پرتکرارترین مشکلات ویندوز 11

پرتکرارترین مشکلات ویندوز 11 و راهکار برطرف برطرف کردن آن‌ها

ویندوز 11 مایکروسافت علیرغم عملکرد بسیار خوب خالی از اشکال نیست! در اینجا به معرفی پرتکرارترین مشکلات ویندوز 11 پرداخته و راهکارهای برطرف کردن هریک را بررسی خواهیم کرد.

با به اتمام رسیدن بازه پشتیبانی از ویندوز 10 در سال آینده، ویندوز 11 به پرطرفدارترین سیستم عامل روی کامپیوترها تبدیل خواهد شد. اکثر افرادی که طی سال‌های اخیر از دیگر سیستم عامل‌ها مثل مک او اس به ویندوز 11 مهاجرت کرده‌اند یا دستگاهشان را از ویندوز 10 به آن ارتقا داده‌اند معتقدند که علیرغم ایراداتی که این سیستم عامل دارد، عملکرد کلی آن قابل قبول است. البته طی سال‌های گذشته ایرادات فنی متعددی متوجه سیستم عامل مایکروسافت بوده. با این وجود ردموندی‌ها بیشتر این موارد را با آپدیت‌های منظم خود برطرف کرده‌اند.

البته ویندوز 11 به هیچ وجه سیستم عامل بی عیب و نقصی نیست؛ چراکه حتی همین الان هم کاربران این سیستم عامل گاه و بیگاه با مشکلاتی ناگهانی و بعضا عجیب روبرو می‌شوند که تا کنون سابقه نداشته است! به عنوان مثال مشکلاتی مانند پخش نشدن صدا حین پخش فیلم، قطع و وصل شدن شبکه وای فای یا مشاهده تاخیر و لگ در اجرای بازی‌های ویدیویی از جمله پرتکرارترین مشکلات ویندوز 11 هستند که کاربران به آن‌ها اشاره کرده‌اند.

خوشبختانه بسیاری از این مشکلات در چند گام ساده و بدون نیاز به مراجعه به تعمیرکاران قابل برطرف شدن هستند. به همین جهت امروز در گجت نیوز سعی داریم به تعدادی از پرتکرارترین مشکلات ویندوز 11 بپردازیم و راهکارهای برطرف کردن هریک را نیز به‌طور مختصر مورد بررسی قرار دهیم.

قطع شدن صدا در ویندوز 11

تنظیمات صدا Windows 11

ویندوز 11 از قابلیت‌های صوتی پیشرفته‌ای بهره می‌برد. با این وجود اگر سیستم شما قادر به پخش صدا حین نمایش محتوای ویدیویی نیست راهکارهای زیر را برای برطرف کردن مشکل امتحان کنید:

  • سطح صدا (ولوم) دستگاه خود را چک کنید: در قسمت پایین و سمت راست تسکبار، در کنار بخش مخصوص نمایش زمان و تاریخ، روی آیکون بلندگو راست کلیک کرده و گزینه Open Volume Mixer را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید سطح صدای کامپیوتر خود را مشاهده کنید. مطمئن شوید صدا برای گوش شما کافی‌ست!
  • تنظیمات صدای دستگاه را چک کنید: بار دیگر روی کلید بلندگو راست کلیک کرده و این بار گزینه Open Sound Settings را انتخاب نمایید. در صفحه ظاهرشده، اسلایدر مقابل Choose where to play sound را کلیک کنید و مطمئن شوید که بسته به نیازتان اسپیکر یا هدفون دستگاه را انتخاب کرده‌اید!
  • اتصالات را چک کنید: اگر از اسپیکرهای خارجی در کامپیوتر خود استفاده می‌کنید مطمئن شوید که همه اتصالات را درست چک کرده‌اید. برای این کار حتما تمامی کابل‌ها و سوکت‌ها را چک کنید. همچنین اگر از اسپیکرها یا هدفون‌های بیسیم استفاده می‌کنید، اتصال را یک بار قطع و وصل کنید.
  • از بخش «رفع مشکلات صوتی» ویندوز 11 استفاده کنید: بار دیگر روی آیکون اسپیکر در قسمت پایین نمایشگر راست کلیک کرده و عبارت Troubleshoot sound problems را انتخاب کنید. سپس راهنمایی‌های روی صفحه را دنبال کنید تا مشکلات ابتدایی مثل نصب یا سازگار نبودن درایور یا دیگر موارد را برطرف نمایید.

مشکلات شبکه ویندوز 11

پرتکرارترین مشکلات ویندوز 11

یکی دیگر از مشکلات پرتکرار ویندوز 11 نیز مشکلات شبکه مثل عدم اتصال دستگاه به اینترنت یا سرعت بسیار پایین شبکه است. این مشکل عموما چند دلیل عمده دارد که به شرح زیر هستند:

  • روتر خود را ریست کنید: بسیاری مواقع سرعت پایین اینترنت یا اختلالات شبکه، نه به ویندوز، بلکه به خود روتر مربوط می‌شود. در این شرایط سعی کنید مودم را ریست کرده و مجددا سعی کنید به آن متصل شوید.
  • کامپیوتر خود را ریستارت کنید: در بسیاری مواقع، ریستارت کردن کامپیوتر می‌تواند باعث رفع اختلالات شبکه و از سرگیری اتصال پرسرعت باشد. بنابراین ریستارت کردن کامپیوتر را هرگز فراموش نکنید.
  • تنظیمات شبکه ویندوز 11 را ریست کنید: برای انجام این کار کلیدهای Windows + I را فشرده و وارد بخش تنظیمات (Settings) شوید. در این بخش گزینه Network and Internet و سپس Advanced Network Settings را انتخاب کنید. به قسمت انتهایی این صفحه رفته و گزینه Network Reset را انتخاب نمایید. در این قسمت نیز پس از فشردن کلید Reset Now، روی کلید Yes کلیک کنید تا مراحل را تایید نمایید.
  • شیوه اتصال را تغییر دهید: در صورت امکان روش اتصال به اینترنت را بین وای فای و اترنت تغییر دهید. این کار در بسیاری شرایط به ارتقای عملکرد کمک فراوانی می‌کند.
  • از قسمت «رفع ایرادات شبکه» ویندوز 11 کمک بگیرید: همانند قبل، برای برطرف کردن برخی مشکلات ابتدایی شبکه نیز می‌توانید از بخش «رفع ایرادات» شبکه در ویندوز استفاده کنید. برای این کار لازم است در کادر جستجوی ویندوز عبارت «Network Troubleshooter» را انتخاب کنید. با باز شدن صفحه مربوطه، گزینه Find and fix Network problems را انتخاب کرده و سپس با کلیک کردن دکمه Next، گزینه Troubleshoot my connection to the internet را برگزینید.

مشکلات صفحه نمایش ویندوز 11 (سو سو کردن نمایشگر، نمایش محو تصاویر یا سیاه شدن تصویر)

پرش تصویر Windows 11

اگر صفحه نمایش ویندوز 11 شما به درستی نمایش داده نمی‌شود و شاهد برخی ایرادات در آن هستید، می‌توانید موارد زیر را چک کنید:

  • کامپیوترتان را خاموش و روشن کنید: راهکار اول برای حل این مشکل، خاموش و روشن کردن کامپیوتر و مانیتور است.
  • اتصالات خود را چک کنید: مطمدن شوید که اتصالات به‌درستی وصل بوده و کامپیوتر شما به مانیتور متصل است. اگر در این خصوص مطمئن نیستید، کابل‌ها را به‌طور کامل بیرون کشیده و مجددا متصل کنید.
  • درایور کارت گرافیک خود را آپدیت نمایید: اگر سیستم شما از یک کارت گرافیک مجزا بهره می‌برد، آپدیت کردن درایورهای کارت گرافیک راهکاری منطقی برای دریافت عملکرد بهتر است. برای این کار ابتدا باید مدل کارت گرافیک دستگاه را استخراج کرده و سپس از بخش پشتیبانی اینتل، AMD یا انویدیا اقدام به دریافت درایورهای مربوطه نمایید. آپدیت درایور کارت گرافیک در بخش اعظمی از موارد، مشکل را برطرف خواهد کرد.
  • ویندوز را آپدیت کنید: سعی کنید دستگاه خود را به آخرین نسخه ویندوز 11 ارتقا دهید. بروزرسانی‌های ویندوز در بسیاری موارد با رفع ایرادات و باگ‌های نرم افزاری مشکل اتصال شما را برطرف خواهند کرد.

لگ و سرعت پایین بازی‌ها روی ویندوز 11

ایرادات مربوط به زمان انجام بازی نیز از جمله پرتکرارترین مشکلات ویندوز 11 مایکروسافت هستند. به‌طور کلی سیستم عامل Windows 11 برای انجام بازی‌های ویدیویی بسیار بهینه‌تر از ویندوز 10 طراحی شده و عملکرد بسیار خوبی دارد. با این وجود اگر در اجرای بازی روی کامپیوتر یا لپتاپ ویندوزی خود با مشکل روبرو هستید موارد زیر را حتما امتحان کنید.

پرتکرارترین مشکلات ویندوز 11

  • مطمئن شوید که دستگاهتان داغ نکرده است: نخستین عاملی که ممکن است باعث کند شدن کامپیوتر شما حین اجرای بازی شود، داغ کردن آن است! بنابراین پیش از هرکاری دمای پردازنده و کارت گرافیک را با استفاده از Task Manager حرفه‌ای یا ابزارهای مختلفی که در اختیارتان است چک کنید تا از داغ نکردن آن‌ها مطمئن شوید.
  • درایور کارت گرافیک خود را بروزرسانی کنید: جدیدترین درایور مخصوص کارت گرافیک دستگاهتان را بسته به برند و مدل آن از وبسایت اینتل، AMD یا انویدیا دانلود کنید.
  • جدیدترین بروزرسانی‌های ویندوز را دانلود کنید: همواره سعی کنید جدیدترین آپدیت ویندوز 11 را روی سیستم خود داشته باشید. برخی از آپدیت‌های ویندوز با بهینه‌سازی‌های نرم افزاری متعددی همراه هستند که اجرای بازی روی دستگاه را آسان‌تر خواهد کرد.
  • VBS را غیرفعال کنید: «قابلیت امنیت مجازی» (Virtual Based Security) علیرغم مزایایی که دارد می‌تواند روی عملکرد گیمینگ کامپیوترهای ویندوزی اثر منفی داشته باشد. بنابراین اگر سرعت کامپیوترتان حین اجرای بازی پایین بوده و تمامی روش‌های دیگر را امتحان کرده‌اید، غیرفعال کردن VBS را هم امتحان نمایید.

اگر با انجام مراحل بالا سرعت اجرای بازی‌ها در کامپیوترتان همچنان کم است و لگ‌های متعددی در آن مشاهده می‌کنید احتمالا باید با دستکاری تنظیمات گرافیکی درون بازی سطح جزئیات و رزولوشن آن را پایین‌تر آورده و عملکردش را ارتقا دهید.

بخش جستجوی ویندوز قادر به یافتن اسناد شما نیست

جستجو Windows 11

بخش جستجوی ویندوز 11 به‌طور کلی ابزاری هوشمند تلقی شده که هم عملکردی سریع و هم دقتی بالا دارد. با این وجود برخی مواقع عملکرد این بخش آن‌طور که انتظار می‌رود نیست و اسنادی که در جستجوی آن‌ها هستید را پیدا نمی‌کند! برای رفع این مشکل در بخش جستجوی ویندوز عبارت Index را جستجو کنید و سپس گزینه Indexing Options را انتخاب نمایید. در گام بعدی، در تب Advanced گزینه Rebuild را انتخاب کنید تا دیتابیس جستجو از ابتدا ساخته شده و بتوانید کلیدواژه مد نظرتان را راحت‌تر پیدا کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
جذاب ترین ویژگی های جدید ویندوز ۱۱ که بی‌صبرانه منتظرشان هستیم مشکلات ویندوز ۱۰ و روش برطرف کردن آن‌ها آپدیت های ویندوز ۱۰ پولی می‌شود؛ مهاجرت اجباری کاربران به ویندوز ۱۱

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*