موتور بنزینی 6 سیلندر ایران

ساخت اولین موتور بنزینی 6 سیلندر بومی در ایران

اولین موتور بنزینی 6 سیلندر بومی ایران با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و به‌عنوان دستاورد یک شرکت دانش‌بنیان معرفی شد.

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت نخستین موتور بنزینی 6 سیلندر ایران با فرآیند مهندسی معکوس شده‌اند. بر اساس جدیدترین اخبار خودرو، این محصول در مراسمی با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری رونمایی شد.

اولین موتور بنزینی 6 سیلندر بومی ایران معرفی شد

موتور بنزینی شش سیلندری که در حضور معاون رئیس جمهور از آن رونمایی شد، حاصل کار جمعی از اعضای هیئت علمی و محققان برجسته ایرانی است. امروزه موتورهای شش سیلندر خورجینی برای اهداف متنوعی در صنایع مختلف، از خودروسازی گرفته تا صنایع نظامی و تفریحی، کاربرد دارند.

اولین موتور بنزینی 6 سیلندر بومی در ایران

ساخت این موتور که با چهار سال کار و تلاش محققان ایرانی ممکن شده، گامی مهم در راستای اهداف استقلال صنعتی و علمی کشور به‌شمار می‌رود؛ چرا که تا پیش از این عموما این موتورها از طریق واردات به کشور می‌رسید و در داخل تولید نمی‌شد.

حضور معاون علمی رئیس جمهور در مراسم رونمایی از این موتور نیز حاکی از سطح اهمیت این دستاورد بزرگ و البته عزم راسخ مسئولان جمهوری اسلامی برای دستیابی به خودکفایی و استقلال صنعتی در حوزه‌های گوناگون تکنولوژیکی است.

آقای فیروزآبادی در جریان این مراسم گفت پیشرانه‌های بنزینی با حجم و توان بالا، از جمله کاربردی‌ترین انواع قوای محرکه در عموم خودروهای استراتژیک، راهبردی و تاکتیکی هستند. به‌گفته او، این موتورها برای کاربری تفریحی در خودروهای آفرودی نیز کاربرد دارند؛ پس دستیابی به دانش فنی ساخت این موتورها، یک نیاز کاملا راهبردی برای کشور به‌شمار می‌رود.

رونمایی از اولین موتور شش سیلندر خورجینی در حضور معاون رئیس جمهور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود خوشبختانه یک شرکت دانش‌بنیان در پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف موفق شده با همکاری تیمی از اعضای هیئت علمی و دانشمندان ایرانی و با چهار سال تحقیق و توسعه عمیق، به دانش فنی لازم برای ساخت موتورهای شش سیلندر خورجینی 4 لیتری دست یابد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به رونمایی از نسخه مهندسی معکوس‌شده اولین موتور بنزینی 6 سیلندر ایران با برخورداری از استانداردهای بالا، برای تقویت این جریان علمی در کشور و تولید موتورهای مختلف برای کاربردهای متنوع ابراز امیدواری کرد و افزود این موضوع حاصل تلاش پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و محققان یک شرکت دانش‌بنیان است.

دهقانی فیروزآبادی همچنین با اشاره به اهمیت فناوری موتور در هر سامانه‌ای، دانش فنی حاصل از ساخت یک موتور با حجم و کیفیت بالا را به‌مراتب ارزشمندتر از خود محصول قلمداد کرد و گفت این دانش فنی را می‌توان در حوزه‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار داد.

موتور شش سیلندر خورجینی ایرانی

او با اشاره به پشتیبانی مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح‌های این‌چنینی در سطح کشور و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد ما در این پروژه نیز بخشی از سرمایه‌گذاری در روند تحقیق و توسعه را بر عهده گرفته بودیم.

معاون علمی رییس جمهور در پایان از همکاری چندین محقق ایرانی در شرکت‌های خارجی بزرگ دنیا برای این پروژه گفت و از بازگشت برخی از این افراد به ایران در نتیجه این همکاری ابراز خوشحالی کرد.

در گجت نیوز بخوانید:
تیگو ۸ پرو جدید معرفی شد + مشخصات فنی، قیمت و ویدیو خودرو برقی G80 EV ماگما، محصول برند جدید جنسیس در نمایشگاه خودرو پکن هوندا e:NP2؛ کراس اوور برقی ژاپنی‌ها سر از نمایشگاه خودرو پکن درآورد دوج رم 1500 RHO معرفی شد؛ پیکاپ غول پیکر آمریکایی برای عاشقان آفرود