صادرات خودرو چین

صادرات خودرو چین آنقدر زیاد شده که مجبور به خرید کشتی برای حمل و نقل شده‌اند

افزایش قابل توجه صادرات خودرو چین باعث شده تا خودروسازان چینی اقدام به خرید کشتی مخصوص حمل و نقل خودرو نمایند.

طبق آخرین اخبار خودرو، و بر اساس آخرین آمار به‌دست آمده از پیشرفت صنعت خودروسازی در کشور چین، این کشور تا سال ۲۰۲۸ به چهارمین کشور از لحاظ بزرگی ناوگان کشتی‌های مخصوص حمل خودرو تبدیل خواهد شد. بر همین اساس بسیاری از شرکت‌های خودروسازی یا توسعه صنایع در کشور چین اقدام به خرید کشتی حمل و نقل خودرو، آن هم در مقیاس بسیار بالا کرده‌اند.

پیشرفت صادرات خودرو چین 

چین در حال حاضر مالکیت ۳۳ کشتی مخصوص حمل خودرو را در اختیار دارد و رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است. در این حوزه ژاپن با دارا بودن ۲۸۳ کشتی صدرنشین بوده و نروژ با ۱۰۲ کشتی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. کره جنوبی و جزیره نیمه خودمختار من (Isle of Man) هم به‌ترتیب با ۷۲ و ۶۱ کشتی در رده‌های بعدی قرار دارند. طبق گزارش‌های معتبر، شرکت‌های چینی ۴۷ کشتی سفارش داده و منتظر دریافت آنها هستند. برای درک بهتر از حجم این تعداد سفارش، باید گفت چنین رقمی معادل یک چهارم کل سفارش‌های ثبت شده توسط تمامی کشورها به‌حساب می‌آید.

صادرات خودرو چین

شرکت‌های خودروسازی مطرح سایک، چری و بی وای دی از جمله شرکت‌های چینی خریدار کشتی‌های بزرگ هستند؛ نام شرکت‌های دیگری مثل COSCO و China Merchants نیز در بین خریداران این نوع کشتی‌ها دیده می‌شود. پس از دریافت سفارش‌ها، سهم چینی‌ها از ناوگان کشتی‌های بزرگ مخصوص حمل خودرو، از ۲.۴ درصد به ۸.۷ درصد افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود این موضوع رشد بیشتر صادرات خودرو و مجصولات چینی را در پی داشته باشد.

افزایش تعرفه‌های کشتیرانی و حمایت‌های دولت محلی چین، خودروسازان چینی را به خرید کشتی‌های اختصاصی خود تشویق می‌کند. تا همین اواخر سال ۲۰۲۳، هزینه اجاره یک کشتی با ظرفیت حمل ۶۵۰۰ خودرو، روزانه ۱۱۵ هزار دلار بود. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۹ هفت برابر شده است. جالب است که بدانید چین سال گذشته موفق شد با عبور از سد ژاپن، به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شود. بر اساس آمارهای موجود، کمپانی بی وای دی توانسته در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۴۰ هزار خودرو به کشورهای مختلف صادر کند. این تعداد معادل تقریباً ۸ درصد از فروش جهانی بی وای دی می‌باشد. برای سال ۲۰۲۴ این شرکت صادرات ۴۰۰ هزار خودرو را هدف‌گذاری کرده است. چین به‌دلیل هزینه پایین تولید در جذب شرکت‌های خارجی موفق عمل کرده است. خودروسازان مطرح و بزرگی مانند فولکس واگن، تسلا و برخی شرکت‌های دیگر بخش قابل توجهی از محصولات خود را در این کشور مونتاژ و به سایر بازارها صادر می‌کنند.

همچنین بخوانید:
منگشی هانتر ؛ باگی ۱۰۰۰ اسب بخاری از چین و رقیب مرسدس برابوس مشخصات فنی و امکانات نیسان ترا چینی برای عرضه در بازار ایران منتشر شد