اینتل تولید تراشه‌های نسل بعدی Panther Lake را تأیید کرد

اینتل تأیید کرد که تراشه‌های نسل بعدی Panther Lake در‌حال‌حاضر در خط‌تولید هستند و طبق برنامه برای عرضه در اواسط سال 2025 برنامه‌ریزی شده‌اند.

به‌گزارش تک‌ناک، مدیرعامل اینتل، پت گلسینگر، بر تعهد این شرکت به فرایند تولید 18A با عرضه پنتر لیک و کلیرواتر فارست در اواسط سال 2025 تأکید کرد.

به‌نقل از wccftech، در تماس تلفنی مربوط به درآمد سه‌ماهه اول سال 2024، اینتل تأیید کرد که پیشرفت در فرایند تولید 18A و محصولات مرتبط طبق برنامه پیش می‌رود.

اولین تلاش راه‌اندازی تولید با فرایند 20A است که طبق برنامه برای نیمه دوم سال جاری در نظر گرفته شده و قرار است فرایند ساخت دو محصول پیشرو، یعنی Arrow Lake و Lunar Lake باشد که اواخر سال جاری عرضه می‌شوند.

پس از عرضه ارو لیک و لونار لیک، اینتل قصد دارد تولید با فرایند 18A خود را آغاز کند. این شرکت تأیید کرد که کیت توسعه‌ فرایند (PDK) 18A نسخه ۱.۰ در فصل بهار منتشر می‌شود و دو محصول پیشرو شامل خانواده نسل بعدی هسته‌های کم‌مصرف کلیرواتر فارست (Clearwater Forest) با برند «Xeon 7» برای مراکز داده و خانواده هسته‌های قدرتمند پنتر لیک (Panther Lake) مبتنی‌بر هسته‌های Cougar Cove برای کامپیوترهای شخصی مصرف‌کنندگان (دسکتاپ و لپ‌تاپ) می‌شوند.

همچنین، اینتل اعلام کرد که راه‌اندازی تولید با فرایند 18A برای هر دو محصول در نیمه اول سال 2025 آغاز می‌شود و زمان عرضه نهایی آن‌ها به بازار در اواسط سال 2025 خواهد بود. اینتل درباره محصولات موجود خبرهای خوشی دارد. پت گلسینگر تأیید کرد که روند افزایش تولید پردازنده‌های سری Core Ultra همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود تعداد واحدهای خروجی (ارسال‌شده) در سه‌ماهه جاری دو برابر شود.

همچنین، اعلام شد که تنها محدودیت موجود تأمین قطعات لازم برای مرحله‌ بسته‌بندی ویفر است و عرضه پردازنده‌های Core Ultra میتیور لیک در نیمه دوم سال 2024 بهبود می‌یابد. با اضافه‌شدن پردازنده‌های Arrow Lake و Lunar Lake به این روند، انتظار می‌رود اینتل بتواند تا پایان سال 2024 بیش از 40 میلیون واحد کامپیوتر شخصی مجهز به هوش مصنوعی را به بازار عرضه کند.

به‌گفته‌ گلسینگر، افزایش تولید سری Core Ultra که پیشرو آن میتیور لیک است، فراتر از پیش‌بینی‌های اولیه پیش می‌رود و تعداد واحدهای ارسالی در سه‌ماهه دوم به‌طور متوالی دو برابر خواهد شد. تنها عامل محدودکننده تأمین قطعات لازم برای مرحله‌ بسته‌بندی ویفر است. با بهبود وضعیت تأمین Meteor Lake در نیمه دوم سال و اضافه‌شدن Lunar Lake و Arrow Lake در اواخر سال جاری، اینتل خواهد توانست تا از هدف اولیه‌ ارسال 40 میلیون واحد پردازنده‌ Core Ultra برای کامپیوترهای شخصی مجهز به هوش مصنوعی در سال 2024 فراتر رود.

در بخش مراکز داده و سازمانی، اینتل انتظار عرضه اولین خانواده پردازنده‌های خود با نام رمز Sierra Forest را دارد که از نسل سوم پردازنده‌های اینتل (Intel 3) ساخته شده‌اند. این خانواده بر‌پایه هسته‌های کم‌مصرف Sierra Glen E-Core (نسخه بهبودیافته‌ Crestmont E-Core) بنا شده است و خانواده Xeon 6(E) با حداکثر 288 هسته را ارائه می‌دهد که در ماه جاری عرضه خواهد شد. پس‌از‌آن، شاهد عرضه خانواده Granite Rapids P-Core (Redwood Cove) خواهیم بود که با استفاده از سوکت‌های LGA 4710 و LGA 7592 با پلتفرم Birch Stream، تا 128 هسته را ارائه می‌دهد.

اینتل انتظار دارد پردازنده‌های Granite Rapids-P Xeon 6(P) نمایانگر راه‌اندازی رسمی فرایند تولید نسل سوم اینتل (Intel 3) باشد. سپس به Clearwater Forest می‌رسیم که یکی از دو محصول پیشرو مبتنی‌بر فرایند تولید 18A است. اینتل از Clearwater Forest به‌عنوان محصولی بسیار قدرتمند یاد می‌کند که از معماری هسته‌های کم‌مصرف Darkmont E-Core بهره خواهد برد.

اینتل در بخش ریخته‌گری (Foundry)

در بخش ریخته‌گری، اینتل از مشتری سفارشی دیگر برای فرایند 18A خبر داد که مجموع این مشتریان را به عدد 6 می‌رساند. درباره این مشتری فقط اشاره شده که رهبر صنعت هوافضا و دفاع است؛ اما این همه ماجرا نیست. وزارت دفاع ایالات متحده فاز سوم برنامه RAMP C را نیز به ریخته‌گری اینتل اعطا کرد که راه را برای همکاری با مشتریان بیشتر در بخش دفاع هموار می‌کند. اینتل به حدود 50 تراشه آزمایشی مبتنی‌بر فرایند 18A در خط لوله اشاره می‌کند.

اینتل انتظار دارد بخش ریخته‌گری با بازار قابل‌دسترس کل (TAM) 240 میلیارد دلاری تا سال 2030 (در‌مقایسه‌با 110 میلیارد دلار فعلی)، شاهد رشد درخورتوجهی باشد. زمینه‌های اصلی رشد شامل گره‌های EUV و فناوری‌های بسته‌بندی پیشرفته خواهند بود.

در انتها، اینتل شتاب‌دهنده‌ گرافیکی هوش مصنوعی Falcon Shores خود را رونمایی کرد که ترکیبی از بهترین ویژگی‌های Gaudi 3 با معماری کاملاً برنامه‌ریزی‌پذیر و پشتیبانی‌شده اکوسیستم قدرتمند هوش مصنوعی (OneAPI) خواهد بود. انتظار می‌رود پردازنده‌ گرافیکی Falcon Shores در اواخر سال 2025 عرضه شود و این می‌تواند اتفاقی مهم برای اینتل در تلاش برای تکرار موفقیت انویدیا در بخش هوش مصنوعی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.