مقایسه پژو پارس با دنا پلاس توربو

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ مقایسه پژو پارس با دنا پلاس توربو

پژو پارس تیوفایو و دنا پلاس توربو از جمله خودروهای داخلی با قیمت نسبتا بالاتر از سایر تولیدات هم‌رده هستند که در سطح خودروهای نیمه‌اقتصادی بازار ایران جا می‌گیرند و به دلیل تشابه کلاس بدنه به‌علاوه نزدیک بودن قیمت آنها به یکدیگر، جزو معدود رقبای سدان‌ جمع‌وجور با قیمت میانی در کشور به حساب می‌آیند.

مقایسه پژو پارس با دنا پلاس توربو در مواردی نظیر مشخصات فنی، امکانات، عملکرد رانندگی و دیگر قسمت‌ها می‌تواند اطلاعات مهمی خصوصا به خریداران یکی از این دو خودرو ارائه دهد.

مشخصات فنی

پژو پارس TU5 همان‌طور که از اسمش پیداست، با موتور ۱۶ سوپاپ TU5 پژو ۲۰۶ به میدان آمده است. این موتور نسبت به مدل ۱۸۰۰ به‌ندرت دچار سوختن واشر سرسیلندر می‌شود و از لحاظ کیفی و استهلاک وضعیت بهتری نسبت به موتور ۸ سوپاپ پژو پارس معمولی دارد. حداکثر قدرت موتور TU5 برابر با ۱۰۵ اسب بخار است و بیشترین گشتاور آن به ۱۴۲ نیوتن.متر می‌رسد.

این در حالی است که موتور دنا پلاس توربو از نوع ۱.۷ لیتری ۱۶ سوپاپ است و قدرت بسیار بیشتری در حد ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن.متر تولید می‌کند که البته همه این قدرت به سر چرخ نمی‌رسد. با این حال نسبت به پارس تیوفایو شتاب و هیجان رانندگی بسیار بهتری ارائه می‌دهد. با توجه به توربو بودن این موتور نیاز به استفاده از بنزین باکیفیت و سوپر برای آن کاملاً ضروری است، اما موتور تیوفایو تا حد امکان می‌تواند با بنزین معمولی نیز کار کند.

مصرف سوخت دنا پلاس توربو بیشتر است و چیزی حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود، ولی این رقم برای پژو پارس تیوفایو برابر ۷.۲ لیتر است. بنابراین موتور تیوفایو استهلاک و دردسر فنی کمتری دارد، اما موتور EF7 توربو شتاب بهتر و هیجان رانندگی بالاتری ارائه می‌دهد.

کیفیت سواری هر دو خودرو تقریباً در یک حد است و سواری آنها نسبتا نرم احساس می‌شود. اما در این میان به دلیل شتاب و ذات اسپرت‌تر دنا پلاس توربو حین سواری با این خودرو متوجه خواهید شد که عملکرد سیستم تعلیق آن کمی اسپرت‌تر است. ضمن آنکه به دلیل قدرت موتور بالا، هنگام عبور سریع از پیچ‌ها و مانور دهی ناگهانی، احتمال کم فرمانی در دنا پلاس توربو وجود دارد.

گیربکس هر دو خودرو از نوع ۵ سرعته دستی است و عملکرد آن نسبتا دقیق برآورد می‌شود. البته دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی نیز به تازگی به بازار آمده است. از سوی دیگر بهتر بود برای موتور تیوفایو از گیربکس با دنده‌های یک و دو اصطلاحا قدرتی‌تر استفاده شود تا شتاب این خودرو در شروع حرکت بهبود پیدا کند.

مشخصات کلی

  پژو پارس TU5 دنا پلاس توربو
نوع موتور خودرو خطی بنزینی خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۶ لیتر ۱.۷ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶ ۴ / ۱۶
تنفس موتور تنفس طبیعی توربوشارژر
قدرت ۱۰۵ اسب بخار ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن.متر ۲۱۵ نیوتن.متر
گیربکس ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۳.۲ ثانیه ۱۰ ثانیه
سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۵
فرمان هیدرولیک برقی
بدنه سدان کامپکت سدان کامپکت
نوع رینگ آلومینیومی آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

  پژو پارس دنا پلاس توربو
طول ۴۴۹۸ میلیمتر ۴۵۵۹ میلیمتر
عرض ۱۷۰۲ میلیمتر ۱۹۴۴ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۱۰ میلیمتر ۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۶۹ میلیمتر ۲۶۷۱ میلیمتر
وزن خالص ۱۱۸۵ کیلوگرم ۱۲۶۲ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۴۷۰ لیتر ۵۰۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۷۰ لیتر ۶۰ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ ۱۶ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی پژو پارس

طراحی دنا پلاس توربو

پژو پارس خودرویی متعلق به ۲۰ سال پیش و سازه اصلی آن نیز متعلق به پژو ۴۰۵ با حدود ۳۰ سال سن است. بنابراین از پژو پارس انتظار یک ظاهر مدرن با المان‌های امروزی و مطابق با اصول طراحی نوین نداریم. با این حال پژو پارس همچنان میان بسیاری از مشتریان محبوب بوده و اصطلاحا ابهت و اصالت خاصی در آن احساس می‌شود. اما دنا پلاس طراحی کاملا متفاوت و مدرن‌تری ارائه می‌دهد. این خودرو با وجود آنکه نسخه ارتقایافته بدنه سمند را استفاده می‌کند، اما طراحی هیجان‌انگیز و نوین‌تری نسبت به پژو پرشیا ارائه می‌دهد.

از همین رو بسیاری از مشتریان خودروهای داخلی ظاهر دنا پلاس توربو را می‌پسندند و علی‌رغم ناهماهنگی‌هایی که در قسمت‌های مختلف بدنه خودرو احساس می‌شود، خریداران ایرانی که انتخاب‌های زیادی هم ندارند، با ظاهر دنا پلاس ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و عموما آن را خودرو جذاب‌تری نسبت به پژو پارس می‌دانند.

طراحی داخلی

کابین پژو پارس

کابین دنا پلاس توربو

نمای داخلی پژو پارس از سال ۹۳ به این طرف با یک داشبورد جدید و غربیلک فرمان مدرن‌تر عرضه شد. این سبک طراحی نسبت به گذشته بسیار زیباتر است و ایران خودرو مقدار زیادی از زشتی‌های داشبورد قبلی را که متعلق به پژو ۴۰۵ بود، از داخل این خودرو حذف کرده است. با این حال وقتی با داشبورد نسخه پلاس دنا مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که داشبورد دنا پلاس زیباتر است و المان‌های جذاب‌تری در آن دیده می‌شود. بنابراین بسیار از کاربران نمای داخل دنا پلاس را بیشتر خواهند پسندید.

از لحاظ میزان فضای موجود در اتاق، وضعیت پژو پارس بهتر است؛ زیرا تغییرات شکل‌گرفته در صندلی‌های دنا پلاس باعث شده است تا هم فضای راننده و هم فضای سرنشینان عقب نسبت به پژو پارس، علی‌رغم فاصله محوری یکسان، کمی محدودتر شود و فضای کمتری در اختیار سرنشینان بگذارد. کیفیت متریال استفاده‌شده در ساخت داشبورد و رودری‌های هر دو خودرو چندان جالب نیست و پلاستیک‌های خشک و کم‌کیفیت ماده اصلی تشکیل‌دهنده ادوات داخلی این دو خودرو هستند.

در مورد حجم صندوق عقب نیز باید گفت که پژو پارس حدود ۴۷۰ لیتر ظرفیت ارائه می‌دهد و حجم صندوق دنا پلاس برابر ۵۰۰ لیتر است. بنابراین هر دو خودرو صندوق عقب‌های نسبتا بزرگی دارند، اما وضعیت دنا پلاس کمی بهتر از حریف ارزیابی می‌شود.

آپشن ها و امکانات

مقایسه پژو پارس با دنا پلاس توربو از نظر آپشن‌ها و امکانات نشان می‌دهد که دنا پلاس جدیدتر است.

کروز کنترل، دیلایت، نمایشگر لمسی مولتی مدیا، دوربین عقب، ناوبری و سانروف تجهیزاتی است که در دنا پلاس توربو وجود دارد تا امتیاز این بخش به‌طور کامل به محصول جدیدتر ایران خودرو برسد.

  پژو پارس TU5 دنا پلاس توربو
کروز کنترل ندارد دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی ندارد ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد ندارد
کنترل کشش ندارد ندارد
کنترل پایداری ندارد ندارد
اتو پارک ندارد ندارد
سنسور جلو ندارد ندارد
سنسور عقب دارد دارد
رادار نقطه کور ندارد ندارد
رادار تغییر لاین ندارد ندارد
رادار تصادف جلو ندارد ندارد
رادار تصادف عقب ندارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
توزیع نیروی ترمز دارد دارد
ترمز کمکی ندارد ندارد
ترمز اضطراری ندارد ندارد
ترمز پارک برقی ندارد ندارد
پدال شیفتر ندارد ندارد
اتولایت ندارد ندارد
چراغ روز ندارد دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد دارد
گرم‌کن فرمان ندارد ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی ندارد دارد
ناوبری ندارد دارد
نمایشگر هدآپ ندارد ندارد
دوربین عقب ندارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد ندارد
کیسه هوا دارد دارد
ورود بدون کلید ندارد ندارد
استارت بدون کلید ندارد ندارد
تهویه اتوماتیک دارد دارد
صندلی برقی راننده دارد دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد دارد
گرمکن صندلی جلو ندارد ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد ندارد
آینه بغل برقی دارد دارد
گرم‌کن آینه بغل ندارد ندارد
پانوراما ندارد ندارد
سانروف ندارد دارد

خرید پژو پارس یا دنا پلاس توربو

نمای عقب پژو پارس

نمای عقب دنا پلاس توربو

مقایسه پژو پارس و دنا پلاس توربو به ما این‌طور می‌گوید که هر دو خودرو در بازار فعلی کشور جزو گزینه‌های معدود و مناسب برای خانواده‌ها به حساب می‌آیند. تحلیل بازار خودرو نشان می‌دهد هم پژو پارس تیوفایو و هم دنا پلاس توربو از رونق مناسبی در معاملات برخوردارند و هنگام خرید خودرو و یا هنگام فروش خودرو مشتریان زیادی برای آنها در بازار وجود دارد.

اما پژو پارس تیوفایو برای افرادی مناسب‌تر است که دردسرهای موتور توربو خط قرمز آنهاست و نمی‌خواهند خیلی با حساسیت‌های نگهداری موتورهای توربوشارژ روبرو شوند. بنابراین پژو پارس با استهلاک فنی کمتر، کابین کمی جادارتر و حساسیت کمتر نسبت به کیفیت بنزین و روغن و در نتیجه هزینه نگهداری پایین‌تر، می‌تواند گزینه قابل قبولی برای مشتریان کمتر ریسک‌پذیر باشد.

اما دنا پلاس توربو خودرویی با شتاب و هیجان رانندگی بالاتر است طراحی ظاهری جوان‌پسندتری دارد، امکانات بهتری نسبت به پژو پارس ارائه می‌دهد و به‌طور کلی نسبت به حریف کمی لوکس‌تر به نظر می‌رسد. اما وجود موتور توربوشارژ باعث خواهد شد که حساسیت نگهداری فنی این خودرو نسبت به حریف بیشتر باشد و هزینه‌های بالاتری برای دارنده آن به دنبال بیاورد. از لحاظ تخمین قیمت خودرو و قیمت روز خودرو در بازار نیز معمولا دنا پلاس توربو نسبت به پژو پارس تیوفایو کمی بالاتر است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور