بمب افکن H-20 چین

چرا آمریکا اهمیتی به بمب افکن H-20 چین نمی‌دهد؟

چین اخیرا توانسته بمب‌ افکن استراتژیک شیان اچ 20 را توسعه دهد. پرنده‌ای که از آن به‌عنوان رقیب بمب افکن نورثروپ گرومن B-21 ریدر آمریکا نام برده می‌شود. اما مقامات نظامی آمریکا بمب افکن H-20 چین را به‌عنوان یک تهدید نمی‌بینند. علت چیست؟

چین در سال‌های اخیر توانسته پیشرفت‌های نظامی زیادی را داشته باشد. آنها نیروی زمینی خود را گسترش داده‌اند و در دریا و آسمان نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. یکی از دستاوردهای مهم مهندسان چینی را می‌توان بمب افکن اچ 20 دانست. این هواپیمای جنگی استراتژیک شباهت زیادی به بمب افکن توانمند آمریکایی دارد و می‌تواند آسیب زیادی را به‌دشمن وارد کند. هرچند ظاهرا مقامات آمریکایی آن را چندان جدی نگرفته‌اند.

آمریکا ابدا نگران بمب افکن استراتژیک H-20 چین نیست

بمب افکن H-20 چین

یکی از مقامات نظامی آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد که بمب افکن جدید چین صرفا برای نمایش قدرت ساخته شده است و کاربرد چندانی ندارد. وی تاکید که ظاهر یکسان نمی‌تواند نشان‌دهنده کیفیت و عملکرد یکسان باشد. از طرفی چینی‌ها قادر نیستند تولید انبوه این بمب افکن استراتژیک را به‌راحتی انجام دهند.

ظاهرا مقامات آمریکایی می‌خواهند به وضعیت جنگنده‌های نسل پنجم چین اشاره کنند. پرنده‌هایی که قرار بود رقیبی خطرناک برای اف 22 و اف 35 باشند؛ اما هنوز در ارائه عملکرد مناسب و رسیدن به تعداد کافی موفق نشده‌اند. این مقام دفاعی آمریکایی در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که بمب افکن H-20 چین تلاشی ناکام برای کپی‌برداری از فناوری‌های پیشین آمریکا به‌حساب می‌آید. این در حالی است که آمریکا فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای را در دست توسعه دارد.

بمب افکن H-20 چین

ارتش چین در گزارش پیشرفت‌های خود به ویژگی‌های بمب افکن استراتژیک H-20 نیز اشاره کرده است. ظاهرا این بمب افکن دارای برد عملیاتی ۱۰ هزار کیلومتر است و می‌تواند حجم زیادی از بمب‌های عادی و اتمی را حمل کند. همچنین در صورتی که هدف فراتر از برد عملیاتی باشد، می‌تواند از سوخت‌گیری هوایی بهره ببرد. این ویژگی‌ها اگرچه مهم هستند، اما نمي‌توانند چندان برای تغییر میدان نبرد ارزشمند باشند.

در حال حاضر ارتش چین از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرده است و وعده داده که در آینده نزدیک جزئیات هیجان‌انگیزی را منتشر کند. هرچند مقامات آمریکایی این کارها را صرفا تلاش برای جلب توجه رسانه‌ای می‌دانند. به‌باور آنها بمب افکن H-20 چین بدون رادارگریزی کامل ارزش نظامی چندانی ندارد.

بمب افکن H-20 چین

با وجود رویکرد فعلی مقامات آمریکایی نمی‌توان انکار کرد که چین به‌شدت در تلاش برای گسترش و مدرن‌سازی نیروهای نظامی خود است. در زمینه تجهیزات هوایی نیز بار اصلی روی شرکت دولتی صنایع هوانوردی چین قرار دارد. این شرکت پیشتر توانسته بود جنگنده نسل پنجمی J-20 را توسعه دهد. هرچند فرمانده پیشین نیروی هوایی آمریکا گفته بود که این جنگنده حتی ارزش این را ندارد که خم به ابرو بیاوریم. ظاهرا مقامات آمریکایی قصد دارند همین رویکرد را در خصوص بمب افکن H-20 چین نیز در پیش گیرند.

البته کمی پس از مصاحبه، مقام دفاعی آمریکا تاکید کرد که ما کیفیت فعلی هواپیماهای نظامی چین را بر اساس توانمندی‌های مهندسی و گذشته آنها قضاوت می‌کنیم. بنابراین برای قضاوت درباره عملکرد نهایی بمب افکن H-20 چین باید منتظر یک جنگ واقعی بود. هرچند که آمریکا علاقه‌ای به امتحان‌کردن آن ندارد.

مقامات آمریکایی تمایل دارند که برتری هوایی خود را در سرتاسر جهان حفظ کنند. بنابراین اگرچه جنگنده‌ها و بمب‌ افکن های چین فعلا تهدید بزرگی محسوب نمی‌شوند، اما دلیل نمی‌شود که شرایط برای همیشه اینگونه باقی بماند. به‌همین‌خاطر آمریکایی‌ها در تلاش برای توسعه و تولید انبوه بمب‌ افکن استراتژیک و رادارگریز B-21 Raider هستند.

نورثروپ گرامن بی 21 ریدر

نورثروپ گرامن بی 21 ریدر

این بمب افکن در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و احتمالا به‌عنوان اولین هواپیمای نظامی نسل ششم جهان پرواز خواهد کرد. ارتش آمریکا قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ بی 21 ریدر را به‌طور کامل جایگزین بمب افکن های B-1 و B-2 Spirit کند. پس از آن نیز بوئینگ بی-52 استراتوفورترس از ارتش آمریکا خارج خواهد شد. نیروی هوایی آمریکا در تلاش است بمب افکن استراتژیک B-21 Raider را به‌عنوان نشانه‌ای از قدرت هوایی خود به‌تولید انبوه برساند. با وجود اینکه تولید هر فروند از این بمب افکن ۷۵۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

شرکت نورثروپ گرومن نیز تاکید کرده است که در این هواپیما مجموعه‌ای از حسگرها و سلاح‌های پیشرفته استفاده خواهد شد و سریع‌تر از تهدیدهای کنونی پیشرفت خواهد کرد. به‌بیانی دیگر آمریکا توانمندی‌های فعلی خود را بسیار فراتر از بمب افکن H-20 چین می‌بیند و به‌همین‌خاطر چندان نگران نیست.

بیشتر بخوانید:
با توپولف تو-۱۶۰، بمب افکن اتمی ترسناک روس‌ها آشنا شوید با بزرگترین نقاط قوت و ضعف جنگنده اف ۳۵ آشنا شوید ۱۰ هواپیمای جنگنده که افراد عادی نیز می‌توانند بخرند جنگنده اف ۳۵ یا ای ۱۰ تاندربولت؛ بهترین گزینه برای پشتیبانی از نیروهای زمینی؟ مقایسه جنگنده لاکهید مارتین F-35 با شنیانگ J-31؛ شاخ‌و‌شانه چین برای آمریکایی‌ها