بساط واتساپ و تلگرام با فشار چین، از اپ استور اپل جمع می‌شود

دولت چین با ارسال نامه‌ای به اپل، خواستار حذف واتساپ، تلگرام و چند اپلیکیشن پیام‌رسان و شبکه اجتماعی دیگر از اپ استور آیفون شد.

اداره فضای مجازی چین که به‌عنوان نگهبان اینترنت پهناور این کشور عمل می‌کند، اپل را مجبور کرده تا تعدادی از برنامه‌های پیام‌رسان رمزگذاری‌شده مانند واتس‌اپ و تِرِدز (از شرکت متا) و همچنین تلگرام و سیگنال را از اپ‌استور خود حذف کند.

بر اساس منابع وال‌استریت ژورنال، دلیل فشار چین بر اپل برای حذف این پیام‌رسان‌ها، احتمالاً رد و بدل شدن پیام‌هایی بوده که در آن‌ها از رئیس‌جمهور چین انتقاد شده است. البته نیازی به گفتن ندارد که اپل این دلیل را رد کرده و اعلام کرده است که «ما ملزم به رعایت قوانین کشورهایی هستیم که در آن‌ها فعالیت می‌کنیم، حتی اگر با آن‌ها موافق نباشیم.»

غول اپل در برابر دیواره سانسور چین

اداره فضای مجازی چین، قدرتی است که با دقت تمام، گوشه گوشه سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و فضای آنلاین این کشور را برای یافتن هرگونه بحث و گفتگویی که به نظر آن‌ها تهدیدآمیز است، زیر نظر دارد. هرگونه اشاره‌ای که ممکن است منجر به انتقاد شهروندان از اقدامات دولت چین یا سازماندهی اعتراضات شود، با دقت سانسور می‌شود.

حتی پیش از اعمال این ممنوعیت، دسترسی به واتس‌اپ و تِرِدز روی آیفون‌های چین تنها از طریق وی‌پی‌ان امکان‌پذیر بود، اما حالا حتی این روش نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

طی دهه گذشته، اپلیکیشن‌های محبوبی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، یوتیوب و واتس‌اپ، ۱۷۰ میلیون بار در چین دانلود شده‌اند. این برنامه‌ها اغلب برای برقراری ارتباط با دنیای خارج و دریافت دیدگاه‌های متفاوت در مورد موضوعات داغ روز مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

حذف واتساپ و تلگرام از اپ استور چین

حذف واتساپ و تلگرام از اپ استور چین

در حال حاضر، چین از توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایل می‌خواهد تا محصولات خود را نزد مقامات سانسور به ثبت برسانند تا مجوز حضور در اپ‌استورهای این کشور، از جمله اپ استور آیفون، را دریافت کنند. گزارش شده است که اپل نسبت به این روند ابراز نگرانی کرده، اما مجبور به اجرای آن خواهد بود. هم‌اکنون بیش از ۱۴ هزار اپلیکیشن در چین از دسترسی مستقیم کاربران مسدود شده‌اند.

این برنامه‌های پیام‌رسان رمزگذاری‌شده همچنین برای انتشار نارضایتی‌های مردم مورد استفاده قرار می‌گرفتند، مانند ماجرای آن معترض تنها که روی نرده پل پکن، علیه محدودیت‌های دوران همه‌گیری اعتراض کرده بود. خبر این اعتراض ابتدا در تلگرام، محبوب‌ترین اپلیکیشن چت طرفدار آزادی بیان در جهان منتشر شد. بدیهی است که اپلیکیشن تلگرام نیز در آخرین دور پاکسازی اپ‌استور اپل در چین، حذف شود.

در گجت نیوز بخوانید:
چینی ها به سرطان آیفون تبدیل شده‌اند فروش آیفون در چین ممنوع شد، سهام اپل ۲۰۰ میلیارد دلار ریخت! ایلان ماسک تا ۲ سال دیگر، فیلترینگ و سانسور را در تمام دنیا از بین می‌برد