پیشگیری خالی شدن سریع باتری در گوشی های هوشمند

آموزش پیشگیری از خالی شدن سریع باتری در گوشی های هوشمند

اگر احساس می‌کنید که شارژ باتری گوشی شما زودتر از حالت عادی تخلیه می‌شود، با انجام یک سری اقدامات می‌توانید این مشکل را حل کنید.

آیا از اینکه پس از هر بار شارژ کامل گوشی بلافاصله می‌بینید مقدار شارژ باتری آن به ۰٪ رسیده، خسته شده‌اید؟ آیا حتی در صورت استفاده نکردن از گوشی شارژ باتری آن به راحتی تخلیه می‌شود؟ خب در این صورت باید بگوییم که شما با مشکل خالی شدن سریع باتری گوشی مواجه هستید. اکثر کاربران حداقل یک بار این مشکل را تجربه کرده‌اند.

خب، خوشبختانه باید بدانید که برای رفع این مشکل همیشه نیازی به تعویض باتری ندارید! بله، شما می‌توانید از خالی شدن سریع باتری گوشی خود پیشگیری کنید. می‌خواهید بدانید چگونه؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید این مطلب را تا انتها بررسی کنید. در اینجا، همه چیزهایی را که در مورد این موضوع باید بدانید پیدا خواهید کرد.

علت خالی شدن سریع شارژ باتری گوشی

دلایل زیادی وجود دارد که باعث شود گوشی شما شارژ نگه ندارد. اما به طور کلی، این موارد می‌توانند دلایل خالی شدن سریع باتری باشند:

روشنایی زیاد نمایشگر و برنامه‌های پس زمینه فراوان

روشنایی زیاد نمایشگر یکی از عوامل اصلی خالی شدن سریع باتری است. کم کردن نور صفحه نمایش می‌تواند به میزان زیادی در صرفه‌جویی باتری کمک کند. همچنین، اجرای بسیاری از برنامه‌ها در پس‌زمینه، حتی زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، می‌تواند مانع از نگه‌داشتن شارژ توسط گوشی شما شود.

پیشگیری خالی شدن سریع باتری در گوشی های هوشمند

استفاده مداوم از GPS

استفاده از سرویس‌های لوکیشن، برنامه‌های هواشناسی و ردیاب‌های تناسب اندام می‌توانند باعث خالی شدن سریع باتری گوشی شما شوند.

دریافت ایمیل‌های فراوان و اتصالات مداوم

اگر گوشی شما دائما ایمیل جدید دریافت می‌کند، مثل آن است که ماشین روشنی بدون حرکت باشد و به این شکل از باتری استفاده می‌کند. علاوه بر این روشن بودن بلوتوث، وای فای و دیتای گوشی هم می‌تواند باعث خالی شدن باتری گوشی شما شود.

نرم افزار‌های قدیمی و منسوخ شده و حجم بالای نوتیفیکیشن‌ها

ممکن است نرم افزارهای قدیمی و منسوخ شده از لحاظ مصرف باتری بهینه سازی نشده باشند. حتی ممکن است برنامه‌ها روی یک گوشی با نرم افزار قدیمی به درستی اجرا نشوند.

سيل دائمی اعلانات و نوتیفیکیشن‌ها هر بار باعث روشن شدن صفحه نمایش شما می‌شوند و از باتری گوشی شما استفاده می‌کنند.

جلوگیری از خالی شدن سریع باتری گوشی

برای رفع مشکل تخلیه سریع باتری چندین راه حل وجود دارد. در اینجا به چند مورد از موثرترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

۱- برنامه‌های پس زمینه را غیرفعال کنید

این مورد اغلب بزرگترین عامل در خالی شدن باتری است. بسیاری از برنامه‌ها به‌طور پنهانی در پس‌زمینه اجرا می‌شوند و حتی زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، به کار خود ادامه می‌دهند. اندروید یک قابلیت داخلی برای محدود کردن فعالیت پس‌زمینه ارائه می‌دهد. این کار به اطمینان از مصرف نکردن باتری توسط برنامه‌ها در مواقع غیر‌ضروری کمک می‌کند.

پیشگیری خالی شدن سریع باتری در گوشی های هوشمند

۲- مجوزهای برنامه‌ها را بررسی کنید و ویژگی‌های غیرضروری را غیرفعال کنید

با دقت مجوزهایی که به هر برنامه می‌دهید را بررسی کنید. آیا واقعا یک پخش‌کننده موسیقی به دسترسی موقعیت مکانی نیاز دارد؟ محدود کردن مجوزهای غیرضروری می‌تواند عمر باتری را بهبود بخشد.

بسیاری از برنامه‌ها دارای قابلیت‌هایی هستند که شاید به درد شما نخورند. به دنبال تنظیماتی باشید تا ویژگی‌هایی مانند ردیابی موقعیت یا مکانی یا به‌روزرسانی در پس‌زمینه را برای برنامه‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارند، غیرفعال کنید.

۳- برنامه‌های پرمصرف را محدود کنید

بسیاری از برنامه‌ها ممکن است خیلی بیشتر از حد نیاز باتری مصرف کنند. این برنامه‌ها باعث می‌شوند شارژ گوشی شما به سرعت خالی شود. اولین قدم این است که برنامه‌های پرمصرف را شناسایی کنید. برای این کار می‌توانید از قابلیت نظارت بر باتری که در تنظیمات گوشی شماست، استفاده کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
۱۱ اپلیکیشن محبوبی که دشمن باتری گوشی اندرویدی شما هستند

حالا گزینه‌ «Battery Usage» یا «Battery» را پیدا کنید. بعد از آنکه برنامه‌های پرمصرف را پیدا کردید، می‌توانید وارد عمل شوید! اکثر گوشی‌های هوشمند به شما اجازه می‌دهند تا میزان مصرف انرژی این برنامه‌ها را محدود کنید. این قابلیت به طور خاص به جلوگیری از خالی شدن سریع باتری کمک می‌کند.
پیشگیری خالی شدن سریع باتری در گوشی های هوشمند

۴- برای جلوگیری از تخلیه سریع باتری تنظیمات اعلان برنامه را تغییر دهید

دریافت نوتیفیکیشن‌های متعدد هم می‌تواند باتری گوشی را تخلیه کند. در اکثر مواقع، این اعلانات از سمت برنامه‌هایی که نیازی به فرستادن تعداد زیادی اعلان ندارند، ارسال می‌شوند. برای مثال، برنامه‌های خرید آنلاین همیشه به ارسال حجم زیادی از نوتیفیکیشن‌ها معروف هستند. پس تنظیمات اعلان‌ها را چک کنید و ببینید کدام برنامه‌ها بیشترین تعداد اعلان را برای شما ارسال می‌کنند.

بعد از آنکه برنامه‌هایی که نوتیفیکیشن‌های فراوان ارسال می‌کنند را شناسایی کردید، می‌توانید کنترل را به دست بگیرید! اکثر برنامه‌ها به شما امکان شخصی‌سازی تنظیمات اعلان را می‌دهند. پس به راحتی می‌توانید اعلان‌های برنامه‌هایی که ضروری نیستند را غیرفعال کنید.

5- دارک مود یا حالت تیره گوشی را فعال کنید

امروزه بسیاری از برنامه‌ها و تنظیمات سیستم، گزینه‌ حالت تیره (Dark Mode) یا حالت شب (Night Mode) را ارائه می‌دهند. این حالت با استفاده از رنگ‌های تیره‌تر، درخشندگی صفحه نمایش را کاهش می‌دهد. این ویژگی به خصوص روی گوشی‌های همراهی که از نمایشگرهای OLED یا AMOLED استفاده می‌کنند، بسیار مؤثر است. حالت تیره علاوه بر جلوگیری از خالی شدن سریع باتری، باعث کاهش خستگی چشم نیز می‌شود.
پیشگیری خالی شدن سریع باتری در گوشی های هوشمند با دارک مود

۶- تنظیمات صفحه نمایش را بهینه‌سازی کنید

این مورد شاید بدیهی به نظر برسد، اما کم کردن نور صفحه نمایش، یک راهکار کلیدی برای صرفه‌جویی در مصرف باتری است. حتی کاهش کمی در میزان روشنایی می‌تواند باعث افزایش طول عمر باتری شود. بسیاری از گوشی‌ها دارای تنظیم «روشنایی خودکار» هستند که میزان روشنایی صفحه را بر اساس نور محیط تنظیم می‌کند. این روش مناسبی برای داشتن دید خوب در عین حال صرفه‌جویی در باتری است.

علاوه بر این، زمان خاموش شدن خودکار صفحه نمایش را کاهش دهید. این مورد به مدت زمانی اشاره دارد که صفحه نمایش شما پس از قطع استفاده از گوشی روشن می‌ماند. کم کردن زمان خاموش شدن خودکار صفحه، تضمین می‌کند که صفحه نمایش شما بیش از حد روشن نماند و باتری شما را خالی نکند.

۷- با محدود کردن سرویس‌های لوکیشن، از خالی شدن سریع باتری جلوگیری کنید

بسیاری از برنامه‌ها، مانند آب‌وهوا یا ردیاب‌های تناسب اندام، به سرویس‌های لوکیشن یا موقعیت مکانی وابسته هستند. با این حال، ردیابی مداوم موقعیت مکانی می‌تواند باتری شما را خالی کند. بررسی کنید که کدام برنامه‌ها به Location services دسترسی دارند و در صورت امکان، دسترسی آن‌ها را به «فقط هنگام استفاده از برنامه» محدود کنید.

۸- تغییر تنظیمات اتصال را بررسی کنید

بسیاری از برنامه‌ها، مانند ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی، به طور مداوم در پس‌زمینه با سرورها تبادل اطلاعات (همگام‌سازی) انجام می‌دهند. این فعالیت در پس‌زمینه می‌تواند باتری گوشی شما را خالی کند. تنظیمات همگام‌سازی خود را بررسی کنید و آن‌ها را روی همگام‌سازی با فواصل زمانی طولانی‌تر تنظیم نمایید. همچنین می‌توانید آن‌ها را طوری تنظیم کنید که فقط زمانی که به وای‌فای متصل هستید، همگام‌سازی انجام دهند. این کار به میزان زیادی از خالی شدن باتری جلوگیری می‌کند.

پیشگیری خالی شدن سریع باتری در گوشی های هوشمند

۹- از حالت‌های ذخیره باتری استفاده کنید

تلفن‌های همراه مدرن اندرویدی با یک سلاح داخلی برای مقابله با خالی شدن باتری عرضه می‌شوند: حالت صرفه‌جویی در باتری (Power Saving Mode). این حالت به‌طور خودکار تنظیمات مختلفی را برای صرفه‌جویی در مصرف باتری اعمال می‌کند. فعال کردن حالت صرفه‌جویی در باتری نیز آسان است. در اکثر گوشی‌های اندرویدی، باید این مراحل ساده را دنبال کنید:

  • به منوی تنظیمات گوشی خود بروید.
  • به دنبال بخشی با عنوان Battery یا Battery Saver بگردید.
  • در این بخش، گزینه فعال کردن حالت صرفه‌جویی در باتری را پیدا خواهید کرد.

پیشگیری خالی شدن سریع باتری در گوشی های هوشمند

نکات اضافی برای پیشگیری از خالی شدن سریع باتری گوشی

  • از قرار دادن گوشی خود در مناطقی با دمای خیلی بالا یا خیلی پایین خودداری کنید. هر دو مورد می‌توانند به باتری گوشی شما آسیب برسانند و باعث خالی شدن سریع آن شوند.
  • برنامه‌های غیر ضروری را حذف نصب کنید. انبوهی که آنها از خود باقی می‌گذارند، می‌توانند توانایی گوشی شما را برای بهینه‌سازی عمر باتری‌اش محدود کنند.
  • به همراه داشتن یک پاور بانک را در نظر بگیرید. این کار به طور خاص برای جلوگیری از مشکل خالی شدن سریع باتری کمکی نمی‌کند، اما در صورت نیاز، انرژی اضافی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اکنون با دانستن این روش‌ها به راحتی می‌توانید از مشکل تخلیه سریع باتری گوشی هوشمند خود جلوگیری کنید و باعث افزایش طول عمر آن شوید.

در گجت نیوز بخوانید:
سامسونگ با قابلیت جدید Battery Protection، عمر باتری گوشی‌هایش را افزایش می‌دهد ترفندهای افزایش شارژ و عمر باتری در گوشی های سامسونگ راهنمای جامع افزایش طول عمر باتری گجت های دیجیتال اگر باتری گوشی شما خیلی سریع خالی می‌شود، این موارد را بررسی کنید