اقدام جدید AMD برای منبع باز کردن پردازنده‌ گرافیکی Radeon

شرکت AMD  اعلام کرد که بخش‌های زیادی از پشته‌های اضافی سری پردازنده‌های گرافیکی Radeon خود را منبع باز خواهد کرد.

به گزارش تک‌ناک، این شرکت قصد دارد تا اسناد و کدهای مربوط به Micro-Engine Scheduler (MES) را منتشر کند و انتظار می‌رود که بخش‌های دیگری از Radeon نیز طی امسال به صورت منبع باز در دسترس قرار گیرند. این اقدام به تسریع پیشرفت و مشارکت جامعه توسعه‌دهندگان کمک خواهد کرد.

پشته های اضافی سری پردازنده های Radeon شامل مجموعه‌ای از درایورها، کتابخانه‌های نرم‌افزاری، و ابزارهای توسعه باشد که برای بهینه‌سازی و استفاده از توان پردازشی پردازنده‌های گرافیکی Radeon در برنامه‌های کاربردی مختلف به کار می‌روند.

شرکت AMD پیش از این اعلام کرده بود که در حال کار بر روی متن‌باز کردن مستندات MES (زمان‌بندی کننده میکرو موتور) و کد مربوط به آن است و به نظر می‌رسد چندین دارایی دیگر نیز به زودی به این لیست اضافه خواهند شد.

این شرکت در پست اخیر خود در X تعهد خود را تکرار کرد و ادعا کرد که MES طبق برنامه تا ماه مه متن‌باز خواهد شد و فاش کرد که بخش‌های دیگری از مجموعه رادئون نیز در اواخر امسال همین رویکرد را دنبال خواهند کرد.

علاوه بر این، این شرکت همچنین لینک به مخزن گیت‌هاب nod-ai خود را منتشر کرده است، جایی که به احتمال زیاد فایل‌های مورد انتظار را منتشر خواهد کرد.

Nod.AI یک شرکت هوش مصنوعی متن‌باز است که چند ماه پیش توسط AMD برای تقویت اکوسیستم نرم‌افزاری‌اش خریداری شد. بنابراین انتخاب مخزن آن‌ها حرکت مثبتی به نظر می‌رسد، با توجه به این واقعیت که برای مدت زمان زیادی غیرفعال باقی مانده است.

متن‌باز کردن در برنامه‌های AMD نبود، اما اخیراً، این شرکت تصمیم گرفت تغییراتی را اعمال کند، به احتمال زیاد برای بهتر شدن. ما اخیراً شاهد رسوایی AMD-tiny corp بودیم، جایی که استارت‌آپ هوش مصنوعی خواستار متن‌باز کردن برخی از دارایی‌های AMD برای ماشین هوش مصنوعی TinyBox خود شد. با این حال، AMD با وجود دخالت مدیرعامل شرکت، لیزا سو، از انجام این کار خودداری کرد.

اگر AMD یک جامعه قوی‌تر می‌خواهد، با توجه به اینکه این کار باعث سرعت بخشیدن به پیشرفت و همچنین مشارکت اجتماعی مناسب از سوی توسعه‌دهندگان می‌شود، انتخاب مسیر متن‌باز ضروری است.

جالب خواهد بود که ببینیم قدم بعدی اردوی متن‌باز AMD چیست، اینکه آیا این شرکت قصد انتشار مستندات میان‌افزار یا چیز بسیار بزرگ‌تری را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.