خودرو وجود دارد که در فهرست تجهیزات ریسپکت پرایم دیده نمی‌شود.

کروز کنترل، سیستم کنترل توقف در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسورهای پارک عقب، حسگر نور و باران به علاوه سیستم حسگر فشار باد تایرها، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دیلایت، نمایشگر لمسی مالتی‌مدیا، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰، شش کیسه هوا، ورود و استارت بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس، آینه‌های جانبی تاشونده برقی و سانروف جزو تجهیزات مشترک میان این دو محصول به شمار می‌روند. در این بین تنها نبود رادارهای نقطه کور و سیستم‌های کمک راننده جزو نقاط ضعف این دو ماشین چینی نسبت به رقبای جدیدتر به حساب می‌آید.

خودرو KMC J7ریسپکت بهمن موتور
کروز کنترلدارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل کششدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
سنسور باراندارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارد (۱۰.۴ اینچ)دارد(۱۰.۲۵ اینچ)
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهدارددارد
کیسه هوادارد (شش عدد)دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیکداردندارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلونداردندارد
گرمکن صندلی جلودارددارد
شارژر وایرلسدارددارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانوراماداردندارد

قیمت بازار و کارخانه کی ام سی J7 و ریسپکت

کی ام سی J7

قیمت بازار (۱۴۰۳/۰۲/۱۱) ۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۳/۰۲/۱۱) ۱,۲۸۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان

ریسپکت

قیمت بازار (۱۴۰۳/۰۲/۱۱) ۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۳/۰۲/۱۱) ۱,۱۵۶,۱۱۲,۰۰۰ تومان

نتیجه‌گیری؛ کدام ارزنده تر است؟

قبل از آنکه به یک نتیجه قطعی در مورد خرید کی ام سی j7 و یا خرید ریسپکت پرایم برسیم، باید این نکته را گوشزد کنیم که قیمت کی ام سی جی ۷ نسبت به ریسپکت در بازار و کارخانه به نحو قابل‌توجهی بالاتر است. بنابراین اگر بودجه‌تان کمی محدود است، قطعاً ریسپکت می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

خرید ریسپکت

اما اگر مشکل مالی چندانی ندارید، باید گفت که کی ام سی جی ۷ به دلایلی مثل طراحی ظاهری شکیل‌تر، رونق بازار بیشتر، بهره‌مندی از چند مورد امکانات متنوع‌تر، شتاب بیشتر، رانندگی مهیج‌تر، کابین و صندوق عقب بزرگتر می‌تواند برنده مقایسه کی ام سی j7 با ریسپکت باشد.

خرید KMC j7

در سوی دیگر ریسپکت پرایم یا ریسپکت ۲ قیمت نسبتا ارزان‌تری دارد، سواری آن نرم‌تر است و خصوصاً اگر بتوانید آن را با قیمت کارخانه خریداری کنید، ارزش بالایی نسبت به قیمت به شما ارائه می‌دهد. ضمن آنکه موتور و گیربکس این ماشین با بسیاری از محصولات مدیران خودرو مشترک است و بنابراین در زمینه قطعات و لوازم یدکی خیال مالک کمی راحت‌تر خواهد بود.

ویدیو معرفی ریسپکت ۲

ویدیو تست و بررسی J7

کی ام سی J7 چه مشخصاتی دارد؟

کی ام سی J7 از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند.

بهمن ریسپکت چه مشخصاتی دارد؟

زیر کاپوت ریسپکت پرایم پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ قرار داد. این موتور نهایت قدرت ۱۵۴ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را تولید می کند و قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۹ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو می رسد.

۳ Responses to “مقایسه کی ام سی J7 و ریسپکت بهمن موتور ؛ کدام سدان چینی بهتر است؟”

  1. رامین صفایی گفت:

    وقتی پای مقایسه دو آشغال چینی با همدیگه
    مطرح میشه ، ما هم میگیم :
    سگ زرد برادر شغال است .

    ۱۵
    ۶۵
  2. میثم گفت:

    گیربکس cvt ریسپکت و آریزو ۶ آشغال هست و بزرگترین نقطه ضعف آنها

    ۲۰
    ۴
  3. محمد گفت:

    رامین صفایی عزیز این روش شما دلالین محترم دیگه جواب نمیده.ماشین های کارکرده ایران ۹۰ درصدشون ترکیده و دست خورده شدن. کسی دیگه سمت ماشین های کارکرده و از رده خارج جهانی نمیره چون بعد از خریدشون باید با تعمیرگاه قرارداد بنویسی.
    نمیخام بگم این ماشین ها گزینه های عالی هستن ولی در بازار محدود ایران انتخاب معقول تری هستن و حداقل تا سالها خیال مصرف کننده اش راحته .موفق و مویید باشین
    بابت کلیپ هم ممنون کاملا مقایسه درست و جالبی بود

    ۳۱
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.

توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.