تورم سالانه در زنجان ۶ درصد کاهش یافت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه این استان در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ برابر ۴۴.۶ درصد بود که در سال ۱۴۰۲ حدود ۶ درصد کاهش یافت.

حسین محمدی گفت: نرخ تورم سالانه استان در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ برابر ۳۸.۷ درصد بود و زنجان، ششمین استان با نرخ تورم سالانه پائین در کشور بوده و در بین استان های همجوار کمترین نرخ تورم را داشته است.

وی با بیان اینکه در تورم نقطه به نقطه نیز زنجان جزو استان های دارای نرخ پایین قرار گرفت، اظهار کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه به این معناست که خانوارهای استان به طور میانگین در سال گذشته ۲۷.۲ درصد بیشتر از اسفند ۱۴۰۱ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند.

محمدی به فرآیند و ساز و کار محاسبه نرخ تورم اشاره کرد و گفت: برای محاسبه نرخ تورم از اطلاعات جمع آوری شده از قیمت ۴۷۵ قلم کالا و خدمت در قالب ۱۲ گروه اصلی از طریق اجرای طرح های شاخص قیمت مصرف کننده شهری، روستایی و اجاره بها استفاده می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: اطلاعات جمع آوری شده توسط مرکز آمار ایران مورد بررسی و محاسبه قرار می گیرد و در نهایت نرخ تورم استان با توجه به ضریب اهمیت کالاها و خدمات در استان در قالب ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه محاسبه و اعلام می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.