گیاه مخصوص تصفیه هوای منزل

تولید یک گیاه جدید با قابلیت پاکسازی و تصفیه هوای منزل

یک شرکت فرانسوی از تولید گیاه جدیدی پرده‌برداری کرده که با قدرت بالایی قادر به پاکسازی و تصفیه هوای منزل، تا چند برابر گیاهان عادی است.

همان‌طور که می‌دانیم درختان و گیاهان، مونوکسید کربن را از هوا جذب می‌کنند. اما با توجه به حجم آلاینده‌هایی که در فضای باز و خانه‌هایمان تولید می‌کنیم، توانایی گیاهان در تصفیه هوا محدود است. شرکت زیست‌مهندسی نئوپلانت ایده جدیدی دارد که ممکن است دیدگاه شما را نسبت به گیاهان خانگی و قدرت آن‌ها در تصفیه هوا تغییر دهد.

تصفیه هوای منزل با یک گیاه جذاب زیست‌مهندسی‌شده

این شرکت فرانسوی به‌تازگی اولین محصول خود به نام «نئو پی‌ایکس» را عرضه کرده است. این محصول برخلاف تصور، فناوری پیچیده‌ای نیست. در واقع تقریباً تمام اجزای آن ارگانیک یا بازیافتی هستند. در خانه‌ خودتان شاید حتی متوجه حضور آن هم نشوید، اما حاصل چهار سال تحقیق در حوزه زیست‌مهندسی و تکامل هدایت شده است. در حالی که مهندسان سخت‌افزار و نرم‌افزار با اعداد صفر و یک سر و کار دارند، دانشمندان نئوپلانت با چهار حرف کلیدی سروکله می‌زنند: آدنین، سیتوزین، گوانین و تیمین، که بلوک‌های سازنده DNA هستند. آن‌ها با استفاده از این حروف، باکتری‌های تصفیه‌کننده سموم را بازمهندسی کرده‌اند و نسل جدیدی از گیاهان خانگی با قدرت تصفیه هوا را به‌وجود آورده‌اند.

گیاه مخصوص تصفیه هوای منزل

گیاه مخصوص تصفیه هوای منزل

هفته گذشته این شرکت توجه ما را به یک پوتوس ملکه مرمری باطراوت و زیبا در گلدانی به رنگ بژ جلب کردند. اما این یک گیاه معمولی نبود؛ گلدان آن یا به قول آن‌ها «پوسته خودآبیار» گیاه از پلاستیک زیستی ساخته شده از ضایعات کشاورزی بازیافتی است. این پوسته دارای تهویه و سبد داخلی است که از گیاه با توانایی فوق‌العاده در تصفیه هوا محافظت می‌کند.

آن‌ها توضیح دادند که این گیاه می‌تواند 30 برابر بیشتر از یک گیاه معمولی ترکیبات آلی فرار (VOCs) را از هوا جذب کند. به‌عبارت دیگر، به‌تنهایی می‌تواند کار 30 گیاه دیگر حاضر در اتاق را انجام دهد که فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. راز این توانایی نه در خود گیاه، بلکه در رابطه همزیستی بین باکتری‌های بازمهندسی‌شده نئوپلانت و پوتوس برگ‌دار نهفته است.

گیاه مخصوص تصفیه هوای منزل

هر ماه، این گیاه مقداری از محلول تقویت‌کننده به نام قطره‌های قدرت را دریافت می‌کند. این محلول با آب مخلوط شده و سپس به خاک گیاه اضافه می‌شود. قطره‌های قدرت، باکتری‌های قدرتمند را به گیاه می‌رسانند (باید توجه داشت که گیاهان معمولی هم روی خود و هم در خاکشان باکتری دارند، درست همان‌طور که بدن انسان روی پوست و روده خود باکتری‌های مفید دارد). این باکتری‌ها در میان ریشه‌ها زندگی می‌کنند و از طریق برگ‌ها و خاک (به لطف تهویه‌هایی که در سبد گیاه تعبیه شده و هوا را به سمت ریشه‌ها هدایت می‌کند) سموم را جذب کرده و آن‌ها را به مواد مغذی برای گیاه تبدیل می‌کنند.

گیاه مخصوص تصفیه هوای منزل

گیاه مخصوص تصفیه هوای منزل

باکتریِ موجود در این محصول، اگرچه در طبیعت هم یافت می‌شود، اما گونه خاصی است که دانشمندان نئوپلانت آن را مهندسی کرده‌اند. چهار سال پیش، محققان این شرکت به مناطق آلوده سفر کردند تا باکتری‌هایی را بیابند که در چنین شرایطی به خوبی رشد می‌کنند. سپس باکتری‌ها را تحت فشار قرار دادند تا ببینند کدام یک در سطوح بالاتر ترکیبات آلی فرار (VOCs) عملکرد بهتری دارند. در عین حال، آن‌ها باکتری‌هایی را که توانایی سازگاری با سطوح رو به افزایش آلاینده‌ها را داشتند، شناسایی کردند. آن‌ها از طریق همین فرآیند تکامل هدایت‌شده بود که گونه سفارشی و علاقه‌مند به VOC خود را مهندسی کردند که با نام «سودوموناس پوتیدا» نیز شناخته می‌شود.

گیاه مخصوص تصفیه هوای منزل

گیاه مخصوص تصفیه هوای منزل

فروش اولین گیاه تصفیه کننده هوا نئو پی‌ایکس

اکنون شرکت نئوپلانت آماده فروش اولین محصول خود با نام «نئو پی‌ایکس» است. این پکیج با قیمت 139 دلار شامل گیاه، پوسته خودآبیار، شش بسته از محلول «قطره‌های قدرت» و یک بشر و همزن شیشه‌ای (مشابه آزمایشگاه) برای مخلوط کردن محلول می‌شود. خریداران می‌توانند با پرداخت هزینه مقدم شش ماهه «قطره‌های قدرت»، این پکیج را با قیمت 119 دلار تهیه کنند. هزینه تأمین سه‌ماهه این محلول نیز 39 دلار است.

هر گیاه می‌تواند کیفیت هوای یک اتاق خواب با اندازه‌ی معمولی را تأمین کند. برای پوشش‌دهی بیشتر، به تعداد بیشتری گیاه و «قطره‌های قدرت» نیاز خواهید داشت.

در گجت نیوز بخوانید:
این گیاه سرخس زامبی هرگز نمی‌میرد! میکروب های زمین می‌توانند به رشد گیاه در خاک کره ماه کمک کنند گیاه چتر پشمی، رقیب اصلی حشیش در جهان است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*