مدل Llama 3 به دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون کوالکام اضافه می‌شود

کوالکام و متا مدل هوش مصنوعی Llama 3 را به تلفن‌های همراه، رایانه‌های شخصی، هدست‌های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و خودروهای مجهز به اسنپدراگون کوالکام می‌آورند.

به‌گزارش تک‌ناک، کوالکام و متا از همکاری جدید خود برای اجرای مدل هوش مصنوعی اختصاصی متا به نام Llama 3 روی دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون خبر دادند. این همکاری امکان اجرای قابلیت‌های هوش مصنوعی به‌صورت محلی (روی خود دستگاه) را در تلفن‌های هوشمند، هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، خودروها و سایر ابزارها فراهم می‌کند.

همچنین، به دستگاه‌های اسنپدراگون مجهز به قابلیت هوش مصنوعی تولید محتوا (Generative AI) با استفاده از Llama 3 مایکروسافت کمک می‌کند. مای‌اسمارت‌پرایس گزارش می‌دهد که Llama 3 نوعی مدل هوش مصنوعی سفارشی است که متا آن را توسعه داده است و به مدل‌ GPT شرکت OpenAI و جمنای شرکت گوگل شباهت دارد.

این مدل رابط‌های برنامه‌نویسی (API) را در‌اختیار برنامه‌های کاربردی قرار می‌دهد تا ویژگی‌های هوش مصنوعی را اجرا کنند. در اکثر مواقع، این مدل‌های هوش مصنوعی به‌دلیل نیاز به منابع محاسباتی فراوان، روی سرورهای ابری اجرا می‌شوند و دستگاه برای دسترسی به این قابلیت‌ها به اتصال فعال به اینترنت نیاز دارد.

جدیدترین نسل از پردازنده‌های پرچم‌دار کوالکام از واحد پردازش عصبی اختصاصی (NPU) مانند Hexagon NPU موجود در اسنپدراگون 8 نسل 3 برخوردارند. این قابلیت به دستگاه کمک می‌کند تا مدل‌های هوش مصنوعی را در مقیاس کوچک اجرا کند که برای هر نفر کاربر کافی به‌نظر می‌رسد.

همکاری بین متا و کوالکام درِ هوش مصنوعی روی دستگاه را به‌روی محصولات مجهز به پردازنده اسنپدراگون باز می‌کند. این یعنی تلفن‌های هوشمند یا هر محصول سازگار دیگری برای استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی مبتنی‌بر Llama 3 به اتصال اینترنت نیاز نخواهند داشت.

توسعه‌دهندگان برنامه می‌توانند ازطریق Qualcomm AI Hub از ابزارهای Llama 3 استفاده کنند. ناگفته نماند که کوالکام پورتالی را نیز برای دسترسی آسان توسعه‌دهندگان به منابع به‌منظور توسعه و تحقیق درباره هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده است.

کوالکام هنوز فهرست تراشه‌های سازگار با هوش مصنوعی Llama 3 را منتشر نکرده است. باوجوداین، انتظار می‌رود پردازنده آینده اسنپدراگون 8 نسل 4 به‌صورت پیش‌فرض از مدل هوش مصنوعی متا پشتیبانی کند. با‌توجه‌به جدول زمانی عرضه‌ پردازنده‌های قبلی کوالکام، گفته می‌شود تراشه پرچم‌دار بعدی این شرکت اکتبر 2024 روانه بازار خواهد شد.

چند روز پیش، متا دستیار هوش مصنوعی Meta AI خود را رونمایی کرد که با Llama 3 کار می‌کند. این دستیار مشابه چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT و جمنای و Claude است. Meta AI هم‌اکنون برای برخی از کاربران بتای واتساپ دردسترس قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.