چه اتفاقی برای عناوین Star Wars الکترونیک آرتز افتاد؟

امسال برای صنعت ویدیوگیم سال عجیبی بود. از موفقیت‌های ناگهانی یک سری از بازی‌ها گرفته تا موج‌ اخراج‌هایی که روز به روز بیشتر می‌شدند و خلاصه وضعیت اخبار خیلی داغ بود. بین این همه اتفاق عجیب و غریب و به شکل جالبی، این EA بود که روند نسبتا سالم‌تری را پیش گرفت و روند این شرکت در سال گذشته کمی محتاطانه‌تر بود. البته این‌طور که به نظر می‌رسد، ۲۰۲۴ قرار است اوضاع را طور دیگری برای این شرکت بزرگ رقم بزند.

امسال الکترونیک آرتز حدود ۶۷۰ اخراج یا به قولی خروج پنج درصد از نیروی کار خود را اعلام کرد. بدتر آن که Ridgeline Games که روی بخش‌های داستانی و روایی Battlefield کار می کرد به کل تعطیل شد و نهایتا بازی جنگ ستارگان داستانی که در دست ساخت قرار داشت به کل کنسل شد.

بازی مذکور بی‌شباهت به سری بتل‌فرانت نبود. اولین نسخه از Star Wars Battlefront در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و با توجه به حجم محتوای کمی که داشت با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد. البته که در ادامه بازی محتوای بسیار بیشتری دریافت کرد و از همین رو، نظر تعداد زیادی از گیمرها و طرفداران جنگ ستارگان را به خود جلب کرد.

چه اتفاقی برای عناوین Star Wars الکترونیک آرتز افتاد؟ - ویجیاتو

Star Wars Battlefront 2 زمانی که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد، محتوای بیشتری را ارائه کرد، اما به دلیل بحث‌هایی در رابطه با پرداخت‌های درون برنامه‌ای آزار دهنده، حضور لوت باکس‌ها و در کل سیستم درآمدزایی، بازی خیلی زود به نابودی کشیده شد. اگرچه که این بازی هم در ادامه و طی آپدیت‌های متعددی به مرور زمان بهبود یافت و در حال حاضر بهترین تجربه‌ی اول شخص آنلاین از جهان استار وارز به شمار می‌رود، اما نهایتا نتوانست آن‌طور که باید و شاید از پتانسیل بالای خود بهره ببرد.

اگر کمی جلوتر بیاییم، سال ۲۰۱۹ شاهد امید تازه‌ای برای جنگ ستارگان بودیم. انتشار Star Wars Jedi: Fallen Order همه معادلات طرفدارانی که به نابودی این فرنچایز در دنیای ویدیوگیم باور داشتند را به هم زد. این عنوان اکشن-ماجراجویی که در نوامبر ۲۰۱۹ عرضه شد به سرعت به دلیل مبارزات عمیق، قابلیت اکتشاف در محیط و البته روایت جذاب خود مورد تحسین قرار گرفت.

این عنوان سریع‌ترین فروش دیجیتالی الکترونیک آرتز در فرنچایز جنگ ستارگان را در عرض تنها دو هفته به خود اختصاص داد و تا ژانویه ۲۰۲۰، بیش از هشت میلیون واحد فروخت و تا پایان مارس ۲۰۲۰ فروشش از ۱۰ میلیون نسخه عبور کرد.

موفقیت Jedi: Fallen Order آن‌چنان شگفت‌انگیز بود که ظاهراً باعث تغییراتی در تفکر و منش الکترونیک آرتز شد. این شرکت به جای تمرکز روی بازی‌های سرویس‌محور تصمیم گرفت به توسعه‌دهندگان تک‌نفره خود فضا و اختیار بشیتری توسعه دهد تا شاید موفقیت Fallen Order دوباره تکرار شود. شاید بتوان بازسازی Dead Space و البته بازگشت Mass Effect از اعماق اقیانوس را هم به همین دلیل نسبت داد.

Star Wars Jedi: SurvivorStar Wars Jedi: Survivor

الکترونیک آرتز خیلی زود Star Wars Jedi: Survivor را در می ۲۰۲۲ معرفی کرد. بازی در آوریل ۲۰۲۳ منتشر شد و با وجود آن که هنگام عرضه از مشکلات عملکردی رنج می‌برد و رایانه‌های شخصی به سختی بازی را اجرا می‌کردند، اما این دنباله حتی بیشتر از نسخه اصلی و به‌ خاطر دنیای بزرگتر، مبارزات دقیق‌تر و داستان‌گویی عمیق خود نسبت به نسخه اول مورد تحسین قرار گرفت.

آمار فروش بازی هیچ‌گاه فاش نشد، اما فروش فیزیکی آن در بریتانیا و در زمان عرضه نسبت به Fallen Order حدود ۳۰ درصد افزایش داشت که واقعا چشم‌گیر بود. فروش دیجیتالی بازی نیز دو برابر بیشتر شده بود و فروشگاه پلی استیشن تایید کرد که این عنوان بیشترین دانلود را در ایالات متحده و اروپا در ماه های آوریل و می داشته است.

در ماه سپتامبر، کامرون موناگان که نقش Cal Kestis را ایفا کرده بود، تایید کرد که قسمت سوم جنگ ستارگان به طور جدی در حال ساخت است. هیچ چیز دیگری از این بازی از آن روز فاش نشد، به جز اینکه می‌دانیم این قسمت بسیار حماسی است. در این بین هم گویا کار روی بازی استراتژی در دست ساخت استاروراز توسط Bit Reactor’s فراموش شد چرا که هیچ حرفی از این بازی به گوش نمی‌رسید.

کمی جلوتر و به سال جاری می‌رسیم و البته الکترونیک آرتزی که اعلام می‌کند قرار است تا بازی اول شخصی که در دست ساخت دارد را نیز کنسل کند و البته شایعاتی که نشان می‌دهند این بازی در رابطه با یک قهرمان از سرزمین مندلور در جریان بوده است. مشخص نبود که آیا این قهرمان داستان یک مندلورین است یا خیر، اما این‌طور که به نظر می‌رسید برخی از ماموریت‌های بازی حال و هوایی شبیه به جایزه‌بگیری داشتند و همین موضوع احتمال مندلورین بودن قهرمان را بیشتر می‌کرد.

چه اتفاقی برای عناوین Star Wars الکترونیک آرتز افتاد؟ - ویجیاتوچه اتفاقی برای عناوین Star Wars الکترونیک آرتز افتاد؟ - ویجیاتو

اگرچه شور و شوق The Mandalorian پس از فصل سوم کاهش یافته بود، اما همچنان یک برند محبوب به شمار می‌رفت و از همین رو طرفداران حسابی ناراحت شده بودند. حداقل بخش امیدوارکننده آن بود که بازی استراتژیک در دست ساخت توسط Bit Reactor لغو نشده است، اما همان‌طور که گفتم تقریبا به فراموشی سپرده شده و حتی آماده‌ی معرفی نیست چه برسد به انتشار.

در حال حاضر، وضعیت Electronic Arts به سری Star Wars به ​​اندازه آینده فرنچایز Battlefield گنگ، ناشناخته و ناپایدار است. شاید پس از پایان قرارداد انحصاری الکترونیک آرتز با Lucasarts، این شرکت نیاز به تمرکز بر برندهای دیگرش و احتمال پتانسیل موجود در آن‌ها را برای رسیدن موفقیت تشخیص داده و برنامه‌های دیگری در دست دارد.

عده‌ای هم بر این باورند که این بازی‌ها به آن دلیل لغو شده‌اند تا این شرکت تمرکز خود را به سمت بازی‌های موبایلی پیش ببرد و شاهد حضور جنگ‌ ستارگان به شکل متفاوتی روی تلفن‌های همراه باشیم.

چه اتفاقی برای عناوین Star Wars الکترونیک آرتز افتاد؟ - ویجیاتوچه اتفاقی برای عناوین Star Wars الکترونیک آرتز افتاد؟ - ویجیاتو

به هر حال، با توجه به اینکه Star Wars Outlaws یوبیسافت قرار است دارای یک جهان عظیم و مکانیک های تیراندازی سوم شخص باشد، و از طرفی Quantic Dream به آرامی و به طور پیوسته یک تجربه روایی از این جهان به اسم Eclipse در دست ساخت قرار دارد و Star Wars: Knights of the Old Republic Remake هم دیر یا زود منتشر می‌شود. پس می‌توان گفت که جهان جنگ ستارگان حسابی شلوغ است.

شاید اگر Electronic Arts تصمیم به احیای Star Wars Battlefront داشته باشد، این بازی فرضی چند نفره می‌تواند به مراتب موفق‌تر از Star Wars: Battlefront Classic ظاهر شود. مهم‌ترین دلیل هم آن است که این بازی می‌تواند در کنار عناوین داستانی KOTOR و قسمت سوم Jedi به موفقیت برسد.

در این سال‌های اخیر، ساخت بازی‌های AAA شدیدا پر هزینه شده و استودیوها کمتر ریسک می‌کنند تا روی ساخت آثار پرهزینه با دقت بیشتری وقت بگذارند و باید دید که در ادامه چه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

به این آهنگ امتیاز دهید

فارسی من

«فارسی من» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از خبرگزاری های معتبر ایران دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، زیر خبر درج شده است بوده و سایت «فارسیمن » مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا