بادبان خورشیدی ناسا

بادبان خورشیدی ناسا با موفقیت در مدار قرار گرفت

ناسا تاکنون تعداد زیادی فضاپیما را روانه فضا کرده است. اما حالا شاهد موفقیت بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا هستیم.موفقیتی که می‌تواند نوع جدیدی از سفرهای فضایی را شکل دهد.

سه‌شنبه ناسا بادبان خورشیدی کامپوزیتی پیشرفته خود را با استفاده از راکت الکترون شرکت راکت‌لب به فضا پرتاب کرد. دانشمندان این مرکز فضایی می‌خواستند امکان ارسال بادبان های خورشیدی بزرگ را در مدار پایینی زمین بررسی کنند تا شرایط برای ماجراجویی‌های بیشتر فراهم شود. اکنون خبر رسیده است که این بادبان ۹ متری با موفقیت در فضا قرار گرفته است و موقعیت پایداری دارد.

بادبان خورشیدی ناسا می‌تواند آغازگر عصر جدیدی از سفرهای فضایی باشد

بادبان خورشیدی ناسا

در سال 1870 موتور خودرو اختراع شد و در سال ۱۹۰۳ انسان موفق شد اولین هواپیما را به پرواز درآورد. ۵۸ سال پس از آن انسان‌ها توانستند با استفاده از موشک‌هایی غول‌پیکر وارد فضا شوند. حالا نیز استفاده از انرژی خورشیدی مورد توجه قرار گرفته است. البته به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت که ناسا می‌خواهد امکان استفاده از انرژی ستاره‌ها را برای سفرهای فضایی بررسی کند.

نمی‌توان گفت که ایده ناسا کاملا جدید است. برای اولین‌بار در قرن هفدهم بود که یوهانس کپلر ایده استفاده از نور خورشید برای حرکت‌دادن یک فضاپیما را مطرح کرد. هرچند هیچکس تا قرن بیستم نمی‌دانست که چطور می‌توان چنین ایده‌ای را به‌ واقعیت نزدیک کند. تا اینکه یک دانشمند روسی به‌نام Konstantin Tsiolkovsky جزئیات مربوط به استفاده از بادبان‌ های خورشیدی را ارائه داد.

بادبان خورشیدی ناسا

در نهایت سال ۲۰۱۰ اولین بادبان خورشیدی جهان با نام ایکاروس مورد استفاده قرار گرفت. ایده استفاده از بادبان خورشیدی نسبتا ساده است. زاویه بادبان ها طوری تنظیم می‌شود که فوتون‌ها با آنها برخورد کرده و منعکس شوند. در نتیجه فشار فوتون سبب می‌شود که فضاپیما در جهت مخالف به‌حرکت درآید. طبیعتا برای حرکت‌کردن یک فضاپیما به تعداد زیادی فوتون نیاز است، ولی این روش نیز مزایای خاص خود را دارد. شما به تانک‌های سوخت یا موتورهای سنگین احتیاج ندارد و می‌توانید به‌آرامی در فضا حرکت کنید.

طبیعتا این کاهش وزن می‌تواند به سرعت گرفتن فضاپیما کمک کند؛ اما اندازه بادبان ها همیشه به‌خاطر جنس و ساختار تیر پشتیبان محدود بوده است. خوشبختانه ناسا اخیرا توانسته این مشکل را تا حدودی در بادبان خورشیدی جدید خود برطرف کند. تیرهای پشتیبان این بادبان از پلیمر و فیبر کربن ساخته‌ شده‌اند؛ بنابراین هم استحکام بالاتری نسبت به نمونه‌های پیشین دارند و هم سبک‌تر هستند.

ناسا تایید کرد که بادبان خورشیدی اکنون در مدار پایینی زمین قرار دارد و توانسته با این مرکز فضایی ارتباط برقرار کند. بادبان های متصل به فضاپیمای جدید ناسا ۸۰ متر مربع مساحت دارند و باز‌ شدن آنها در فضا حدود ۲۵ دقیقه طول کشیده است. ناسا امیدوار است بادبان خورشیدی بتواند شروعی برای ماموریت‌های متنوع فضایی باشد.

بیشتر بخوانید:
هشدار ناسا: چین نباید پیش از ما به ماه برسد! مهندس ناسا با ساخت پیشرانش بدون سوخت، در سفرهای فضای انقلاب به پا کرد کشف یک سیاه چاله غول پیکر در نزدیکی کره زمین اخترشناسان را شگفت‌زده کرد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*