بزرگ‌ترین چاپگر سه‌بعدی دنیا، یک خانه را در ۸۰ ساعت می‌سازد

پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
یک خانه‌ی قهوه‌ای و سفید هم سطح با زمین
آمریکا با بزرگ‌ترین چاپگر سه‌بعدی دنیا به دنبال حل کردن مشکل بی‌خانمان‌ها است.
تبلیغات

بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان در ایالات متحده رونمایی شد و مقامات گفتند که این چاپگر قادر خواهد بود محله‌های جدیدی شامل خانه‌های مقرون‌به‌صرفه را برای مقابله با بی‌خانمانی ایجاد کند.

چاپگر جدید که Factory Of The Future 1.0 نام دارد، در محوطه‌ی دانشگاه مین ساخته شده است و هوش مصنوعی را با عملیات رباتیک و محاسبات با کارایی بالا ترکیب می‌کند.

دانشگاه مین در بیانیه‌ای می‌گوید: «این چاپگر می‌تواند سازه‌هایی به طول ۲۹ متر، عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۵٫۵ متر را تولید کند و فرصت‌های جدیدی برای تولید خانه‌های سازگار با محیط زیست و مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌دهد.»

دانشگاه مین پیش‌تر محل ثبت رکورد گینس ۲۰۱۹ برای بزرگترین چاپگر سه بعدی پلیمری جهان بود، اما گفته می‌شود این دستگاه جدید چهار برابر بزرگتر دستگاه قبلی است، در نتیجه با دستگاه فعلی می‌توان با سرعت بالاتر و ابعاد بزرگتر اقدام به ساخت خانه کرد. به‌طوری که این چاپگر غول‌پیکر جدید می‌تواند یک خانه را در عرض ۸۰ ساعت بسازد.

طبق برنامه‌ی محیط زیست سازمان ملل، بخش ساخت و ساز تقریباً ۳۷ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را به خود اختصاص می‌دهد که بیشتر به دلیل تولید و استفاده از موادی مانند سیمان، فولاد و آلومینیوم است که ردپای کربن قابل توجهی دارند.

بنابر گفته‌ی دانشگاه مین، برای ساخت خانه‌‌های جدید می‌توان از مواد سازگار با محیط زیست استفاده کرد، در نتیجه می‌توان محله‌های مسکونی مقرون به صرفه با کمترین میزان کربن ایجاد کرد.

اگر ساختمانی که با این دستگاه ساخته شده است، مناسب نباشد یا در تولید آن مشکلات بنیانی ایجاد شده باشد، می‌توان خانه را بازیافت کرد و از مواد باقی‌مانده دوباره اقدام به ساخت یک خانه‌ی جدید کرد.

گفته می‌شود Factory Of The Future 1.0 توانایی تولید ۲۲۷ کیلوگرم مواد در ساعت را دارد. طبق اعلام دانشگاه مین، طی ۶ سال آینده ۸۰٬۰۰۰ خانه به واسطه‌ی این دستگاه ساخته خواهند شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات