ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میلگرد
رپورتاژ آگهی

تاثیر قیمت میلگرد در هزینه ساختمان سازی

قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر هزینه ساختمان‌سازی است.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

مهندسان و مدیران پروژه‌های عمرانی، پیش از شروع هر پروژه، هزینه‌های آن را برآورد می‌کنند و بعد از اطمینان از تأمین بودن منابع مالی، اولین کلنگ پروژه را به زمین می‌زنند. مهندسان باتجربه به‌راحتی می‌توانند هزینه ساختمان سازی را برآورد کنند و بسنجند که قیمت هر کدام از مصالح و محصولات فولادی که در پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، تا چه اندازه روی هزینه ساخت‌وساز تأثیر خواهد داشت.

اما مهندسان تازه‌کار در انجام این محاسبات چالش‌هایی دارند و کم‌کم با کسب تجربه می‌توانند تشخیص دهند هر عامل چه تأثیری روی هزینه ساخت‌وساز می‌گذارد.

قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر هزینه ساختمان‌سازی است. در این گزارش درباره تأثیر قیمت میلگرد در هزینه ساختمان‌سازی صحبت می‌کنیم.

میلگرد چیست و انواع آن کدامند؟

میلگرد یکی از مقاطع طویل فولادی است که به شکل استوانه‌ای ساخته می‌شود. در صنعت ساخت‌وساز معمولا میلگردهای آجدار مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این محصولات با آج‌هایی به شکل‌های مختلف ساخته می‌شوند. پیش از برآورد هزینه‌های ساخت‌وساز، باید مشخص کنید به چه نوع میلگردی نیاز دارید و از هرکدام چند شاخه یا کلاف باید خریداری کنید. در ادامه انواع میلگرد را نام می‌بریم و درباره هرکدام صحبت می‌کنیم. 

انواع میلگرد بر اساس گرید

فرم‌ آج‌های مختلف را در بازار با نام گرید A2، A3 و A4 می‌شناسیم. در ادامه توضیح می‌دهیم که هرکدام از این گریدها به چه معنایی هستند:

  • A1: میلگرد ساده یا نرم
  • A2: میلگرد آجدار مارپیچ
  • A3: میلگرد آجدار جناقی
  • A4: میلگرد آجدار مرکب

انواع میلگرد بر اساس جنس

میلگردها را بر اساس معیارهای مختلفی می‌توان تقسیم‌بندی کرد. جنس میلگرد، سایز و استانداردهای تولید این مقاطع فولادی مهم‌ترین معیارهای دسته‌بندی این محصولات هستند. 

میلگردها با جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند که عبارتند از:

  • فولاد کربنی: هرچقدر میزان کربن به‌کاررفته در میلگرد بیشتر باشد، سختی مقطع فولادی بیشتر خواهد بود.
  • فولاد آلیاژی: کروم، نیکل، منگنز، مولیبدن و تنگستن فلزاتی هستند که با فولاد ترکیب می‌شوند و مقاومت محصول را افزایش می‌دهند.
  • فولاد گالوانیزه: این دسته از میلگردها به یک لایه روی آغشته می‌شوند و مقاومت بالاتری دربرابر خوردگی و سایش دارند.
  • متریال غیر فولادی: اپوکسی، فایبرگلاس و کامپوزیت هم از دیگر موادی هستند که برای تولید میلگرد به کار می‌روند، اما هنوز کاربرد چندانی در ساخت‌وساز ندارند.

انواع سایز میلگرد

سومین معیار دسته‌بندی انواع میلگرد بر اساس سایز است. میلگردها از سایز ۸ تا ۵۰ میلی‌متر تولید می‌شوند. البته میلگردهای خیلی ظریف یا خیلی ضخیم در بازار کاربرد چندانی ندارند و به همین خاطر در سطح محدود تولید می‌شوند. سایز میلگرد قطر مقطع آن را مشخص می‌کند و بر حسب میلی‌متر است. 

انواع سایز این محصولات عبارت است از:

  • ۸
  • ۱۰
  • ۱۲
  • ۱۴
  • ۱۶
  • ۱۸
  • ۲۰
  • ۲۲
  • ۲۵
  • ۲۸
  • ۳۲
  • ۳۶
  • ۴۰
  • ۵۰

انواع میلگرد بر اساس کاربرد

میلگردها در بخش‌های مختلف ساخت‌وساز و صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند و بر این اساس نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. انواع میلگردها بر اساس کاربرد عبارتند از:

  • میلگرد تقویتی: این محصول با مقاومت کششی بالا ساخته می‌شود و می‌تواند تا ۱۸۰ درجه خم شود.
  • میلگرد بستر: این محصول از ترکیب میلگرد و مفتول ساخته می‌شود. دو میلگرد (سایز ۸ تا ۱۲) باریک به‌صورت طولی و موازی با یکدیگر قرار می‌گیرند و با استفاده از مفتول‌ به شکل زیگزاگ به‌ هم متصل می‌شوند.
  • خاموت: برای ساخت خاموت میلگرد را خم می‌کنند تا حلقه‌هایی دور میلگردهای به‌کاررفته در سازه ایجاد کنند و مقاومت آن‌ها را افزایش دهند.
  • خرک: این نوع میلگرد هم به شکل خاصی خم می‌شوند و برای مقاوم‌سازی فونداسیون ساختمان کاربرد دارد.

میلگردهای پرمصرف در جهان

میلگردهای گرید A2 و A3 جزو پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت ساخت‌وساز در سراسر جهان هستند. فرم آج‌های این دسته از میلگردها به گونه‌ای است که برای ساخت انواع مقاطع مانند خاموت یا خرک کاربرد دارند و برای مقاوم‌سازی بتن هم مناسب هستند.

از نظر جنس، میلگردهای فولاد کربنی و گالوانیزه بیشترین کاربرد را در سراسر جهان دارند. این دسته از مقاطع فولادی هم مقاومت قابل قبولی دارند و هم از قیمت مناسبی برخوردارند. البته میلگرد گالوانیزه کمی گران‌تر از مقاطع فولاد کربنی است و به همین دلیل تنها در پروژه‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر قرار باشد میلگردها در معرض رطوبت یا هوای آزاد مورد استفاده قرار گیرند، به گالوانیزاسیون نیاز دارند تا در برابر فرسایش مقاوم باشند.

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، میلگردهای سایز ۱۲ تا ۱۸ بیشترین کاربرد را دارند. این محصولات هم مقاوم هستند و می‌توانند فشارهای دینامیک و استاتیکی را تحمل کنند و هم ابعاد مناسبی برای جای‌گیری در بتن دارند. البته هرچقدر اندازه سازه بزرگ‌تر باشد، به میلگردهای بزرگ‌تری نیاز خواهد داشت؛ به عنوان مثال برای برج‌سازی از مقاطع سایز ۱۸ تا ۳۲ استفاده می‌شود. به همین دلیل قیمت میلگرد تأثیر بیشتری روی هزینه ساخت‌وساز سازه‌های بزرگ دارد و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

قیمت میلگرد در هزینه ساخت و ساز چه تاثیری می گذارد؟

در قسمت‌های قبل اشاره‌هایی به تأثیر قیمت میلگرد بر هزینه ساخت‌وساز داشتیم. در این بخش توضیحات کامل‌تری در این باره ارائه می‌دهیم. میلگرد یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی است که در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا در حجم زیادی نیاز است. بنابراین حتی کوچک‌ترین نوسان‌های قیمت میلگرد، در قیمت کل مقاطع مورد نیاز ضرب می‌شود و می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر پروژه بگذارد.

پروژه‌هایی که در مواقع رونق ساخت‌وساز شروع به کار می‌کنند یا مصالح مورد نیازشان را می‌خرند، معمولا هزینه بیشتری برای خرید مصالح و آهن‌آلاتی چون میلگرد می‌پردازند. زیرا در فصل‌ رونق ساخت‌وساز، تقاضا برای هر محصولی افزایش پیدا می‌کند و قیمت آن هم بالاتر می‌رود. در مقابل، پروژه‌هایی که در فصل‌های پرباران که ساخت‌وساز رونق کم‌تری دارد، کار را شروع می‌کنند، می‌توانند مقاطع را با قیمت مناسب‌تر بخرند. البته بعضی از مهندسان که فضای مناسب برای انبار مقاطع فولادی دارند، آن‌ها را در فصل مناسب می‌خرند و انبار می‌کنند.

نوع کارخانه‌ و فروشنده‌ای که انتخاب می‌کنید نیز تأثیر بسزایی در قیمت میلگرد و به دنبال آن، هزینه ساخت و ساز دارد. هر کارخانه استراتژی منحصربفردی برای قیمت‌گذاری دارد و به همین خاطر نرخ محصولات کارخانه‌های مختلف باهم متفاوت است. از آنجایی که کارخانه‌ها محصولاتشان را تنها به‌صورت عمده می‌فروشند یا تنها نماینده‌های فروش خاصی دارند، خرید مستقیم از کارخانه برای صاحبان پروژه‌های ساخت‌وساز صرفه اقتصادی ندارد. آن‌ها به‌جای پیدا کردن روش خرید میلگرد از کارخانه، روی پیدا کردن فروشنده مناسب تمرکز می‌کنند.

یک فروشنده مناسب محصولات را با کم‌ترین تعداد واسطه، از کارخانه به مشتری می‌رساند. حذف واسطه‌ها اولین کمکی است که فروشندگان معتبر برای کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز انجام می‌دهند. از طرف دیگر با ارائه خدمات جانبی به مشتریان خود، در کاهش هزینه‌های جانبی تأثیرگذارند.

به‌عنوان مثال یک مرکز فروش میلگرد، معمولا هرروز چند سفارش از شهرهای مختلف دارد؛ به همین دلیل به‌صورت ثابت با باربری‌های معتبر کار می‌کند. در نتیجه می‌تواند میلگردها را با هزینه ارسال کم‌تر به دست مشتری برساند. بنابراین مشتری دیگر زمان و هزینه‌ای برای استخدام کارگر حمل‌ونقل یا ماشین باربری صرف نمی‌کند و همه هزینه را به‌صورت یکجا به فروشنده می‌پردازد و در زمان و پول خود صرفه‌جویی می‌کند.

آیا قیمت جهانی میلگرد در قیمت میلگرد در بازار ایران تأثیر دارد؟

اگر سابقه چندساله فعالیت در بازار را دارید، احتمالا می‌دانید تمام روندهای جهانی روی بازار ایران هم تأثیر می‌گذارد. قیمت جهانی میلگرد هم از این قاعده مستثنی نیست و با هر نوسان، نرخ مقاطع داخل کشور را دچار تغییر می‌کند. یکی از علت‌های تأثیر قیمت جهانی میلگرد بر قیمت میلگرد در بازار ایران، صادرات بعضی از کارخانه‌های ایرانی است. 

کیفیت بالای محصولات کارخانه‌های ایرانی باعث شده است که تقاضا برای محصولاتشان در بازار اروپا و آسیا وجود داشته باشد. وقتی تولیدکننده‌های ایرانی بتوانند میلگردها را با قیمت بالاتر در بازار بین‌الملل بفروشند، ترجیح می‌دهند محصولات را صادر کنند. در نتیجه عرضه داخل کشور کم می‌شود و تقاضای بازار برآورده نخواهد شد. در اخر خریداران ایرانی برای تأمین نیازشان، محصولات را با قیمت بالاتر می‌خرند و کم‌کم نرخ میلگرد در ایران هم بالا می‌رود.

البته در بازار بین‌الملل رقابت بسیاری وجود دارد و گاهی چین و ترکیه، میلگردهایشان را با قیمت مناسب‌تری نسبت به محصولات ایرانی می‌فروشند و بازار را به‌دست می‌گیرند. در چنین شرایطی صادرات کم می‌شود، عمده محصولات در بازار داخل عرضه می‌شود و با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، قیمت کاهش پیدا می‌کند.

از کجا میلگرد با قیمت مناسب بخریم؟

در این گزارش درباره ارتباط قیمت میلگرد و هزینه‌های ساخت‌وساز صحبت کردیم. انواع میلگرد قیمت‌های متفاوتی دارند؛  به همین خاطر مهندسان باید مشخص کنند که به چه نوع میلگردی برای پروژه‌هایشان نیاز دارند. هرچقدر سازه بزرگ‌تر باشد، هزینه خرید مقاطع فولادی چون میلگرد هم بیشتر می‌شود. 

در بخشی از مقاله نیز درباره اهمیت انتخاب فروشنده مناسب برای خرید میلگرد با بهترین قیمت و هزینه‌های جانبی ساخت‌وساز صحبت کردیم. مجموعه فولادسل یکی از بهترین فروشنده‌های مقاطع فولادی در ایران است که امکان خرید میلگرد با شرایط مختلف (نقدی و سند اعتباری LC) را به کاربران می‌دهد. 

فولادسل یک مرجع فروش مقاطع فولادی است؛ بنابراین هم محصولات را با قیمت مناسب‌تر عرضه می‌کند و هم خدماتی از جمله ارسال محصولات و تضمین کیفیت و اصالت محصولات را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فولادسل، وارد سایت مجموعه شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی