قابلیت آپدیت اندروید 15

قابلیت جذاب آپدیت اندروید 15 که تعمیرکارهای موبایل را اذیت می‌کند

یکی از قابلیت های بسیار کاربردی آپدیت Android 15 – اندروید 15 نیاز به مراجعه به تعمیرکار را به‌شدت کاهش می‌دهد. در ادامه با جزئیات بیشتر این قابلیت آشنا شوید.

در حالی که کمتر از یک ماه تا رونمایی نسخه رسمی اندروید 15 باقی مانده، تا کنون اخبار متعددی در خصوص قابلیت‌های نرم افزاری جدید این سیستم عامل منتشر شده است. یکی از این قابلیت های فوق‌العاده آپدیت اندروید 15 به کاربران اجازه می‌دهد که طول عمر دستگاه خود اعم از حافظه داخلی، رم و سایر اجزا را مشاهده کرده و از وضعیت سلامت آن‌ها آگاه شوند! از این طریق خود کاربران می‌توانند با مشاهده وضعیت سلامت اجزای دستگاه خود نسبت به رفع ایراد آن اقدام کرده و کمتر به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند!

این اقدام گوگل در راستای برنامه این کمپانی با هدف اطلاع‌رسانی در خصوص سلامت سخت افزاری گوشی‌های اندرویدی به کاربران آن‌هاست. اگر به یاد داشته باشید، گوگل سال گذشته در اندروید 14 قابلیت نمایش وضعیت سلامت باتری را به اندروید اضافه کرده بود. البته این قابلیت بعدا در Android 14 QPR 2 که ماه گذشته منتشر شد، حذف گردید؛ اما همچنان نشان‌دهنده برنامه گوگل برای ارائه گزارش سلامت سخت افزاری به کاربران است.

قابلیت آپدیت اندروید 15

اهمیت اطلاع‌رسانی در خصوص سلامت اجزای سخت افزاری

در سال‌های گذشته، پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری کمپانی‌های گوشی‌ساز از محصولات مختلفشان بهبود چشمگیری یافته؛ به طوری که هریک از آن‌ها در صدد آن هستند که بهترین سیاست‌های خدمات پس از فروش، پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری، تعمیر یا تعویض قطعات و حتی تعویض کل دستگاه را به کاربرانشان ارائه کنند. بر همین اساس، خریداران نیز با در نظر گرفتن شرایط خدمات گوشی‌سازان محصول مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند. در این میان، قابلیت جدید آپدیت اندروید 15 می‌تواند کاربران را در آگاهی از وضعیت اجزای داخلی دستگاهشان در هر لحظه یاری کند تا بتوانند بهترین تصمیم را در خصوص مراجعه به نمایندگی یا تعمیرکاران برای تعویض یا تعمیر قطعات بگیرند.

اپلیکیشن تشخیص سلامتی و عمر دستگاه

API جدیدی که در اندروید 15 تعبیه خواهد شد، به اپلیکیشن «Device Diagnostics» اجازه می‌دهد که عمر باقیمانده اجزای داخلی دستگاه مثل چیپ حافظه یا نمایشگر را با یک عدد بین صفر تا صد نمایش دهد. این API هم اکنون در نسخه بتای اول این سیستم عامل تعبیه شده و در اختیار تست‌کنندگان قرار گرفته است. البته تمامی دستگاه‌های اندرویدی قادر به استفاده از این قابلیت نیستند و صرفا گوشی‌هایی می‌توانند از این ویژگی برخوردار شوند که توانایی جمع‌آوری اطلاعات مربوط به سلامتی دستگاه از طریق Health HAL را داشته باشند و به اندروید اجازه دسترسی به این داده‌ها را بدهند.

قابلیت Android 15

لازم به ذکر است که در دستگاه‌هایی که قادر به پشتیبانی از این قابلیت آپدیت اندروید 15 نباشند، API عدد «1-» را به‌عنوان خروجی نمایش می‌دهد. در غیر این‌صورت عدد نمایش داده شده توسط API نشانگر عمر باقی مانده چیپ حافظه خواهد بود. به‌عنوان مثال، نمایش عدد 90 به معنای آن خواهد بود که 90 درصد از عمر چیپست دستگاه باقی مانده است.

برای تعبیه قابلیت نمایش سلامتی اجزای داخلی گوشی‌های اندرویدی، گوگل کدهای مربوطه را از پروژه متن باز اندروید (AOSP) به کدنویسی نهایی اندروید انتقال داده است. به این ترتیب API نهایی تعبیه شده در اندروید 15 تنها تفاوتی بسیار جزیی با کدهای اولیه نوشته شده توسط گوگل خواهد داشت. این کمپانی همچنین ادعا کرده که API فوق قادر است میزان عمر چیپ حافظه دستگاه‌های پیکسل خود گوگل را با دقت 1 درصد تخمین بزند. سایر دستگاه‌ها البته باید انتظار دقتی حدودا ده درصدی را در عملکرد این قابلیت داشته باشند.

غول مانتین ویویی البته کمپانی‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی را به هیچ وجه ملزم به استفاده از این API نخواهد کرد؛ بنابراین کاربران گوشی‌هایی که از این قابلیت بی‌بهره‌اند می‌توانند برای محافظت از گوشی‌های خود در برابر خرابی به گزینه‌های شخص ثالث یا خدمات پس از فروش برند تولیدکننده‌شان متوسل شوند. البته در این شرایط دقت به جزئیات طرح گارانتی، خدمات پس از فروش و بیمه ضروری است.

جمع‌بندی؛ قابلیت جدید اندروید 15 چگونه نیاز به مراجعه به تعمیرکاران موبایل را کمتر می‌کند؟

قابلیت جدیدی که گوگل در سیستم عامل Android 15 تعبیه خواهد کرد امکان مشاهده عمر باقیمانده دستگاه و وضعیت سلامتی اجزای مختلف آن را برای کاربران فراهم می‌کند. از این طریق کاربران می‌توانند نسبت به وضعیت گوشی خود آگاهی بهتری داشته باشند و از احتمال خرابی و یا نیاز آن به تعمیر بهتر و سریع‌تر مطلع شوند.

آپدیت اندروید 15

ترکیب این قابلیت با گزینه‌های دیگری مثل گارانتی، بیمه یا خدمات پس از فروش باعث می‌شود که کاربران گوشی‌های اندرویدی بتوانند با خیال راحت‌تری دستگاه مد نظرشان را خریداری کنند.‌ از سوی دیگر با بهره بردن از روش‌های متعدد سخت افزاری و نرم افزاری افزایش عمر گوشی‌های اندرویدی می‌توانید به مدتی بسیار طولانی از دستگاه خود استفاده کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
این سه قابلیت اندروید ۱۵ در امور روزمره کمک بزرگی به شما خواهند کرد ویژگی حیرت انگیز اندروید ۱۵ گوشی‌ها را به شارژ بی سیم مجهز می‌کند قابلیت جدید اندروید ۱۵، مادربزرگ شما را عاشق گوشی اندرویدی می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*