موضوعات داغ روز:

نقدی بر طراحی ب ام و سری ۷؛ مفهوم زیبایی شناسی رادیکال به سبک BMW

منتشر شده در 30 فروردین 1403 ساعت 16:00
عکاس علیرضا پاداش
نقدی بر طراحی ب ام و سری ۷

سری ۷ ب ام و در نسل جدید طراحی بسیار متفاوتی داشت و ما در این مطلب نقدی بر طراحی ب ام و سری ۷ خواهیم داشت.

نزدیک به دو سال است که از معرفی آخرین نسل یا به عبارتی هفتمین نسل از سدان لوکس و پرچمدار ب ام و یعنی سدان ۷ گذشته است، مدلی که می توان آن را یکی از مهم ترین نسل های سری ۷ قلمداد کرد، چرا که برای اولین بار از زمان معرفی آن در سال ۱۹۷۷، علاوه بر نسخه بنزینی، یک نسخه الکتریکی با نام BMW i7 نیز در کنار آن عرضه شده است که به نوعی سگمنت لوکس ب ام و را به سمت عصر جدیدی هدایت می کند که با نوآوری در زمینه های پایداری و دیجیتالی شدن شکل گرفته است.

مدل هایی همانند سری هفت و شاسی بلند های X7 و XM که در طیف محصولات لوکس ب ام و قرار دارند، در تعریف جدیدی از تجمل قرار گرفته اند که بر روی افراد و نگرش ها، نیازها و احساسات شخصی آنها تمرکز دارند. علاوه بر ظرافت و کیفیت ممتاز انحصاری، رویکردی مترقی وجود دارد که با نوآوری هایی مشخص می شود که به طور مستقیم تجربه کاربر، اتصال گسترده و پایداری استانداردهای سری ۷ جدید را افزایش می دهد.

طراحی جلو ب ام و سری ۷

اکنون با گذشت ۴۵ سال از معرفی سری ۷ بی ام و، نسل هفتم به عنوان پیشرفته ترین و نوآورانه ترین محصول در این سگمنت وارد صحنه رقابت شده است، اما اینکه هفتمین نسل از سری ۷ ، از نقطه نظر استایل و سبک طراحی ظاهری و نیز داخلی توانسته همانند پیشینیان خود قدرتمند و همانند یک محصول مدرن، پویا و نوآور ظاهر شود، مبحثی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

طراحی ب ام و سری ۷ در بدنه ؛ بعد جدیدی از قدرت و پویایی

این روزها کمپانی ب‌ ام‌ و بدلیل طراحی خاص و نامتعارف برخی مدلهایش با انتقادات شدیدی روبرو شده است. هرچند برخی کارشناسان این تحول یا پوست‌اندازی در طراحی محصولات اخیر ب ام و را لازم و ضروری میدانند اما بسیاری از کارشناسان مطرح طراحی و رسانه های معروف روند تحولات زبان طراحی جدید این خودروساز معروف آلمانی را با دلایلی منطقی زیر سوال برده اند.

بزرگ شدن عجیب و شوک برانگیز ابعاد جلوپنجره و دو تکه شدن چراغ‌های اصلی دو تغییر اصلی در زبان طراحی جدید این شرکت می باشد که در نسخه فیس‌لیفت شده شاسی بلند X7 و نسل جدید سدان سری ۷ مدل ۲۰۲۳ خودنمایی کرده و البته جنجال برانگیز شده است تا آنجا که اگر نگاهی به سایت‌های خودرویی معروف اروپایی و امریکایی و همچنین پیج‌های اینستاگرامی خودرویی بیاندازید، خواهید دید که شمار زیادی از کاربران به انتقاد از این سبک می پردازند. اما با وجود تمامی این انتقادها، مدیر طراحی ب ام و از زبان و سبک جدید محصولاتش دفاع کرده و حتی آن را شایسته تحسین دانسته است!

ب ام و سری ۷

به عقیده دوماگوی دوکک (Domagoj Dukec) در حدود دو سوم از مشتریان این کمپانی خواستار خودرویی با یک طراحی هماهنگ و باوقار و اصیل هستن. پس عجیب نیست که مدلهای پرفروشی مانند سری ۳ و سری ۵ از یک طراحی محتاطانه یا به عبارتی محافظه کارانه و منطقی تری برخوردار باشند چرا که فروش این دو مدل بسیار زیاد است و همانطور که با معرفی آخرین نسل از سدان سری ۵ مشاهده شد، سبک طراحی منطقی تر آن در مقایسه با سری ۷ بود.

اما “دوکک” به یک سوم باقیمانده مشتریان محصولات ب ام و اشاره کرده و انها را افرادی میداند که خواهان تمایز و تفاوت میباشند. به همین دلیل سری ۴ و نسل جدید سری ۷ و همچنین فیس لیفت X7 از یک طراحی رادیکال و خاص برخوردار شده اند تا خواست این نوع از مشتریان نیز تامین شود.

BMW سری ۷

البته مدیر طراحی گروه ب ام و، آدرین ون هویدونک «Adrian Van Hooydonk» نیز دیدگاهی مشابه با دوکک دارد. او در این رابطه میگوید: «به اعتقاد من طراحی منطقی و خوب الزاما نباید رادیکال باشد، بلکه از دید من این مفهوم زیبایی است که می‌تواند رادیکال باشد. این در واقع به نظر و خواست مشتریان مربوط می‌شود و اگر بخشی از آنها خواهان خودرویی با طراحی زیبا و سیال در زمان باشند، ما حتما این کار را انجام خواهیم داد. اما در این بین مشتریانی هم هستند که مدلهایی نظیر X6 را که قطعا “مدلی رادیکال است” می‌پسندند.

در خصوص سری ۷ نیز داستان به همین شکل است، استایل بدنه این خودرو به گونه ای است که یا آن را خیلی دوست دارید و یا از آن متنفرید. اما از دید ما چنین سبکی برای سری ۳ و سری ۵ تقریبا جواب نمی دهد چون آمار فروش آنها بسیار بالاتر بوده بنابراین کاملا واضح است که نمی‌توان یک راهکار ثابت را در طراحی تمامی مدلها در پیش گرفت.»

حال با مصاحبه دو تن از طراحان ارشد ب ام و می توان تا حد زیادی به این نکته پی برد که چرا در هفتمین نسل از سری ۷ با طراحی و کاراکتری متفاوت که پیش از این در محصولات مدرن ب ام و چنین تحولی را شاهد نبودیم، رو به رو هستیم. اما همچنان ویژگی های طراحی ایجاد شده برای نمای بیرونی ب ام و سری ۷ جدید، به طور واقعی نشان دهنده جایگاه آن در بالاترین حد از سگمنت لوکس BMW است.

رو به رو ب ام و سری ۷

در نمای جلو اولین نکته ای که کاملا جلب توجه می کند، جلو پنجره کلیوی بسیار بزرگ و چراغ ها دو قلو جلو است که سبب تمایز سری هفت از سایر محصولات ب ام و و نیز رقبای لوکس ان شده است. علاوه بر اینکه ابعاد و نسبت های بزرگی که برای عناصر اصلی نمای جلو ب ام و در نظر گرفته شده, سبب افزایش حس بصری تجملی ان شده است، با حالت ایستا و عمودی خود نیز بر حس قدرت سری ۷جدید در نمای جلو افزوده است که البته چنین ویژگی های بصری، مشخصه بسیاری از خودروهای لوکس به شمار می آید.

سری 7 ب ام و

علاوه بر این, فرم کلی نمای جلو از یک فرم خطی که بر ویژگی های طراحی تاریخی ب ام و و مدل هایی مانند سری هفت، کد اتاق E38 پایبند است و با وجود بهره گیری از یک زبان طراحی کاملا جدید، اما همانند برخی از مدل های مدرن ب ام و، چهره ای به اصطلاح خنگ را به نمایش نمی گذارد. اما در کنار تمامی ویژگی های بصری متمایزی که سبک جدید استایل سری ۷ در نمای جلو به نمایش می گذارد، اما همچنان برخی نکات وجود دارد که به مذاق همه خوش نمی آید.

اولین مورد نحوه طراحی چراغ های دو قلو آن است که به نظر می رسد طراحان در ترکیب این چراغ ها با ورودی های سپر و جلو پنجره، بخصوص در نسخه بنزینی و اسپرت آن، آنچنان که باید و شاید پخته عمل نکرده اند. در کنار آن، چراغ هایی که نقش سیستم روشنایی در روز را بر عهده دارند و به صورت یک نوار باریک با گرافیک Lبرعکس شده هستند، به نظر تنها در جهت ایجاد تمایز شکل گرفته اند، چرا که علاوه بر عدم هماهنگی آن با فرم پردازی چند ضلعی و هندسی جلو پنجره، از نظر بصری نیز همانند چراغ های مخفی و پاپ آپ «Pop Up» که در اواخر دهه نود میلادی و اوایل قرن جدید به ترند طراحی خودرو تبدیل شده بود جذاب و پویا نمی باشد. موردی که فرانک استفنسون «Frank Stephenson» از طراحان سابق ب ام و که طراحی نسل اول SUV جذاب X5 را نیز بر عهده داشته نیز به آن اشاره می کند و می گوید که اگر این چراغ ها حذف می شدند، قطعا ظاهری منحصربفرد و مدرن تری را در نمای جلو سری ۷ جدید مشاهده می کردیم.

نمای جلو سری ۷

مورد بعدی که در این نما وجود دارد، سیستم روشنایی است که در اطراف جلو پنجره در نسخه برقی و بصورت سفارشی در نسخه بنزینی وجود دارد که با وجود مدرن تر بودن این ایده، اما به دلیل ابعاد و فرم خاص جلو پنجره محصولات ب ام و آنچنان بر جذابیت و پویایی دماغه آن اضافه نکرده است و به اصطلاح چهره ای خام به آن داده است. آخرین نکته ای که در نمای جلو سری ۷ جدید کاملا توی ذوق می زند، تفاوت خط برش قالب گلگیر و سپر است که بخاطر وجود چراغ روشنایی در روز در قسمت بالایی، به شکلی کاملا عجیب و در دو جهت کاملا متفاوت از هم گلگیر و سپر را از هم جدا کرده اند!

طراحی پشت ب ام و سری ۷

با حرکت به سمت نمای کناری خودرو، اولین نکته ای که متوجه آن می شویم این است که با حذف برخی از عناصر یکی دو نسل اخر، اکنون نسل جدید سری ۷ شباهت بیشتری با ویژگی های ظاهری که از یک ب ام و انتظار داریم، دارد. اولین مورد آن استفاده از یک خط بر روی رکاب درب ها با زاویه ای ملایم که در طول خودرو امتداد یافته است می باشد که جایگزین خطوط به اصطلاح «چوب هاکی» شکل مدل های قبل شده است که چندان با ویژگی های تجملی سری هفت هماهنگ نبود.

علاوه بر این مورد بهبود یافته، این بار فرم جعبه ای شکل بدنه در نمای جانبی و نیز فرم «greenhouse» و خط سقف در کنار خم معروف هافمیستر در ستونC، همگی به نوعی میراثی از محصولات گذشته ب ام و را به نمایش می گذارند. خط شانه که از چراغ های جلو شروع شده به زیبایی تمام و با کمی کمان تا عقب امتداد یافته و چراغ های عقب را لمس می کند، بر کشیدگی بصری خودرو در این نما کمک کرده است.ضمن اینکه هنر طراحان در قسمت پایین خط شانه و بر روی حجم ها و سطوح درها به خوبی دیده می شود، چرا که تمامی حجم ها و به عبارتی تورفتگی ها و برآمدگی های ایجاد شده بر روی بدنه، علاوه ایجاد یک طرح تمیز، به خوبی باعث بازی نور در این قسمت شده است.

نسل جدید ب ام و سری ۷

اما در نمای جانبی سری ۷ و با وجود تناسباتی بی نقص، یک نکته که شاید تنها نکته منفی آن در این نما باشد، سطح زیاد گلگیر در قسمت جلویی خودرو است که باعث شده دماغه خودرو فرم ناهمگون و نامتناسبی بگیرد و به نوعی اصل «Unity» و یا پیوستگی در این قسمت به خوبی رعایت نشود. اما نمای عقب سری ۷ جدید، احتمالا جایی است که می شود نقد بیشتری را در مقایسه با نمای جلو به آن وارد کرد. چرا که این نما در نهایت سادگی و به دور از طراحی رادیکال نمای جلو شکل گرفته است.

نقد طراحی BMW

با این حال شاید بتوان طراحی نمای عقب آن را نسخه ای مدرن تر از مدل E67 دانست که به دلیل لبه و برآمدگی خاص درب صندوق که توسط کریس بنگل «Chris Bangle» طراحی شده بود و از آن به عنوان «Bangle Butt» یاد می شود. چرا که این بار درب صندوق و به اصطلاح دم آن در مقایسه با خط کمر و خط شانه در ارتفاع بالاتری قرار گرفته است. مشکل دیگری که در این نما وجود دارد، قرار گیری محل پلاک بر روی سپر به جای درب صندوق است که برای اولین بار است که در سری ۷ چنین اتفاقی می افتد، چرا که اگر محل پلاک بر روی صندوق قرار می گرفت هم بر پویایی این نما افزوده می شد و هم امکان مانور بر روی سپر افزایش پیدا می کرد.

با این حال امضا ب ام و بر روی چراغ ها کاملا واضح و مشخص است و در کنار خطوط منطقی شکل گرفته در کنار ان، طراحی هماهنگ و ظریفی را برای قسمت عقب سری ۷ به وجود آورده است و جلوه های نور و سایه، کمی جنب و جوش به این نما بخشیده است.

طراحی داخلی؛ تلفیق خیره کننده تکنولوژی و تجمل

با ورود به فضای داخلی، تجمل گرایی در پیشرفته ترین حالت خود در انتظار راننده و سرنشینان داخلی سری ۷ جدید قرار دارد، انتخاب متریال درجه یک، ساخت دقیق با بالاترین درجه و طراحی جزئیات کابین مینیمالیستی، تجربه انحصاری سوارشدن بر یک جت شخصی را برای راننده و سرنشینان ایجاد می‌کند.

کابین ب ام و سری ۷

تمامی جزئیات به خوبی توانسته اند تا شخصیت لوکس و مجلل سری هفت جدید را به نمایش بگذارند، از صفحه نمایش و کلاستر افقی و یک تکه بر روی داشبورد تا نمایشگر غول آسای ۳۲ اینچی ردیف عقب و پنل لمسی رو دستگیره درها، همگی تعاملی بی نقص از ارگونومی و عملکرد را در کنار تکنولوژی فراهم کرده است.

طراحی جزئیات ب ام و سری ۷

با این حال و با تمام این ویژگی های مثبتی که در داخل کابین وجود دارد، اما از نظر بصری ما همچنان با یک فضای جادویی رو به رو نمی شویم، اما همچنان تمام موارد زیبا، کاربردی و لذت بخش می باشد. علاوه بر این با وجود پر زرق و برق تر بودن کابین این نسل در مقایسه با نسل قبل، اما با فضایی شلوغ به لحاظ بصری به هیچ وجه روبه رو نیستیم و این موردی است ب ام و سری هفت را از بسیاری از رقبا متمایز می کند.

سخن پایانی در مورد طراحی ب ام و سری ۷

در پایان می توان طراحی نسل جدید ب ام و سری ۷ را انقلابی و پیشگامانه با یک شخصیت واقعی دانست. طراحی که ممکن که در برخی قسمت ها مانند طراحی چراغ های جلو، جلو پنجره و …عجیب ظاهر شده باشد و بخواهد ویژگی های جدیدی را که البته ممکن است برای ب ام و و هواداران آن خیلی جذاب نباشد، به نمایش بگذارد، اما به خوبی توانسته میراث گذشته را به ویژگی های نوآورانه در قالب یک محصول لوکس و مجلل ارائه دهد.

BMW نسل جدید

علاوه بر آن زبان طراحی جدید ب ام و که بر روی سری ۷ جدید پیاده شده است، به نوعی به نظر می رسد بیانگر بازگشت ب ام و به مسیر درست در طراحی محصولات خود شده است و با توجه به آمار فروش این نسل از سری ۷ ,می توان اینگونه نتیجه گرفت که ب ام و می داند چطور دل مشتریانش را به دست بیاورد.

ویدیو معرفی سری ۷ جدید

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.

توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.