ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپل
موبایل

اپل ظاهراً در بازیافت آیفون‌ها چندان به اهداف محیط‌زیستی خود پایبند نیست

بلومبرگ گزارش می‌دهد که بسیاری از آیفون‌هایی که برای خردشدن به شرکت‌های شخص ثالث ارسال می‌شوند، ظاهراً همچنان کاربردی هستند.

آزاد کبیری
نوشته شده توسط آزاد کبیری | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰

اپل طی سال‌های گذشته، برای بازیافت بهینه و رسیدن به هدف کربن خنثی در سال 2030، از ربات‌هایی با نام‌های «لیام» و «دیزی» استفاده کرده است تا قطعات قابل‌ استفاده آیفون‌ها و گجت‌ها را دوباره وارد چرخه تولید کند. باقی آیفون‌ها و گجت‌های بلااستفاده نیز به شرکت‌های شخص ثالث فرستاده و به روش سنتی خرد می‌شوند. اما طبق گزارش بلومبرگ، بسیاری از آیفون‌هایی که به این شرکت‌ها می‌رسند، همچنان کاربردی هستند و می‌توان آن‌ها را به روش بهتری بازیافت کرد.

براساس گزارش بلومبرگ، ربات پیشرفته دیزی تنها می‌تواند در یک ساعت حدود 200 آیفون را بازیافت کند. به‌عبارتی، در یک سال تقریباً 1.2 میلیون آیفون با این روش دوباره وارد چرخه تولید می‌شوند؛ اما اپل تنها در هر 48 ساعت، حدود 1.2 میلیون آیفون به فروش می‌رساند. درواقع اپل تعداد زیادی از آیفون‌های استفاده‌شده را به یک شرکت به نام GEEP می‌فرستد تا خرد و نابود شوند.

اپل در چند سال ابتدایی همکاری با GEEP، بیش از 530 هزار آیفون، 25 هزار آیپد و 19 هزار ساعت هوشمند را به این شرکت کانادایی ارسال کرده است. با توجه به قرارداد این دو شرکت، حتی اگر آیفون‌های ارسالی به‌اندازه کافی خوب به‌نظر برسند، شرکت GEEP مستلزم است تمام این محصولات را نابود کند؛ چرا که به عقیده کوپرتینویی‌ها، این دستگاه‌ها بهتر است برای فلزات گران‌بهای خود از بین بروند تا بازسازی شوند. بااین‌حال، روش خردکردن آن‌ها باعث می‌شود قطعات ارزشمند بسیاری به هدر بروند که این امر به ضرر محیط‌زیست است.

همکاری اپل با شرکت GEEP برای بازیافت آیفون‌ها

به‌ گزارش بلومبرگ، اپل در نابودکردن تمام آیفون‌ها سختگیر بوده است و می‌خواسته تمام اقلامی که برای GEEP می‌فرستد، نابود شوند. در قرارداد اپل همچنین تصریح شده بود که این شرکت مالکیت همه چیزهایی را که به GEEP ارسال می‌شود، حفظ می‌کند. اما طی بازرسی‌های اپل از این شرکت، ظاهراً مشخص شده است که تعداد بسیاری از اقلام ناپدید شده‌اند. پس‌ازاین، اپل GEEP را به نقض قرارداد و عدم بازیافت حداقل 99,975 دستگاه متهم کرد. شناسه‌ گوشی‌های مفقودی نشان می‌دهد که آیفون‌ها در چین دوباره فعال شده‌اند.

پرونده این شکایت باعث شد ادعاهای زیست‌محیطی شرکت مستقر در کوپرتینو زیر سؤال برود. با توجه به اینکه اپل در سال‌های اخیر ادعاهای گسترده‌ای درباره کربن خنثی داشته است، چنین پرونده‌ای این ادعاها را زیر سؤال می‌برد. درواقع آشکار شده است که این شرکت تریلیون دلاری به‌طور هدفمند با اجبار به خردکردن دستگاه‌های کاربردی، منابع ارزشمند بسیاری را هدر می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی