موضوعات داغ روز:

وعده جدید وزارت صمت در تولید خودرو؛ خودروسازان امسال به وعده خود عمل می‌کنند؟

منتشر شده در 08 اردیبهشت 1403 ساعت 12:30
نویسنده زهرا رسولی
عکاس علیرضا پاداش
وعده تولید خودرو

مسئولان کشور و وزارت صمت هر ساله وعده جدیدی برای افزایش تیراژ خودرو و عرضه آن به بازار می‌دهند که معمولا عدد وعده داده شده با آمار پایانی سال تفاوت قابل توجهی دارد.

به گزارش آخرین خودرو، خودروسازی ایران پس از صنعت نفت، بزرگترین صنعت کشور محسوب می‌شود؛ اما این صنعت بزرگ سال‌هاست که در دره زیان‌دهی افتاده است و کج‌دار و مریز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. زیان‌دهی خودروسازان به میزانی رسیده که دو خودروساز بزرگ کشور سالانه اعلام می‌کنند بابت تولید هر خودرو به چه مقدار ضرر می‌دهند، اما با این حال مسئولان کشور و وزارت صمت هر ساله وعده جدیدی برای افزایش تیراژ خودرو و عرضه آن به بازار می‌دهند که معمولا عدد وعده‌داده شده با آمار پایانی سال تفاوت قابل توجهی دارد.

وعده تولید خودرو در سال ۱۴۰۳ نیز به رسم هر سال اعلام شد. در حاشیه جلسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی که با حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، معاونین و مدیران وزارت صمت، و به ریاست پژمانفر در هفته گذشته برگزار شد، ضمن اعلام آماری در خصوص صنعت خودرو وعده جدیدی درباره تولید خودرو در سال جاری داده شد. براساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در سال جاری رکورد یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را جهت جبران کسری نیاز بازار خواهد زد.

تولید خودرو

وعده وعیدهای تیراژی خودرو

فارغ از این مساله که «آیا تزریق یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو به بازار می‌تواند بازار آشفته و ملتهب خودرو در کشور را سامان دهد؟» یا آنکه «چگونه خودروسازان علی‌رغم زیان‌دهی گسترده به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟» به این پرسش می‌پردازیم که طی سال‌های گذشته تیراژ خودرو در پایان هر سال توسط خودروسازان به تعداد وعده داده شده رسیده است یا خیر؟

در ابتدا باید به این نکته بپردازیم که تولید خودرو توسط خودروسازان تنها خودروهای سواری را شامل نمی‌شود و انواع سواری، وانت، کشنده و کامیون، ون، مینی‌بوس، میدل باس و انواع اتوبوس در آمار نهایی تولید خودرو گنجانده می‌شوند.

سالوعده تیراژ خودروتیراژ نهایی
۱۴۰۲یک میلیون و ۶۰۰ هزاریک میلیون و ۳۳۸ هزار
۱۴۰۱یک میلیون و ۶۰۰ هزاریک میلیون و ۳۴۷ هزار
۱۴۰۰یک میلیون و ۱۰۰ هزار۹۶۳ هزار
۱۳۹۹یک میلیون و ۲۰۰ هزار۹۹۱ هزار
۱۳۹۸یک میلیون و ۲۰۰ هزار۸۳۱ هزار

وزارت صمت در ابتدای سال ۱۴۰۲ به مردم وعده داد که در آن سال یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. این درحالی بود که خودروسازان در پایان سال به هدف تعیین شده خود نرسیدند و تیراژ یک میلیون و ۳۳۸ هزار دستگاه خودرو را در کارنامه خود ثبت کردند که می‌توان گفت در عملکرد خودروسازان هیچ نوع پیشرفتی دیده نشد.

وعده تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزارتایی وزیر درحالی داده شد که خودروسازان به تیراژ اعلامی سال گذشته خود هم نرسیده بودند. به عبارتی دیگر، در سال ۱۴۰۱ نیز برای خودروسازان مقرر شد که یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید شود که کارشناسان این وعده رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صمت، را بلند پروازانه می‌خواندند. در پایان سال ۱۴۰۱ آمار تولید خودرو یک میلیون و ۳۴۷ هزار دستگاه ثبت شد.

کارخانه خودروسازی

۱۴۰۰ نیز سالی بود که وزارت صمت وعده یک میلیون و ۱۰۰ هزارتایی کردن تولید خودرو را به مردم داد. اما آخر سال چه شد؟ فیتیلیه تولید خاموش شد و در نهایت ۹۶۳ هزار خودرو تا پایان سال تولید شد.

اما سال ۱۳۹۹ به چه شکل سپری شد؟ خودروسازان در این سال رشد تولید قابل توجهی نسبت به سال گذشته خود به ثبت رساندند و ۹۹۱ هزار خودرو تولید کردند. گرچه این بنگاه‌های صنعتی همچنان به وعده تولید ابتدای سال خود، یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه نرسیدند.

سال ۱۳۹۸ اما، سال افت شدید تولید بود. در ابتدای سال هدف تولید بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی بود که در پایان سال مجموع تولید به ۸۳۱ هزار دستگاه رسید.

نگاهی به آمار تولید در سال‌های گذشته این پرسش را مطرح می‌کند که به‌رغم رفع مشکلات موجود در صنعت خودروسازی کشور، آیا خودروسازان در سال ۱۴۰۳ می‌تواند به هف تیراژ یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی خود برسند؟ آیا ظرفیت‌های تولید خودرو در کشور طی یک سال افزایش یافته است تا رشد تولید را در این صنعت شاهد باشیم یا صرفا یک وعده دستوری دیگر در راه صنعت خودروسازی کشور قرار دارد؟

البته روز گذشته اظهارنظر جدیدی به صحبت‌های پیشین وزیر صمت اضافه شد. او وعده داد که ظرفیت تولید در سال جاری افزایش پیدا می‌کند. او گفت: ما به ظرفیت تولید ۵۰۰۰ خودرو در روز رسیده‌ایم و در تلاشیم که این ظرفیت را تا ۲۰ درصد افزایش دهیم.
با محاسبه‌ای سرانگشتی می‌توان پی برد که اگر آن افزایش ۲۰ درصدی وزیر محقق نشود، با احتساب ۳۵۰ روز کار خودروسازان، آمار تیراژ پایان سال خودروسازان به یک میلیون و ۷۵۰ هزار خودرو می‌رسد.

۴ Responses to “وعده جدید وزارت صمت در تولید خودرو؛ خودروسازان امسال به وعده خود عمل می‌کنند؟”

  1. حبیب پور گفت:

    مردم سر کار حرفهای بی ریشه دولت و مجلس هستن مافیا سوار بر مجلس ودولت هست و دولت دنبال درآمد. مردمه نیاز مند دیگه حوصله هیچ پرسشی ندارن

    ۵
    ۰
  2. مجید گفت:

    اتفاقا بازار ملتهب نیست ،و بازار اشباع شده ،همین الان اگه قیمت بازار و کارخونه یکی باشه و ۴۰ درصد هم ارزونتر باشه ،خرید زیادی اتفاق نمیفته،،۹۵ درصد خرید ها برای دلالی و سود هست ،الان هم که رو دست خیلیا مونده

    ۲
    ۲
  3. روح الله گفت:

    این فرغونها ارزش این قیمتهای که اعلام کردید ندارند واقعا در حق مردم تا کی میخواهید ظلم کنید سیر هم نمی‌شید

    ۳
    ۰
  4. محسن زعیم گفت:

    بله تولید می‌کنند ولی به مردم نمی‌دهند می‌برند تو انبارهاشون دپو میکنند خداوند هم به ابر میگه ببار سیل به نبار خودرو را سیل ببره ماشین‌ها را سیل ببره کجا کرمان

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.

توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.