قابلیت مخفی ویندوز 11

8 قابلیت مخفی ویندوز 11 که شاید تا کنون امتحان نکرده باشید

هرچقدر هم که در کار با ویندوز حرفه‌ای باشید قطعا از دانستن ترفندهای بیشتر این سیستم عامل استقبال خواهید کرد! در اینجا به معرفی 8 قابلیت مخفی ویندوز 11 می‌پردازیم که می‌توانند تجربه کار با آن را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهند.

از زمان رونمایی و انتشار ویندوز 11 زمان نسبتا زیادی می‌گذرد. بنابراین این سیستم عامل ویندوز را نمی‌توان چندان جدید توصیف کرد. در عین حال بسیاری کاربران به‌تازگی کامپیوتر خود را به این سیستم عامل ارتقا داده‌اند و از جمله کاربران جدید آن به شمار می‌روند. به این ترتیب افراد زیادی در دنیای هستند که با ترفندها و قابلیت های مخفی ویندوز 11 چندان آشنا نیستند.

ویندوز 11 پر از قابلیت های آشکار و مخفی است که صرفنظر از این که کاربر تازه‌وارد این سیستم عامل باشید یا قدیمی می‌توانند کمک زیادی به شما کنند. در ادامه به معرفی تعدادی از قابلیت های کاربردی سیستم عامل جدید مایکروسافت می‌پردازیم که حتی اگر مدت‌هاست کاربر ویندوز 11 باشید ممکن است تا کنون سراغشان نرفته باشید!

قابلیت مخفی ویندوز 11

منتقل کردن تسکبار و منوی استارت به سمت چپ

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ویندوز 10 و ویندوز 11 محل قرار گرفتن منوی استارت و تسکبار در آن‌هاست. در ویندوز 10 تسکبار و منوی استارت هر دو در سمت چپ قرار دارند؛ درحالیکه مایکروسافت در ویندوز 11 این دو را به وسط صفحه و قسمت پایین منتقل کرده است. این چینش تقریبا با تمامی نسخه‌های قبلی ویندوز متفاوت بوده و ممکن است باعث ناراحتی برخی کاربران شود. خبر خوب این است که به‌راحتی می‌توانید منوی استارت و تسکبار ویندوز 11 را به سمت چپ انتقال دهید.

تسکبار Windows 11

برای انجام این کار کافی‌ست کلیدهای ویندوز + I را فشار داده و وارد بخش تنظیمات ویندوز شوید. در صفحه تنظیمات، گزینه‌های Personalization و Taskbar را انتخاب کنید. در صفحه ظاهر شده، گزینه Taskbar Behaviors را برگزیده و از بخش Taskbar Alignment گزینه Left را انتخاب کنید. پس از تایید مراحل پیموده شده، تسکبار به قسمت چپ صفحه منتقل شده و رابط کاربری ویندوز 11 به نسخه‌های پیشین شبیه‌تر خواهد شد.

مخفی کردن فایل‌های پیشنهادی و نمایش اپلیکیشن‌های توصیه شده

یکی دیگر از قابلیت های مخفی ویندوز 11 که شاید تا کنون چندان توجهی به آن نداشته‌اید بخش توصیه‌شده‌ها (Recommended) است. در این بخش مجزا از منوی استارت می‌توانید مجموعه‌ای از اسناد و برنامه‌هایی که اخیرا باز کرده‌اید را مشاهده نموده و در صورت تمایل هریک را مرور کنید. بسیاری کاربران Windows 11 ارتباط چندانی با این بخش برقرار نکرده و سعی در غیرفعال کردن آن می‌کنند. البته غیرفعال کردن این بخش باعث ظاهر شدن یک قسمت خالی در منوی استارت می‌شود که جلوه نه چندان مناسبی به آن می‌دهد. به همین جهت جایگزینی آن با اپلیکیشن‌های جدید یا توصیه‌شده گزینه‌ای ایده‌آل برای پر کردن این فضاست.

قابلیت مخفی ویندوز 11

بار دیگر کلیدهای ویندوز + I را فشار داده و وارد بخش تنظیمات شوید. سپس در گام بعدی گزینه Personalization را انتخاب کرده و پس از فعال‌سازی گزینه Show recently added apps، گزینه Show recently opened items in Start, Jump Lists, and File Explorer را غیرفعال کنید. دقت کنید که در صورت انجام این کار، نمایش فایل‌های پیشنهادی نه فقط در منوی استارت، بلکه در بخش اکسپلورر ویندوز نیز غیرفعال خواهد شد.

از سوی دیگر توصیه ما این است که گزینه More Pins را نیز در این قسمت فعال کنید تا تعداد بیشتری از نرم افزارهای توصیه شده در منوی استارت نمایش داده شوند. البته همچنان امکان پین کردن برنامه‌ها و پوشه‌های مختلف به منوی استارت هم وجود خواهد داشت. به این ترتیب می‌توانید با راست کلیک کردن روی یک پوشه، گزینه Pin to Start را انتخاب کرده و آن را به منوی استارت الصاق کنید.

غیرفعال کردن ویجت‌ها و کوپایلوت

ویجت‌ها (ابزارک‌ها) و کوپایلوت دو قابلیت کلیدی ویندوز 11 به شمار می‌روند که هم مایکروسافت و هم کاربران توجهات زیادی به آن‌ها داشته‌اند. ویجت‌ها امکان دسترسی سریع به برخی اطلاعات حائز اهمیت مثل وضعیت آب و هوا، نتایج مسابقات ورزشی، اخبار و وضعیت ترافیک را به کاربر داده و کوپایلوت نیز دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت در سیستم عامل ویندوز به شمار می‌رود که در انجام اموری مثل خلاصه کردن متون، دریافت ایده‌های خلاقانه و یا ساخت متون یا تصاویر منحصربفرد به کاربران کمک می‌کند. در عین حال در صورتی که تمایلی به استفاده از این دو نداشته باشید می‌توانید به‌سادگی آن‌ها را غیرفعال کنید!

ویجت ها و کوپایلوت

بار دیگر کلیدهای ترکیبی ویندوز + I را فشار داده و وارد بخش تنظیمات شوید. در این قسمت بار دیگر به منوی شخصی‌سازی (Personalization) رفته و در تب Taskbar، گزینه Show or hide buttons that appear on the taskbar را انتخاب کنید. در صفحه ظاهر شده کلیدهای مربوط به تمامی آیتم‌های نمایش داده شده روی تسکبار قابل مشاهده است. سپس در این بخش گزینه‌های Widgets یا Copilot را پیدا کرده و غیرفعال کنید.

تغییر شکل و رنگ کیبورد لمسی

ویندوز 11 پیشرفت‌های بسیاری در زمینه ارائه قابلیت‌های لمسی متعدد به کاربران دستگاه‌هایی نظیر سرفیس پرو 8 داشته است. یکی از این قابلیت‌ها امکان شخصی‌سازی و تغییر ظاهر کیبورد لمسی است. بنابراین در این سیستم عامل می‌توانید کیبورد لمسی را نه فقط به رنگ‌های سفید و سیاه پیش‌فرض، بلکه به هر رنگی که دوست داشته باشید درآورید.

قابلیت مخفی ویندوز 11

برای انجام این کار بار دیگر کلیدهای ویندوز + I را فشار داده و پس از وارد شدن به بخش Personalization، گزینه Text Input را انتخاب کنید. در صفحه ظاهر شده می‌توانید از میان تم‌ها و اندازه‌های ارائه شده یکی را برای کیبورد لمسی دستگاه خود انتخاب کنید. به‌طور خاص در این بخش 15 تم پیش‌فرض به شما ارائه شده است. با این وجود امکان ساخت تم‌های دلخواه و استفاده از رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوت برای طراحی نیز کاملا در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

میانبرهای جدید کیبورد

دقیقا همانند ویندوز 10، نسل جدید ویندوز هم میانبرهایی اختصاصی و جدید را در اختیار کاربران قرار خواهد داد که قادرند کاربری این سیستم عامل را به‌طور قابل ملاحظه‌ای سریع‌تر کنند. این میانبرهای جدید دسترسی به مواردی چون ابزارک‌ها، اپلیکیشن چت، تنظیمات سریع، بخش اعلان‌ها، تغییر چیدمان پنجره‌ها و موارد دیگر را شامل می‌شوند. برخی از این میانبرها در جدول زیر ارائه خواهند شد:

میانبرعملکرد
⊞ ویندوز + Wباز کردن پانل ابزارک ها
⊞ ویندوز + Aباز کردن تنظیمات سریع برای وای فای، میزان روشنایی و موارد مشابه
⊞ ویندوز + Zباز کردن بخش تنظیم چینش پنجره‌ها
⊞ ویندوز + Nباز کردن پانل اعلان‌ها
⊞ ویندوز + Cدسترسی به دستیار هوشمند کوپایلوت

البته این میانبرها همگی به‌تازگی به ویندوز اضافه شده‌اند و تاثیری در عملکرد میانبرهای نسخه‌های قبلی ویندوز ندارند. بنابراین میانبر کاربری‌هایی مثل کپی کردن، الصاق کردن، انتخاب ایموجی یا ثبت اسکرین شات هنوز مشابه قبل خواهد بود.

تایپ کردن از طریق صدا یا افزودن زیرنویس به محتوا

یکی از قابلیت های مخفی جذاب ویندوز 11 امکان تایپ کردن از طریق صداست. شاید این قابلیت برای کاربران اندروید یا iOS آشنا باشد. با این وجود کاربران ویندوز تجربه کمتری در استفاده از چنین قابلیتی دارند. زمانی که در هر صفحه‌ای در حال تایپ هستید، کلید‌های ویندوز + H را فشار داده و با کلیک کردن دکمه میکروفون، صدای خود را به متن تبدیل کنید! علاوه بر این، با کلیک کردن دکمه چرخ‌دنده می‌توانید به تنظیمات این قابلیت دسترسی پیدا کنید و برخی مشخصات آن را تغییر دهید. به عنوان مثال، کاربران انگلیسی زبان می‌توانند از این طریق بر اساس لحن بیان، تلفظ صحیح کلمات نوشته شده را نیز در کنار آن قرار دهند.

قابلیت مخفی ویندوز 11

قابلیت‌های توانمندسازی ویندوز 11 به این مورد خلاصه نمی‌شود؛ چراکه در این سیستم عامل می‌توان همچنین به ویدیوهای در حال پخش هم زیرنویس آنی اضافه کرد! برای فعال کردن این قابلیت در بخش تنظیمات ویندوز باید دنبال تب توانمندسازی (Accessibility) بگردیم و از آن‌جا زیرنویس‌های زنده را فعال یا غیرفعال کنیم.

بازگرداندن منوی راست کلیک به حالت نسخه‌های قبلی ویندوز

ویندوز 11 در کنار تمامی ویژگی‌های جدید و جذابش، منوی راست کلیک را نیز تغییر داده و به شکلی بسیار ساده‌تر از قبل در اختیار کاربران قرار داده است. به این ترتیب در Windows 11 با راست کلیک کردن روی هر فایل یا پوشه با گزینه‌های معمول مثل کپی، پیست یا تغییر نام روبرو می‌شوید؛ درحالیکه گزینه‌های بیشتر در زیرمنوی Show More Options تجمیع شده‌اند! در عین حال برخی کاربران حرفه‌ای با این منوی جدید ارتباط چندانی برقرار نکرده و منوی قبلی را بیشتر می‌پسندند.

منوی راست کلیک Windows

این کار خوشبختانه در ویندوز 11 امکان‌پذیر است. برای انجام این کار لازم است که روی آیتم مد نظر خود یکبار کلیک کرده و سپس کلیدهای شیفت + F10 را فشار دهید. با انجام این کار، منوی راست کلیک نمایش داده شده برای آیتم انتخابی دقیقا مشابه با ویندوز 10 و نسخه‌های پیش از آن خواهد بود.

نمایش دسکتاپ با لرزاندن نوار اسم پنجره‌ها

دیگر قابلیت مخفی هیجان‌انگیز ویندوز 11 که البته در نسخه‌های پیشین این سیستم عامل هم قابل دسترسی بوده، امکان نمایش دسکتاپ با لرزاندن نوار اسم هر پنجره در بالای آن است! برای انجام این کار که تاثیر قابل توجهی در مالتی تسکینگ در ویندوز دارد، لازم است که روی نام هر پنجره باز کلیک کرده و سپس در حالی که کلید چپ ماوس را پایین نگه داشته‌اید، کرسر را اندکی بلرزانید! در این شرایط تمامی پنجره‌های باز، به جز آن که انتخاب کرده‌اید، به تسکبار انتقال یافته و دسکتاپ نمایش داده خواهد شد.

لرزاندن پنجره Windows

این قابلیت به‌ظاهر بی‌استفاده برای افرادی که مالتی تسکینگ فراوانی روی کامپیوتر ویندوزی خود انجام می‌دهند بسیار مفید خواهد بود. راهکار دیگر انجام این کار نیز استفاده از کلیدهای میانبر ویندوز + D است که تمامی پنجره‌های باز را مینیمایز می‌کند.

ویندوز 11 پر از قابلیت های مخفی کاربردی است!

با وجود این که ممکن است برخی از قابلیت‌های معرفی شده در این متن برایتان جدید و کاربردی جلوه کنند، اما توانمندی‌ها و قابلیت‌های جدید این سیستم عامل تنها به همین موارد خلاصه نمی‌شود. Windows اساسا پلتفرمی بسیار پویاست که به‌طور دائمی توسط مایکروسافت آپدیت می‌شود. علاوه بر بروزرسانی‌های سالیانه ویندوز، مایکروسافت همچنین برخی آپدیت‌های کاربردی را نیز تحت عنوان بروزرسانی‌های Moment به ویندوز اضافه کرده و عملکرد این سیستم عامل را به اشکال مختلف ارتقا می‌دهد. بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که با هر آپدیت قابلیت‌های جدید و جذاب متعددی به ویندوز اضافه شده و کاربری بخش‌های مختلف آن را ساده‌تر کند.

در گجت نیوز بخوانید:
پروژه اجرای اپلیکیشن های اندرویدی در ویندوز ۱۱ شکست خورد! ۱۰ مورد از ویژگی های جدید ویندوز ۱۱ که باید آنها را امتحان کنید افزایش سرعت بوت ویندوز با این چند ترفند کاربردی ۱۱ قابلیت ویندوز ۱۱ که عملکرد کامپیوتر شما را دگرگون می‌کنند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*