با انتشار گزارش مالی متا، سهام شرکت ۱۶ درصد سقوط کرد

پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
مطالعه 2 دقیقه
لوگو متا روی ساختمان این شرکت
گزارش مالی جدید متا باعث شد ارزش سهام این غول شبکه‌های اجتماعی به‌شدت افت کند.
تبلیغات

سهام شرکت متا پس‌از انتشار گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۴ با کاهش ۱۶ درصدی مواجه شد؛ آن هم در حالی که درآمد متا در بازه‌ی زمانی مورد اشاره فراتر از انتظارات تحلیلگران بود.

یکی از دلایل افزایش ناگهانی سود خالص متا این است که با افزایش سرعت رشد درآمد، هزینه‌های فروش و بازاریابی شرکت نسبت‌به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش یافته‌ است. متا انتظار دارد درآمد حاصل از فروش خدماتش در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۴ بین ۳۶٫۵ تا ۳۹ میلیارد دلار باشد. میانگین این محدوده یعنی ۳۷٫۷۵ میلیارد دلار، نشان‌دهنده‌ی رشد ۱۸ درصدی نسبت‌به سال گذشته است که کمتر از برآورد ۳۸٫۳ میلیارد دلاری تحلیلگران است.

پس‌از آن‌که مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در گزارش مالی درمورد سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی مانند عینک‌های هوشمند و واقعیت ترکیبی و همچنین افزایش سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی صحبت کرد، فروش سهام این شرکت سرعت گرفت و ارزشش پایین آمد.

عملکرد مالی چشم‌گیر متا در چند فصل مالی اخیر باعث افزایش انتظارات سرمایه‌گذاران شده است و جای کمی برای خطا باقی می‌گذارد. قیمت سهام این شرکت تا پایان معاملات روز چهارشنبه حدود ۴۰ درصد نسبت‌به ابتدای سال افزایش یافته است، درحالی‌که سال گذشته تقریباً سه‌برابر شده بود.

متا پس از عملکرد ناامیدکننده در سال ۲۰۲۲، درحال پس‌گرفتن سهم بازار تبلیغات دیجیتال است. متا در آن زمان به‌دلیل به‌روزرسانی سیاست‌های حریم خصوصی iOS اپل و نگرانی‌های کلان اقتصادی، با ضربه‌ی مالی سنگینی مواجه شد.

سوزان لی، مدیر مالی متا، می‌گوید این شرکت درحال سرمایه‌گذاری روی مدل‌های هوش مصنوعی است که می‌توانند تبلیغات مرتبط با هر کاربر را با دقت پیش‌بینی کنند و همچنین ابزارهایی را برای خودکارسازی فرایند ایجاد تبلیغات توسعه می‌دهد. درآمد تبلیغاتی که بخش عمده‌ای از کسب‌وکار متا را تشکیل می‌دهد، در سه‌ماهه‌ی اول ۲۷ درصد افزایش یافت و به ۳۵٫۶۴ میلیارد دلار رسید.

واحد Reality Labs متا که سخت‌افزار و نرم‌افزار مرتبط با متاورس را توسعه می‌دهد همچنان درحال ضرردهی است. این واحد در سه‌ماهه‌ی اول ۴۴۰ میلیون دلار فروش و ۳٫۸۵ میلیارد دلار ضرر کرد که مجموع ضرر آن را از اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون به بیش‌از ۴۵ میلیارد دلار می‌رساند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات