کنسول گیمینگ 2024

تمام کنسول های گیمینگ جدید سال 2024 و شایعات پیرامون آن‌ها

احتمالا تا پایان سال 2024 شاهد رونمایی از چندین کنسول گیمینگ جدید و میان‌نسلی خواهیم بود. جزئیات تکمیلی در خصوص این کنسول‌ها را در ادامه این متن مطالعه فرمایید.

با یک بررسی اجمالی اخبار کنسول‌های مختلف ویدیویی می‌توان متوجه شد که در سال 2024 نباید انتظار کنسول کاملا جدیدی را داشت. در حال حاضر ما دقیقا در میانه نسل نهم کنسول‌های ویدیویی به سر می‌بریم. هم کنسول‌های پلی استیشن 5 سونی و هم ایکس باکس سری ایکس | اس مایکروسافت آپدیت‌های سالیانه خود را دریافت کرده و در نسخه‌های مختلفی در اختیار گیمرهای علاقمند قرار گرفته‌اند. به همین دلیل احتمالا تا انتشار نسل جدید این کنسول‌ها چهار پنج سال زمان باقی مانده باشد.

با این وجود شایعات مربوط به دنیای کنسول‌های ویدیویی ظاهرا هرگز قرار نیست تمام شوند! بر اساس این اخبار، هر سه کمپانی سونی، مایکروسافت و نینتندو مشغول کار روی کنسول‌هایی جدید هستند که احتمالا امسال یا حداکثر سال آینده روانه بازار خواهند شد. از سوی دیگر، کامپیوترهای گیمینگ پرتابل مثل استیم دک نیز در شرف ورود به نسل دوم حیات خود هستند و توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند. به‌طور مشابه دیگر کمپانی‌های فعال در این حوزه مثل لنوو یا ایسوس نیز بالطبع مشغول توسعه نسل دوم دستگاه‌های گیمینگ خود هستند و در آینده به معرفی آن‌ها خواهند پرداخت.

ممکن است تعقیب کردن اخبار پراکنده‌ای که پیرامون هریک از این کنسول‌ها منتشر شده‌اند اندکی برای شما دشوار باشند. به همین دلیل در ادامه این متن تلاش خواهیم کرد با بررسی مختصر اخبار مربوط به تمامی کنسول های گیمینگ سال 2024 و سال‌های بعد از آن به معرفی مختصر دستاوردهای جدید دنیای ویدیوگیم در این سال بپردازیم.

نینتندو سوییچ 2

یکی از جذاب‌ترین کنسول هایی که اخبار فراوانی پیرامون رونمایی قریب‌الوقوع آن به گوش می‌رسد، نسل جدید کنسول هیبریدی Nintendo Switch است. این کنسول در ابتدا قرار بود در انتهای سال 2024 روانه بازار شود. با این وجود جدیدترین اخبار و شایعات پیرامون آن به عرضه در سال 2025 و احتمالا ماه مارس اشاره دارند. از این طریق، بازه زمانی انتشار نسل دوم کنسول نینتندو سوییچ با نسل اول یکسان خواهد بود.

نینتندو سوییچ 2

جزئیات بسیار کمی در خصوص مشخصات سخت افزاری نسل جدید کنسول نینتندو منتشر شده است. البته برخی منابع حاکی از این هستند که توسعه‌دهندگان در رویداد گیمزکام سال گذشته موفق شدند نگاهی اولیه به این کنسول بیندازند. با این وجود هیچ‌گونه تصویر یا اخبار رسمی از این کنسول تا کنون به بیرون درز نکرده است. در عین حال بلومبرگ گزارش می‌دهد که این کنسول احتمالا از یک صفحه نمایش ال سی دی 8 اینچی بهره برده و به تراشه T238 انویدیا مجهز خواهد بود. Digital Foundry قدرت پردازشی و گرافیکی این تراشه انویدیا را هم‌تراز با پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان توصیف می‌کند. به جز این مورد، تمامی جزئیات فنی بیشتر کنسول آینده نینتندو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پلی استیشن 5 پرو

بر خلاف نینتندو سوییچ که احتمالا سال آینده رونمایی خواهد شد، پلی استیشن 5 پرو سونی احتمالا در آینده بسیار نزدیکی معرفی می‌شود. در هفته‌های اخیر اخبار و اطلاعات منتشر شده از این کنسول میان نسلی سونی جزئیات مختلفی از آن را به تصویر کشیده‌اند و چهره واضحی از قابلیت‌های آن را در معرض دید علاقمندان قرار داده‌اند. بر اساس برخی گزارش‌های موثق، پردازنده کنسول میان‌نسلی PS5 Pro در مقایسه با PS5 اوریجینال حدودا 45 درصد قدرتمندتر خواهد بود. علاوه بر این، پلی استیشن 5 پرو همچنین از قابلیت جدیدی تحت نام «PlayStation Spectral Super Resolution» هم بهره می‌برد که امکان پایدارتر کردن نرخ فریم و بهبود کیفیت تصاویر خروجی این کنسول را فراهم خواهد نمود.

کنسول گیمینگ 2024

علاوه بر این، TheVerge گزارش داده که کیت‌های توسعه سخت افزاری این کنسول هم‌اکنون در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داشته و سونی در صدد است که تا ماه آگوست سال جاری عناوین سازگار با این کنسول یا بازی‌های اختصاصی بهینه‌سازی‌شده برای آن را روانه بازار کند. اگر این اخبار صحت داشته باشند، اواخر تابستان یا اوایل پاییز امسال بازه زمانی مناسبی برای معرفی این کنسول میان‌نسلی خواهد بود؛ درحالیکه تعطیلات پایان سال 2024 بهترین فرصت برای فروش گسترده آن به شمار خواهد رفت.

با توجه به این که تا معرفی کنسول پلی استیشن 6 سونی حداقل چهار سال زمان باقی مانده، طرفداران دوآتشه سونی به‌شدت برای کنسول میان‌نسلی PS5 Pro هیجان‌زده هستند. این مساله قطعا فشار زیادی روی سونی و برند پلی استیشن آن وارد خواهد کرد. آیا پلی استیشن 5 پرو در حد انتظارات ظاهر خواهد شد یا خیر؟

ایکس باکس سری ایکس میان‌نسلی

بر خلاف کنسول‌های آینده سونی و نینتندو که اکثریت اخبار پیرامون آن‌ها به تایید مراجع رسمی نرسیده، کنسول میان‌نسلی ایکس باکس تا حد زیادی از مرحله حدس و گمان گذشته و به واقعیت نزدیک است. اخبار مربوط به کنسول گیمینگ مایکروسافت در جریان دعوای حقوقی پس از خرید اکتیویژن به بیرون درز کرد و ضمن تایید خبر توسعه کنسول میان‌نسلی توسط رموندی‌ها نمایی از طراحی کلی آن را نیز به تصویر کشید. در آن زمان رندری از کنسولی با نام رمز «بروکلین» در اینترنت منتشر شده بود که تفاوت‌های ظاهری بسیاری با ایکس باکس سری ایکس داشت. این دستگاه همچنین به دو ترابایت حافظه مجهز بوده و یک دسته جدید، مدیریت بهتر انرژی و چندین قابلیت سخت افزاری جدید را با قیمت 500 دلار در اختیار کاربران قرار می‌داد.

ایکس باکس سری ایکس

البته اخبار و شایعات تکمیلی در خصوص کنسول گیمینگ سال 2024 مایکروسافت در ادامه خبر از تغییر استراتژی این کمپانی دادند! برخی گزارش‌ها حاکی از عرضه نسخه‌ای سفید رنگ از کنسول ایکس باکس سری ایکس دادند که با حذف دیسک درایو به قیمتی پایین‌تر رسیده بود. این تغییر که تصاویری از آن نیز در اخبار مختلف پخش شدند کاملا با سیاست‌های قبلی این کمپانی که منجر به ساخت نسخه‌ای سیاه رنگ از ایکس باکس سری اس شده بود سازگاری دارد؛ اما شایعات مربوط به نسخه میان‌نسلی قدرتمندتر که با PS5 Pro رقابت کند را باطل می‌کند!

در هر صورت، مایکروسافت یکی از این دو نقشه خود را تا پایان سال عملی خواهد کرد؛ به‌طوری که باید در تعطیلات آخر سال 2024 شاهد رقابت مجدد سونی و مایکروسافت در بازار کنسول‌ها باشیم.

استیم دک 2

در سال‌های اخیر اکوسیستم بازی‌های ویدیویی دستخوش تغییرات زیادی شده؛ به‌طوری که اکنون نمی‌توان سونی، مایکروسافت و نینتندو را تنها بازیگران دنیای ویدیوگیم دانست و رقبای دیگر مثل استیم نیز با کامپیوترهای دستی خود به دنبال تصاحب سهم از این بازار هستند. Steam Deck یکی از این کنسول‌های گیمینگ قابل حمل است که احتمالا در آینده نزدیک شاهد عرضه نسخه دوم آن خواهیم بود. این کنسول سال گذشته با نسخه‌ای مجهز به صفحه نمایش باکیفیت ال ای دی ارتقا یافت. با این وجود Valve در آن زمان وعده عرضه یک نسخه کاملا پیشرفته‌تر و ارتقایافته‌تر از این کنسول در آینده را به گیمرهای آن داد. البته این کمپانی پرطرفدار هیچ اطلاعاتی را در خصوص نسل دوم کنسول‌هایش ارائه نکرده؛ اما همین اعتراف به ساخت نسخه دوم نیز Valve را یک پله جلوتر از سایر بازیگران مهم این عرصه قرار خواهد داد!

کنسول گیمینگ 2024

البته نمی‌توان انتظار داشت که نسل دوم کنسول استیم دک در آینده نزدیک روانه بازار شود؛ چراکه خود مسئولین کمپانی ولو نیز ادعا کرده‌اند که نسخه دوم، نیازمند زمان توسعه کافی بوده و حداقل تا چند سال آینده روانه بازار نخواهد شد.

ایسوس ROG Ally 2

علیرغم این که تا رونمایی از نسل دوم کنسول‌های دستی استیم زمان زیادی باقی مانده، اما ممکن است رقیب اصلی این دستگاه، ROG Ally ایسوس به‌زودی به نسل دوم ارتقا پیدا کند. در این خصوص یکی از مسئولین ایسوس مدتی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که کمپانی متبوعش احتمالا در آینده نزدیک نسل دوم کنسول دستی Ally را روانه بازار خواهد کرد!

ایسوس راگ Ally

این ادعا البته با توجه به گذشت تنها یک سال و نیم از عرضه نسل کنونی کنسول ROG Ally اندکی عجولانه به نظر رسیده و می‌تواند نتیجه نه چندان خوبی برای این کمپانی به دنبال داشته باشد. با این وجود توجه به این نکته هم ضروری است که کمپانی Valve هم‌اکنون سلطان بلامنازع عرصه کامپیوترهای گیمینگ دستی به شمار رفته و سهم بسیار زیادی از این بازار را در اختیار دارد. بنابراین رقبای دیگر مثل ایسوس اگر واقعا دنبال رقابت در این بازار هستند لازم است با شدتی بیشتر از Valve تلاش کرده و محصولات خود را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری ارتقا دهند.

لنوو Legion Go 2

ROG Ally ایسوس تنها کنسول گیمینگ دستی رقیب استیم دک نیست که در سال 2024 ارتقا خواهد یافت؛ بلکه Legion Go لنوو هم ممکن است به‌طور مشابه آپدیت شده و نسخه جدیدی از آن روانه بازار شود. اطلاعات مربوط به این کنسول لنوو بر اساس ادعاهای یک از مسئولین این کمپانی در خلال یک کنفرانس شکل گرفته که بازار گیمینگ دستی را بسیار پرپتانسیل توصیف کرده و از طی شدن مراحل توسعه نسل دوم Legion Go خبر داده بود.

کنسول Legion Go

البته این ادعاهای لنوو به هیچ وجه اطلاعاتی در خصوص زمان معرفی یا مشخصات فنی نسل دوم کنسول دستی این کمپانی در اختیارمان قرار نمی‌دهد؛ اما لااقل روی جدیت لنوو در این بازار تاکید داشته و نویدبخش حضور درخشان‌تر این کمپانی در حوزه کنسول‌های گیمینگ است.

در گجت نیوز بخوانید:
۳ قابلیت جدید که احتمالا در پلی استیشن ۵ پرو شاهد حضورشان خواهیم بود مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ اولد؛ کدام بهتر است؟ جذابترین گجت های سال ۲۰۲۴ که بی صبرانه منتظر آمدنشان هستیم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*