حمله زباله‌های فضایی به ایستگاه فضایی چین

جنگ ستارگان واقعی: زباله‌های فضایی به ایستگاه فضایی چین حمله کردند

زباله‌های فضایی این‌بار به ایستگاه فضایی چین حمله‌ور شدند و نزدیک بود آسیب‌های جدی را به آن وارد کنند. زباله‌هایی که به‌شدت خطرناک هستند.

فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی چین پس از برخورد یک قطعه زباله فضایی که منجر به نقص فنی در سیستم برق ایستگاه شد، با موفقیت تعمیرات را به پایان رساندند. مقامات آژانس فضایی چین (CMSA) روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی این موضوع را اعلام کردند.

این زباله به کابل‌های برق متصل به پنل‌های خورشیدی بخش مرکزی ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) برخورد کرد و توسط فضانوردان طی دو راهپیمایی فضایی تعمیر شد. آخرین مورد از این راهپیمایی‌ها در اوایل ماه گذشته انجام شده است. به گزارش رسانه‌های دولتی چین، قرار است خدمه فعلی پس از تحویل عملیات ایستگاه به خدمه ورودی Shenzhou-18، در تاریخ ۳۰ آوریل (۱۱ اردیبهشت) به زمین بازگردند.

حمله زباله‌های فضایی به ایستگاه فضایی چین

عکسی از داخل ایستگاه فضایی تیانگونگ چین

مقامات آژانس فضایی چین اعلام کردند که این سازمان در حال بهینه‌سازی رویه‌های هشدار و اجتناب از برخورد با اجرام فضایی است و موفق شده‌اند میزان هشدارهای اشتباه را ۳۰ درصد کاهش دهند. به‌عنوان یک اقدام دیگر برای بهبود ایمنی، از یک دوربین باکیفیت روی بازوی رباتیک Tiangong به‌همراه دوربین‌های دستی مورد استفاده فضانوردان در راهپیمایی فضایی برای بررسی دقیق وضعیت بیرونی ایستگاه و یافتن هرگونه برخورد و تجزیه و تحلیل مکانیزم برخورد زباله‌های کوچک استفاده خواهد شد.

پیشینه خبر:
اولین عکس ها از ایستگاه فضایی چین منتشر شد تماشا کنید: آزمایش خطرناک فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی تیانگونگ

ایستگاه فضایی چین دقیقاً در کجا قرار دارد؟

ایستگاه فضایی چین در ارتفاع حدود ۴۵۰ کیلومتری زمین و تقریباً ۵۰ کیلومتر بالاتر از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در مدار پایین زمین قرار دارد. این موضوع باعث می‌شود هر دو ایستگاه در مدار نزدیک زمین قرار گیرند، جایی که بیشتر زباله‌های خطرناک فضایی وجود دارند.

زباله های فضایی شامل ماهواره‌های غیرفعال، قطعات راکت‌های استفاده شده و تعداد زیادی قطعه ریز ناشی از برخوردهای تصادفی بین این اجرام است. آن‌ها با سرعت بسیار زیاد به دور زمین حرکت می‌کنند و بنابراین هر برخوردی با هر یک از ایستگاه‌های فضایی می‌تواند منجر به خسارات شدیدی شود.

گردانندگان هر دو ایستگاه مدارگرد، سیستم‌هایی برای ردیابی قطعات بزرگ‌تر زباله فضایی در اختیار دارند و در صورتی که تشخیص داده شود قطعه‌ای در مسیر برخورد با ایستگاه قرار دارد، ایستگاه به مدار بالاتر یا پایین‌تری منتقل می‌شود تا از برخورد جلوگیری شود. به‌طور مثال ناسا ایده‌ای برای جمع آوری زباله های فضایی با یک کیسه زباله غول پیکر را اجرا خواهد کرد که می‌تواند تا حد زیادی این خطرات را بکاهد.

حمله زباله‌های فضایی به ایستگاه فضایی چین

در حادثه مهمی که سال ۲۰۲۱ رخ داد، به فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی دستور داده شد تا در فضاپیمای خود پناه بگیرند، زیرا ابر زباله‌های خطرناک فضایی (ناشی از آزمایش ضد موشکی روسیه که یک ماهواره قدیمی را نابود کرده بود) به‌طور نگران‌کننده‌ای به ایستگاه نزدیک شد. خوشبختانه، ایستگاه فضایی بین‌المللی موفق شد از هر گونه آسیبی جلوگیری کند و خدمه توانستند به وظایف عادی خود بازگردند.

با افزایش مداوم زباله‌های فضایی، تعدادی از شرکت‌ها در حال بررسی روش‌های مختلفی برای پاکسازی آن هستند تا عملیات در مدار پایین زمین را نه تنها برای ایستگاه‌های فضایی، بلکه برای ماهواره‌های کارآمدی که خدمات حیاتی را روی زمین تأمین می‌کنند، ایمن‌تر سازند.

در گجت نیوز بخوانید:
چینی‌ها وسط فضا آرایشگاه زدند + ویدیو ایستگاه فضایی چین اکنون یک جنگل تمام عیار است حرکت زیبای بادبان های خورشیدی ایستگاه فضایی چین را تماشا کنید + ویدیو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*